[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در دوره آموزشی جذب جوانان و نوجوانان قمی که پیش از ظهر امروز در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد با بیان این که خطابات قرانی به عام و خاص تقسیم می شوند، گفت: از مشکلات ما این است که گمان می کنیم تبلیغ دارای زمان […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین قرائتی در دوره آموزشی جذب جوانان و نوجوانان قمی که پیش از ظهر امروز در مرکز تخصصی مهدویت برگزار شد با بیان این که خطابات قرانی به عام و خاص تقسیم می شوند، گفت: از مشکلات ما این است که گمان می کنیم تبلیغ دارای زمان است بنابراین برای تبلیغ در محرم و صفر آماده هستیم اما چه کسی گفته است که تبلیغ فقط باید در این ایام باشد؟ گرچه آمادگی مردم در این ایام بیشتر است.

استاد برجسته تفسیر ادامه داد: در آیه یبلغون رسالات الله زمان وجود ندارد؛ همچنین تبلیغ دارای مکان نیست گرچه بسیاری از سخنان ائمه معصوم(ع) در مسجد بوده است اما مسجد شرط تبلیغ نیست.

وی با تأکید بر این که تبلیغ باید چهره به چهره باشد، اظهار کرد: بیشتر تبلیغ های ما عمومی است؛ هیچ گروهی در ایران موفق تر از معتادان نیست در حالی که هیچ امکاناتی ندارند اما از تبلیغ چهره به چهره استفاده می کنند به عنوان مثال امام خمینی(ره) سخنرانی های فراوانی داشته اند که بنده هیچ کدام آنها را به یاد ندارم اما دو جلسه خصوصی که خدمت ایشان بوده ام را به صورت کامل به یاد دارم.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی با بیان این که تبلیغ چهره به چهره را از یک مجنون آموخته ام، اظهار کرد: در مسجدی در کاشان نشسته بودم که فرد مجنونی وارد شد و با صدای بلند بیان کرد مادر سوخته و پدر سوخته که هیچ کس کاری با او نداشت اما هنگامی که در صف اول حاضر شد و به صورت تکی گفت با تو بودم آن را بیرون انداختند که از این حرکت آموختم تبلیغ عمومی کارساز نخواهد بود.

وی خاطرنشان کرد: اگر می خواهید بدانید چه مقدار خسارت کرده ایم باید در تمامی حوزه ها و دانشگاه ها بازنگری انجام داد به عنوان مثال بنده که ۷۵ سال دارم و شصت سال است که طلبه هستم با محاسبه ای که داشته ام در هر سال ۵۲ پنج شنبه تعطیل بوده ام که اگر در شصت ضرب شود نزدیک به هشت سال را به واسطه تعطیلات و قانون اشتباه از دست داده ام که در تعطیلات حوزه و دانشگاه باید بازنگری شود.

استاد برجسته تفسیر قرآن کریم با تصریح بر این که متأسفانه تبلیغ زمانی انجام می شود که بانی داشته باشد، گفت: بانی یا مردمی است که در محرم و صفر پیدا می شود یا دولتی که به سازمان تبلیغات یا دفتر تبلیغات می دهند تا اعزام مبلغ داشته باشند و اگر دولت پرداخت نکند می گویند بودجه نیست در حالی که چرا تبلیغ به دولت یا مردم بسته شده است؟ همانند ازدواجی که آسان است اما مواردی را به آن بسته ایم مانند این که باید در تالار باشد و یا موارد دیگر، آن را مشکل کرده است به عبارت دیگر هر موردی که ریشه عقلی یا قرآنی دارد را باید حفظ کرد و هر موردی که آداب و سنن به شمار می رود و مانع است را کنار زد همانند این که گفته می شود آخوند باید صدا داشته باشد یا حتما کفایه را خوانده باشد که این موارد اشتباه است.

وی ادامه داد: هر توفیقی که دارم به دلیل این است به قانون هایی که ریشه در عقل و وحی ندارند گوش نداده ام؛ تفسیر نمونه که از بهترین تفسیرها شناخته می شود به برکت این است که به حرف حوزه گوش نداده است یعنی حضرت آیت الله مکارم شیرازی در ۴۵ سال پیش که پنج شنبه ها تعطیل بود پس از نماز مغرب یک ساعت و نیم تفسیر بیان می کرد که به تفسیر نمونه تبدیل شد و امروزه بیش از صد مرتبه به زبان های مختلف چاپ شده است.

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی اضافه کرد: چاه باید خودش آب داشته باشد و اگر بخواهیم یک چاه خشک درست کنیم و منتظر باشیم که دفتر تبلیغات یا شورای مدیریت در آن آب بریزند چاه آب دار نخواهد شد بلکه باید خودمان دست به کار شویم البته استفاده کردن از امکانات عیبی ندارد اما وابسته بودن به نهادها یا ارگان ها اشتباه است./۱۳۲۴/پ۲۰۲/ب۱

گزیده ای از خبر را می توانید در کلیپ صوتی زیر بشنوید

[ad_2]