×
×

مؤمن چون پایگاه ثابتی دارد طوفان ها او را تکان نمی دهد/آنچه در پیشرفت انسان مؤثر است کوثر است نه تکاثر

  • کد نوشته: 8318
  • مفسر برجسته قرآن کریم اظهار داشت: انسان تا معرفت شناسی و باور و توحید صحیح نداشته باشد پایگاه نداشته و زیر پای او لرزان است و نمی تواند دین را حفظ کند، مؤمن چون پایگاه ثابتی دارد طوفان ها او را تکان نمی دهد اما غیر مؤمن حتی خود را نمی تواند حفظ کند.

    مؤمن چون پایگاه ثابتی دارد طوفان ها او را تکان نمی دهد/آنچه در پیشرفت انسان مؤثر است کوثر است نه تکاثر
  • به گزارش شهرکریمه حضرت آیت الله عبدالله جوادی آملی استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم امروز در درس تفسیر خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، گفت:انسان تا معرفت شناسی و باور و توحید صحیح نداشته باشد پایگاه نداشته و زیر پای او لرزان است و نمی تواند دین را حفظ کند، مؤمن چون پایگاه ثابتی دارد طوفان ها او را تکان نمی دهد اما غیر مؤمن حتی خود را نمی تواند حفظ کند.

    آیت الله جوادی آملی افزود:آنچه در پیشرفت انسان مؤثر است کوثر است نه تکاثر؛ منافقان در صدر اسلام برای عوام فریبی از سوگند دینی استفاده می کردند تا کار خود را پیش ببرند و به جای کوثر دنبال تکاثر بودند.

    وی افزود: قرآن کریم پایه ترقی را عقیده، ایمان و معرفت صحیح می داند، قرآن می فرماید انسان لرزان است مگر این که دین را بشناسد، آگاه شود، به آن عمل کرده و از دین حمایت کند، برای داشتن این پایگاه باید سلامت فطرت را حفظ کرد.

    وی ادامه داد: شیطان پایگاه اعتقادات و دین را انکار می کند و می لرزاند، یکی از ترفندهای سیاسی منافقان هماهنگی با دشمنان اسلام است، منافقان دشمنی مشترکی با بیگانه ها علیه اسلام دارند و تحت تولی آن ها هستند.

    حضرت آیت الله جوادی آملی با بیان این که رهبری شهوت و غضب را باید عقل عملی بر عهده گیرد، ابراز داشت: رهبری وهم و خیال نیز بر عهده عقل نظری است یعنی هرچه در ذهن انسان می آید ابتدا باید به عقل مراجعه کند، اگر غرائض تحت رهبری عقل باشند تعدیل می شود؛ دین نمی گوید که انسان این قوا را تعطیل کند بلکه توصیه بر تعدیل دارد.

    وی عنوان کرد: شیطان به وسیله این قوا انسان را به مکروهات، گناهان صغیره و کبیره و در نهایت به کفر می کشاند، پایان معصیت و تحت ولایت شیطان قرار گرفتن کفر است، انقام ذات اقدس اله از این انسان فراموش کار می گیرد این است که انسان خود را فراموش می کند یعنی به همه چیز جز خود فکر می کند و تمام تلاش و کوشش انسان در این شرایط این است که برای دیگران تلاش می کند و خود را فراموش خواهد کرد، چنین شخصی در عذاب است و خود نمی داند.

    مفسر برجسته قرآن کریم خاطرنشان کرد: اگر کسی خدا را فرموش کرد خدا کاری می کند که انسان از یاد خودش غافل شود، اولین گامی که انسان را می لغزاند فراموشی خدا است در قرآن به احکام دستور داده شد اما آنچه تأکید می کند که بایدبسیار باشد یاد خدا است البته تنها این نیست که انسان با تسبیح ذکر بگوید، این که تأکید شده که هرکاری با نام خدا آغاز شود از همین باب است یکی از مصادیق ذکر کثیر تسبیح حضرت زهرا(س) است

    وی اخلاق را علمی دقیق و عمیق و غیر از موعظه دانست و اضافه کرد: اخلاق این است که انسان نفس و قوای آن را بشناسد و کیفیت ارتباط آن ها را بداند، فقه جهاد اصغر را تأمین می کند اما اخلاق جهاد اکبر را فرماندهی می کند و تأمین ابد را آموزش می دهد البته اخلاق بدون معرفت نفس شدنی نیست.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.