×
×

حجت‌الاسلام ماندگاری:
مدرسه شهادت محدودیتی ندارد/فرهنگ جهاد باید در زندگی روزانه عملیاتی شود

  • کد نوشته: 2053
  • رئیس موسسه روایت سیره شهدا با تاکید بر اینکه جهاد به یک جنگ نظامی محدود نمی‌شود، گفت: فرهنگ جهاد باید در زندگی روزانه مردم عملیاتی شود چراکه این فرهنگ در میدان نفس و زندگی تعاریف مشخصی دارد. به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری عصر امروز در دومین سمینار علمی تخصصی فرهنگ جهاد که در […]

    مدرسه شهادت محدودیتی ندارد/فرهنگ جهاد باید در زندگی روزانه عملیاتی شود
  • رئیس موسسه روایت سیره شهدا با تاکید بر اینکه جهاد به یک جنگ نظامی محدود نمی‌شود، گفت: فرهنگ جهاد باید در زندگی روزانه مردم عملیاتی شود چراکه این فرهنگ در میدان نفس و زندگی تعاریف مشخصی دارد.

    به گزارش شهرکریمه حجت‌الاسلام والمسلمین محمدمهدی ماندگاری عصر امروز در دومین سمینار علمی تخصصی فرهنگ جهاد که در تالار همایش مدرسه علمیه دارالشفا قم برگزار شد، با تاکید بر اینکه جهاد در راه خداوند با تلاش و کوشش همراه است، اظهار کرد: مجاهدان در این راه با عنایت خداوند متعال در دنیا و آخرت جایگاه مشخصی دارند.

    وی از ولایت، ایمان به عالم غیب و تکلیف به عنوان زمینه‌ساز جهاد نام برد و اضافه کرد: عرفان‌های نوظهور ایمان به عالم غیب غیرواقعی را ترویج می‌دهند و گروه‌های تکفیری در جنگ‌های خود به عالم غیب غیرواقعی اعتقاد دارند.

    رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به کمرنگ شدن رنگ و بوی آموزه‌های دینی در زندگی‌های کنونی خانواده‌ها تصریح کرد: پیروی از ولایت به عنوان معلم ایمان به عالم غیب دومین باور در فرهنگ جهاد است و انسان باید با نگاه به اینکه ولایتمداری مصداق راهنمای ایمان به غیب بوده، منطق ولایت‌پذیری را به عنوان یک اولویت مهم مورد توجه قرار دهد.

    وی ایمان به خدا، قیامت و فتنه شیطان را از مصادیق ایمان به غیب برشمرد و عنوان کرد: خداوند متعال با نگاه به عصمت و علم الهی، ائمه معصومین(ع) را به عنوان صاحبان ولایت جامعه بشریت معرفی کرده است.

    ماندگاری با تاکید بر اینکه پیروی عملی از ولایت فقیه مهم‌ترین رکن ولایت است، مطرح کرد: ولایتمداری یکی از اصول جهاد است که با توجه به این اصل جامعه اسلامی می‌تواند به صورت منسجم به سمت اهداف مورد نظر حرکت کند.

    وی انگیزه‌سازی را یکی دیگر از اولویت‌های مورد نیاز نهادینه‌سازی فرهنگ جهاد و شهادت دانست و گفت: انسان در جهاد دارایی‌های خود را با خداوند متعال معامله و در این راه با خلق خداوند تعامل می‌کند به همین علت نسبت به دارایی‌های مادی دنیا بی‌توجه است.

    این استاد برجسته حوزه علمیه قم با بیان اینکه شهدای هشت سال دفاع مقدس داشته‌های مادی و جانی خود را برای دفاع از آرمان‌های امام خمینی(ره) فدا کرده‌اند، اظهار کرد: برخی در مقابل تفکر شهدا، دارای نگاه‌های مادی بوده و خود را به مادیات دنیا فروخته‌اند.

    وی از فرهنگ جهاد به زمینه‌ساز افزایش ارزش‌های انسانی نام برد و اضافه کرد: محدودیت‌های زمانی، مکانی، سنی و جنسی برای مدرسه جهاد و شهادت معنایی ندارد چرا که در هشت سال دفاع مقدس هر فردی با هر جایگاهی برای حفظ کشور اسلامی از دارایی‌های خود گذشته است.

    ماندگاری با تاکید بر اینکه جهاد به یک جنگ نظامی محدود نمی‌شود، عنوان کرد: فرهنگ جهاد باید در زندگی روزانه مردم عملیاتی شود چرا که این فرهنگ در میدان نفس و زندگی تعاریف مشخصی دارد.

    وی از جایگاه جهاد اصغر در تعاریف دینی یاد کرد و ادامه داد: دفاع مقدس نمونه بارزی از این نوع جهاد بوده است چرا که رزمندگان ایرانی برای حفظ جامعه ایمانی و تبعیت از فرمان ولایت فقیه خود در جبهه‌های حق مقابل باطل حضور یافته‌اند.

    رئیس موسسه روایت سیره شهدا با اشاره به اینکه تلاش‌های دشمن برای ترویج الگوهای نادرست در میان خانواده‌های جامعه اسلامی مطرح کرد: دشمن تغییر سبک زندگی اسلامی را به صورت ویژه دستور کار قرار داده است و در این راستا از ظرفیت‌ها و ابزار مختلف خود استفاده می‌کند.

    وی بر ترویج سبک زندگی اسلامی توسط طلاب تاکید کرد و افزود: تغییر باورهای مردم جامعه اسلامی یکی از اهداف اصلی کشورهای استکباری است که در راستای تحقق این هدف پول‌های بسیاری را هزینه کرده‌اند اما تاکنون نتوانسته به صورت کامل به نتایج مورد نظر برسند.

    ماندگاری به برخی از ناهنجاری‌های در سطح جامعه اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: یادآوری رشادت‌های رزمندگان هشت سال دفاع مقدس در جلوگیری از ترویج ناهنجاری‌ها در میان جوانان و نوجوانان تاثیر قابل توجهی دارد.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.