[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی در آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که ظهر پنج‌شنبه در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، هزینه مقابله با آسیب اجتماعی استفاده از مواد مخدر را در کشور سه هزار برابر هزینه پژوهش دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی ناشی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت‌الاسلام شمس‌الله مریجی در آئین اختتامیه پنجمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم که ظهر پنج‌شنبه در مرکز همایش‌های غدیر برگزار شد، هزینه مقابله با آسیب اجتماعی استفاده از مواد مخدر را در کشور سه هزار برابر هزینه پژوهش دانست و افزود: آسیب‌های اجتماعی ناشی از نبود فعالیت‌ها و عملکردهای ریشه‌ای است.

وی گفت: تسهیلاتی که به دانشجویان دکتری علوم انسانی داده می‌شود، یک پنجم تسهیلاتی است که به دانشجویان دکتری رشته‌های غیر علوم انسانی داده می‌شود در حالی که این اقدام شایسته نیست.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با اشاره به اینکه در فضای علوم انسانی، تفاوت میان علوم انسانی اسلامی و غیر اسلامی وجود دارد، افزود: در علوم انسانی اسلامی نیز موضوع حوزه و غیر حوزه مطرح می‌شود.

وی تصریح کرد: نخستین آسیب جامعه‌شناسی حوزه پژوهش حرفه‌ای شدن پژوهش است که باید به آن توجه شود.

حجت الاسلام مریجی اظهار داشت: چنانچه پژوهش ساختاری شود، پژوهشگر در نظام پژوهش قرار می‌گیرد، که در این صورت علت مسئله به او داده شده و پاسخ مورد نظر از او خواسته می‌شود.

وی گفت: یکی از آسیب‌های پژوهش اجتماع علمی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی در خصوص دیگر آسیب‌های پژوهش، افزود: داشتن امنیت شغلی برای پژوهشگران از جمله آسیب‌های حوزه پژوهش محسوب می‌شود.

وی اشتغالات متعدد پژوهشگر را یک مشکل جدی عنوان کرد و افزود: یک پژوهشگر نمی‌تواند همزمان در چندین حوزه کاری پژوهش کند و قلم بزند زیرا با مشکلات زیادی در این حوزه مواجه خواهد شد.

حجت الاسلام مریجی بیان کرد: سطحی‌نگری در تحقیق از دیگر آسیب‌های حوزه پژوهش است که موجب عمقی نبودن مباحث پژوهشی می‌شود.

وی محدودیت‌های فرهنگی را یکی از موانعی دانست که از پیشرفت علم در جامعه جلوگیری می‌کند و افزود: جامعه از محقق انتظار دارد که با مشروعات مخالفت نکند زیرا گاهی این مخالفت‌ها جرم دینی و اخلاقی محسوب می‌شود.

معاون آموزش دفتر تبلیغات اسلامی گفت: نگاه کمی‌نگری یکی از ابزارهای اندازه‌گیری در حوزه‌های پژوهش و آموزش است که گاه مانع رسیدن به هدف مطلوب می‌شود.

وی اظهار داشت: امتداد اجتماعی نداشتن یکی از آسیب‌های جدی حوزه پژوهش است زیرا در صورت امتداد اجتماعی داشتن بسیاری از مشکلات و آسیب‌های جامعه تاکنون رفع شده بود.

[ad_2]