شهردار قم گفت: طرح‌های پیشنهادی عبور قطار سریع‌السیر از قم باید برای مسوولان شهری شفاف‌سازی شود تا بتوانند به درستی تصمیم‌گیری کنند.

به گزارش شهرکریمه سیدمرتضی سقائیان‌نژاد دوشنبه شب در بیست و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر قم که به ریاست عبدالله جلالی در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با بیان اینکه تمام طرح‌هایی که بار مالی دارد قانونا باید وارد شهرداری شده و لایحه تنظیم شده و به شورا ارائه شود اظهار کرد: برخی این ایراد را وارد می‌کنند که طرحی زمان‌بر شده است اما مد نظر داشته باشید که اگر تاخیری صورت گرفته باید بر رفع این مشکل اصرار شود نه اینکه حرکتی غیرقانونی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: شورا بودجه شهرداری را تصویب کرده و هر طرحی که بار مالی داشته باشد باید به شهرداری ارسال شده و پس از بررسی لایحه آماده و به شورا ارائه شود.

شهردار قم اذعان کرد: نباید کاری کنیم که سنت و رسمی قانونی که وجود دارد برهم بخورد؛ ما با طرح‌هایی که بار مالی دارد مشکلی نداریم ولی روند این است که به شهرداری آمده و لایحه شود.

وی با اشاره به پروژه قطار سریع‌السیر گفت: الزامات راه آهن در این پروژه با الزامات شهری ما منطبق نیست.

شهردار قم با اشاره به جایگاه تصمیم‌گیران شهری در پروژه قطار سریع‌السیر گفت: مسوولیت مباحث شهری این پروژه بر عهده شورا و شهرداری است و باید مباحث لازم را در چارچوب وظایف بررسی کنیم.

وی گفت: بسیاری از پارامترهای مرتبط با شهر قم در این پروژه مشخص نیست، جداکردن شهر، هزینه‌ها، تملکات، جایگاه مترو و قطار سریع‌السیر و… در این پروژه مشخص نشده است.

سقائیان‌نژاد با تاکید بر اینکه باید شرایط پروژه برای مسوولان شهری به درستی روشن شود تصریح کرد: ما برای منفعت قم و اعتلای این شهر صحبت می کنیم.

وی بیان کرد: چرا به صورت مبسوط و روشن گزینه جنوب شهر قم مورد بحث قرار نگرفته و دو طرح پیشنهادی مورد مقایسه قرار نگرفته است و به نظر می‌رسد کارفرما در این زمینه در حال مدیریت بحث است.

شهردار قم با تاکید بر اینکه مطالعات باید در اختیار مسوولان شهر قرار گیرد تا بتوانیم به درستی تصمیم‌گیری کنیم افزود: ما به مطالعات دسترسی پیدا کرده و معضلات آن را می‌دانیم اما اگر بخواهیم برای آینده شهر به درستی تصمیم‌گیری کنیم باید شفاف مسائل مورد بررسی قرار گیرد.