مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: امروز سیل طلاق و اعتیاد حرکت کرده و در حال ویران کردن خانه‌هاست. رضا سلیقه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم از سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان فرهنگی، اجتماعی و حمایتی یاد کرد و گفت: ۱۵۰ سرفصل و فعالیت برای این سازمان تعریف شده که هر کدام […]

مدیرکل بهزیستی استان قم گفت: امروز سیل طلاق و اعتیاد حرکت کرده و در حال ویران کردن خانه‌هاست.

رضا سلیقه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قم از سازمان بهزیستی به عنوان یک سازمان فرهنگی، اجتماعی و حمایتی یاد کرد و گفت: ۱۵۰ سرفصل و فعالیت برای این سازمان تعریف شده که هر کدام از این سرفصل‌ها یک اداره و زیرمجموعه‌ را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان اینکه در استان قم ۲۷۰ مرکز و موسسه مورد حمایت و نظارت سازمان بهزیستی هستند، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۲ هزار معلول و بیش از ۴ هزار خانواده بی‌سرپرست در استان مورد حمایت سازمان بهزیستی قرار دارند.

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به آمار معلولان استان بیان کرد: این معلولان در ۳۳ مرکز در قم نگهداری می‌شوند و به صورت شبانه‌روزی و روزانه خدمات دریافت می‌کنند.

* پرداخت ماهانه ۸۰۰ میلیون تومان برای نگهداری از معلولان

وی با بیان اینکه سازمان بهزیستی برای هر فردی که در مراکز بستری می‌شود بین ۴۵۰ تا ۶۰۰ هزار تومان یارانه پرداخت می‌کند، خاطرنشان کرد: ماهیانه ۸۰۰ میلیون تومان یارانه برای نگهداری معلولین توسط سازمان بهزیستی در استان پرداخت می‌شود.

سلیقه با اشاره به اینکه سرریز بسیاری از مشکلات دیگر استان‌ها در استان قم، تصریح کرد: به دلیل شرایط بافت فرهنگی و امنیت اجتماعی که در قم وجود دارد سرریز بسیاری از استان‌ها را در قم پاسخگو هستیم.

وی با بیان اینکه ۱۰ درصد جامعه را سالمندان و معلولان تشکیل می‌دهند، یادآور شد: حدود هشت درصد سالمند در استان داریم که این افراد به بیش از ۸۰ هزار نفر می‌رسد.

وی یادآور شد: اگر برای سال‌های آینده برنامه‌ریزی نکنیم در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۰ درصد سالمند خواهیم داشت و در سال ۲۰۵۰ حدود ۳۰ درصد از جمعیت ما را سالمندان تشکیل می‌دهد.

* یک اتوبوس مناسب‌سازی شده برای معلولان در قم نداریم

مدیرکل بهزیستی استان قم با تأکید بر اینکه در استان قم یک اتوبوس مناسب‌سازی شده برای ویلچری‌ها نداریم، گفت: در بحث مناسب‌سازی باید بتوانیم حق این ۱۰ درصد جامعه را در همه جا لحاظ کنیم.

وی با اشاره به اینکه در پارک‌ها و بوستان‌ها خدمات خوبی برای معلولین در نظر گرفته شده است، اظهار کرد: البته تا نقطه ایده‌آل فاصله زیادی داریم و وقتی خودمان را با کشورهای پیشرفته مقایسه می‌کنیم هنوز جای کار زیادی داریم.

سلیقه با بیان اینکه در شهر یک عابر بانک با ارتفاع مناسب برای استفاده معلولان ویلچری وجود ندارد، اضافه کرد: هر دستگاهی که می‌خواهد برای شهر برنامه‌ریزی کند نباید ۱۰ درصد جامعه سالمند و معلول را فراموش کند.

وی با تأکید بر اینکه معلولان گله می‌کنند در سطح شهر یک تاکسی آن‌ها را سوار نمی‌کند، خاطرنشان کرد: در حالی که قانون برای این افراد ۵۰ درصد تخفیف در نظر گرفته اما آن‌ها حاضرند کرایه بالاتر بپردازند با این حال نیز مورد بی‌مهری قرار می‌گیرند.

* زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی به صدا درآمده است

مدیرکل بهزیستی استان قم با اشاره به صدا درآمدن زنگ خطر آسیب‌های اجتماعی تصریح کرد: ما باید در زمینه آسیب‌های اجتماعی بیشتر کار کنیم زیرا اگر بخواهیم اقتصاد مقاومی داشته باشیم باید امنیت اجتماعی را ارتقا دهیم.

