[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین  محمدمهدی گرجیان در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری شهرکریمه، مؤلفه های نظام پیشرفته اسلامی را تشریح کرد. عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با مقایسه پیشرفت در نظام اسلامی با نظام غربی، پیشرفت در اسلام را پیشرفتی توحیدی و الهی دانست زیرا اگر هدفی غیر الهی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین  محمدمهدی گرجیان در ویژه برنامه منبرهای مجازی خبرگزاری شهرکریمه، مؤلفه های نظام پیشرفته اسلامی را تشریح کرد.

عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم با مقایسه پیشرفت در نظام اسلامی با نظام غربی، پیشرفت در اسلام را پیشرفتی توحیدی و الهی دانست زیرا اگر هدفی غیر الهی باشد، امروزه جامعه غربی نیز در حال پیشرفت است.

حجت الاسلام والمسلمین گرجیان جایگاه انسان را خلیفه اللهی می داند که سند الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می خواهد این جایگاه را به انسان اعطا کند.

آنچه در ادامه می خوانید بخش دوم سخنان حجت الاسلام والمسلمین گرجیان در ویژه برنامه منبرهای مجازی سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه با موضوع “مؤلفه های پیشرفت اسلامی براساس اسندالگوی ایرانی اسلامی پیشرفت ” است.

بسم الله الرحمن الرحیم

زمانی  که رهبر معظم انقلاب سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را مطرح کردند حرکت عظیمی از سوی مراجع رسمی و غیر رسمی مشاهده شد که به نظر می رسد به عنوان طلبه باید چند نکته را مطرح کنم.

نکته اول نگاه جامعه غربی و فلسفه های غرب است؛ هر حرکتی در نظام فلسفی به شش چیز از جمله مبدأ، مقصد، مسیر حرکت و فاعل حرکت یعنی فرد محرک نیاز دارد.

مبدأ، من انسان هستم و مسیر باید توحیدی و الهی باشد؛ هدف وصول الی الله است بنابراین زمانی گفته می شود می خواهیم در دنیا حرف اول را بزنیم، می خواهیم بر پایه نظام توحیدی حرف اول را بزنیم و صرف پیشرفت برای ما مهم نیست بلکه پیشرفت توحیدی و ولایی و در یک کلمه پیشرفتی براساس عدالت است به عبارت دیگر هدف براساس بیان قرآن کریم بسط عدالت توحیدی و مقصد اعلی خداوند و وصول الی الله است.

براساس مطلب گفته شده آیا سند الگوی ایرانی اسلامی پشرفت ما را به خداوند خواهد رساند یا خیر؟ در عرصه اجتماع، سیاست، فرهنگ و عرصه دینی نظمی این گونه است؟  اگر جهان را صرفا در قالب ماده منحصر سازیم به هیچ وجه اهداف بلند الهی را مد نظر خود قرار نخواهیم داد، اگر به گفته صدر المتألهین «مالیس به مقصود لیس به موجود» باشد، غربی ها به خوبی در حال حرکت هستند اما اگر مطلب مورد دیگری است و می خواهیم به مقصد اعلی دست پیدا کنیم در آنجا شناخت منحصر در اداراکات حسی نیست بلکه شناخت متکی بر امور وحیانی انسانی است، که اسلام معرفی می کند؛ انسان الهی در یک کلمه خلیفه الله است و الگوی ایرانی اسلامی پیشرفت می خواهد انسان را به جایگاه خلیفه ای برساند.

از سوی دیگر انسان در نظام اسلامی با ارزش های نظام غربی متفاوت است، در جامعه غربی محور انسان است در حالی که ما می گوییم انسان الهی؛ براین اساس در جامعه غربی انسان همانند اسب چشم بسته ای است که دور خود می چرخد و زمانی که پرده از روی چشمانش برداشته شود، می بیند در همان نقطه آغاز است و گاهی عقب گرد نیز داشته و به گفته قرآن « أُولَٰئِکَ کَالْأَنْعَامِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ » و « خَسِرَ الدُّنْیا وَالاْآخِرَهَ »است و حالتی اضلی پیدا خواهد کرد.

در یک کلمه اگر مبدأ و مقصد را بشناسیم، هدف را بدانیم، مسیر را به درستی بیابیم چنانچه الگوی حرکتی انبیا الهی هستند و  ارسال شده اند برای این که دست انسان را بگیرند «ایُّهَا النَّبِیُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذیرا و داعِیاً إِلَی اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیرا » شود، امیداوریم این مورد را محقق سازیم و زمینه سازی حکومت مهدوی صورت گیرد./۱۳۲۴/پ۲۰۲/ق

[ad_2]