نماینده خبرگان، نظر شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت ها را حجت شرعی و قانونی دانست و گفت: مخالفت با تشخیص شورای نگهبان خلاف قانون و شرع است.

به گزارش شهرکریمه آیت الله احمد بهشتی نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به وضعیت نابسامان نام نویسی ها در انتخابات ریاست جمهوری گفت: قانون انتخابات ریاست جمهوری در مرحله ثبت نام حتما باید اصلاح شود.

وی افزود: باید برای دواطلبان شرایطی گذاشته شود تا افراد فاقد شراط جهت ثبت نام اقدام نکند، این مسأله ای است که باید پیش از این به آن توجه می شد، متأسفانه دیر شده و اگر زودتر اقدام می شد شاید شاهد وضعیت نابسامان در نام نویسی ها نبودیم.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  با بیان این که ثبت نام ها می تواند رایانه ای باشد، اظهار داشت: در این صورت لازم نیست افراد حضور پیدا کنند و احیانا صحبت هایی انجام دهند که در فضای مملکت و جهان پخش شود، باید برای آینده فکری شود تا مشکلی وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به جایگاه شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان جایگاه قانونی و مشخصی دارد، افرادی که در شورای نگهبان هستند صالح، عادل و شایسته هستند که باید صلاحیت های افراد را بررسی کنند، وقتی که شورای نگهبان نظر خود را در این زمینه بیان کرد برای دیگران حجت است.

آیت الله بهشتی با بیان این که مخالفت با نظر شورای نگهبان از نظر قانونی صحیح نیست، ابراز داشت: قانون اساسی روش را معین کرده تا کسانی که ثبت نام می کنند باید از طرف این شورا تأیید صلاحیت شوند، شورای نگهبان پایگاه شرعی هم دارد.

وی عنوان کرد: فقهای شورای نگهبان منصوب از سوی ولی فقیه هستند از این رو جایگاه شرعی هم دارد، خود قانون اساسی هم جایگاه شرعی دارد؛ بنابراین مخالفت با تشخیص شورای نگهبان خلاف قانون و شرع است، همه باید به نظر شورای نگهبان پایبند باشند؛ البته هر کسی می تواند نظر مشورتی بدهد و اشکالی ندارد و شورای نگهبان  می تواند از نظرها استفاده کند؛ اما در نهایت رأی متعلق به این شوراست.