وی با بیان اینکه در کشور ما ۳۵ درصد ازدواج‌ها به طلاق منجر می‌شود، تأکید کرد: این عدد در استان قم حدود ۲۷ درصد است و گرچه از میانگین کشوری پایین‌تر است اما بیش از یک‌چهارم ازدواج‌های ما به طلاق منجر می‌شود.

سلیقه با مقایسه آمار صعودی طلاق و نزولی ازدواج گفت: این موضوعات زنگ خطرهایی است که ما باید بر روی آن‌ها کار کنیم زیرا هر چقدر خدمات شهری را افزایش دهیم اما بستر امنیت اجتماعی افزایش نیابد به اهدافمان نمی‌رسیم.

* مهاجرت آسیب جدی به شهر قم وارد می‌کند

وی با بیان اینکه مهاجرت آسیب جدی به شهر قم وارد می‌کند، افزود: بیشتر مهاجرین به قم آسیب‌هایشان متوجه این شهر می‌شود و این بحث جدی است که باید به آن وارد شویم.

مدیرکل بهزیستی استان قم با تأکید بر اینکه ۶۰ درصد خدمات و آسیب‌هایی که در مراکز بهزیستی در قم داریم به مهاجرین است، اظهار کرد: امنیت و فضای فرهنگی این شهر قم موجب شده است دختران فراری این شهر را امن بدانند و وارد قم شوند که ما باید از این فرصت استفاده کنیم تا تبدیل به تهدید نشود.

وی با بیان اینکه فرهنگ کمک را در قم باید اصلاح کنیم، تصریح کرد: مردم قم بسیار نوع‌دوست هستند؛ در عین حال که باید این فرهنگ تقویت شود و از طرفی باید از تهدیدهای آن جلوگیری کنیم.

* متکدیان در قم ساعتی ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارند

سلیقه با اشاره به اینکه کمک غیر هدف‌دار موجب افزایش متکدیان شده است، تأکید کرد: برخی از متکدیان قم سر چهارراه‌ها ساعتی ۱۰۰ هزار تومان درآمد دارند این در حالی است که تکدی گری چرخه اقتصاد جامعه را فلج می‌کند.

وی با بیان اینکه سالیانه ۳۰۰ کودک خیابانی تحویل بهزیستی می‌شود، اظهار کرد: بیش از ۶۰ درصد این افراد ساکن قم نیستند و نباید این آمار به اسم قم تمام شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم خاطرنشان کرد: در زمان تخصیص بودجه قم به عنوان یک استان یک‌میلیون و ۲۰۰ هزارنفری با محدوده جغرافیایی کوچک و تک شهرستانی در رتبه سی و یکم قرار می‌گیرد در حالی که خدماتی که در استان ارائه می‌دهیم فرا استانی است و در واقع از ۲۰ استان را پذیرش داریم.

وی با بیان اینکه در بحث حاشیه‌نشینی ۱۱ پایگاه خدمات اجتماعی را در شهر دایر کردیم، گفت: در هر محل بیش از ۸۰ هزار منزل را سرشماری کردیم و اطلاعات کامل افراد، نوع آسیب‌ها، نوع فرهنگ، درآمد و… احصا شد و ۱۱ جلد کتاب در خصوص هر محله چاپ شد.

* پردیسان در معرض خطر آسیب‌های اجتماعی قرار دارد

سلیقه با بیان اینکه نسخه درمان آسیب‌های اجتماعی محلات مختلف با هم متفاوت است، اظهار کرد: پردیسان به عنوان منطقه‌ای که ۱۰ درصد جمعیت شهر را در خود جای می‌دهد منطقه‌ای است که در معرض خطر است؛ اگر امروز آسیب‌شناسی نکنیم در سال‌های آینده پردیسان به مرکز آسیب‌های اجتماعی تبدیل می‌شود.

وی از جمع‌آوری افراد بلامحل خبر داد و گفت: قرار بر این شد  شهرداری برای این منظور ساختمانی را در نظر بگیرد و تمام کسانی که در سطح شهر آسیب‌دیده  و یا در معرض آسیب هستند جمع‌آوری شده و در این مرکز ساماندهی شوند و مددکار بهزیستی هم در آن مستقر شود.

مدیرکل بهزیستی استان قم با بیان اینکه دغدغه در خصوص آسیب‌هایی اجتماعی باید در استان ایجاد شود، تأکید کرد: در بسیاری از آسیب‌ها از خط قرمز عبور کردیم و امروز سیل طلاق و اعتیاد حرکت کرده و در حال ویران کردن خانه‌ها است.