مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید سه شنبه شب از سوی دفتر این مرجع تقلید در مسجد اعظم قم برگزار شد. در این آیین حضرات آیات عظام سید موسی شبیری زنجانی، عبدالله جوادی آملی و علوی گرگانی و آیات ابراهیم امینی، مرتضی مقتدایی، سید احمد […]

مراسم بزرگداشت هفتمین روز درگذشت مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از مراجع عظام تقلید سه شنبه شب از سوی دفتر این مرجع تقلید در مسجد اعظم قم برگزار شد.

در این آیین حضرات آیات عظام سید موسی شبیری زنجانی، عبدالله جوادی آملی و علوی گرگانی و آیات ابراهیم امینی، مرتضی مقتدایی، سید احمد خاتمی و سید محمد جواد علوی بروجردی از استادان برجسته حوزه عملیه قم،آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه، آیت الله سید محمد سعیدی تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س)، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله سید علی سیستانی در ایران، حجت الاسلام والمسلمین سید علی خمینی نوه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، جمعی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری، نماینده بیوت مراجع عظام تقلید، علما، فضلا و طلاب حوزه علمیه، جمعی از مسئولان کشوری و استانی و مردم استان های قم و اردبیل و قشرهای گوناگون جامعه حضور داشتند.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری در این مراسم، از مرحوم آیت الله اردبیلی به عنوان یک شخصیت سیاسی و قضایی و یکی از مراجع عظام تقلید یاد کرد و با بیان این که دهه آخر ماه صفر امسال دهه تلخ و سختی بود، گفت: شیعه یک همایش ۲۰ میلیونی و یک راهپیمایی عظیم در اربعین ارائه کرد و در برابر دیدگان جهانیان قرار گرفت، هر چند که رسانه های غربی، عربی و عبری این خبر را سانسور کردند، اما حقیقت پنهان نمی ماند و آنان ناگزیر می شوند که روزی این رویداد را بیان کنند و چنین اجتماعی در هیچ کجای جهان وجود ندارد.
حجت الاسلام والمسلمین سید رضا اکرمی افزود: اما بلافاصله پس از این همایش بزرگ، حادثه تلخ حله و شهادت زائران حسینی و حادثه قطار مسافران حرم رضوی پیش آمد و ناگهان با برف سنگینی مواجه شدیم که ۷۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
وی اضافه کرد: این ها حوادث سخت، تلخ و سنگینی بود که هر کدام در جای خود ضایعه سنگینی بود و در کنار این حوادث ارتحال آیت الله موسوی اردبیلی نیز پیش آمد که با این فقدان مواجه شدیم.
وی به زندگی، دوران تحصیل و ویژگی های مرحوم آیت الله موسوی اردبیلی اشاره و بیان کرد: این انقلاب اسلامی که به این جا رسیده است خیلی ها برای آن کار و تلاش کرده اند و خون دل خورده اند.
اکرمی خاطرنشان کرد: شخصیت هایی هم چون آیت الله اردبیلی رکن رکین در فکر، اندیشه، تنظیم و برنامه ریزی بودند تا این انقلاب به پیروزی رسید.
وی درادامه با اشاره به ویژگی های انقلاب اسلامی ایران گفت: در هیچ انقلابی در جهان سابقه ندارد که در یک سال پنج انتخابات برگزار شود و در ابتدای انقلاب شاهد برگزاری انتخابات همه پرسی نظام، قانون اساسی، خبرگان، مجلس و ریاست جمهوری بودیم چون امام راحل خواستند که این ارکان شکل بگیرد.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: ما مشکل قانون نداریم، مشکل ما در اجرا و در سلیقه است.
وی گفت: تا آمریکا، اروپا، اسراییل، ارتجاع عرب شیطان است، جز مکر و حیله هیچ توقعی از این ها نداشته باشید بنابراین هوشیار و آگاه باشید و با هوشیاری حرف بزنید و تصمیم بگیرید و فداکار و وفادار بمانید.
عضو جامعه روحانیت مبارز تصریح کرد: محک و معیار شناخت ما قانون و رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند.
وی هم چنین به خدمات و ثمرات زندگی آیت الله موسوی اردبیلی از جمله راه اندازی دانشگاه مفید در قم اشاره کرد و گفت: ایشان ارادت ویژه ای به اهل بیت(ع) داشت.
وی با بیان این که آیت الله اردبیلی نظرات خود را دلسوزانه و خردمندانه بیان می کرد، گفت: هیچ کس نمی گوید انتقاد نشود، انتقاد عالمانه و از باب دلسوزی باشد.
رئیس شورای فرهنگی نهاد ریاست جمهوری گفت: ما این بزرگواران را سرمایه بدانیم و از زندگی نامه ایشان استفاده کنیم و این ها برای ما اسوه و الگو هستند.
وی در بخش دیگر سخنان خود، با اشاره به شرایط کنونی جهان و جنگ و ترور در اطراف کشور گفت: با همه مشکلاتی که داریم در کشور ما امنیت وجود دارد و باید دلسوزانه و خیرخواهانه انجام وظیفه کنیم.
وی هم چنین با بیان این که در این ایام سه حادثه اسلامی و دینی داریم به رحلت رسول گرامی اسلام(ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و حضرت رضا(ع) اشاره کرد و درباره ویژگی های سیره ایشان سخنانی بیان کرد.
مرحوم آیت الله سید عبدالکریم موسوی اردبیلی از روز دوشنبه اول آذرماه جاری به دلیل عارضه قلبی و گوارشی در بیمارستان لاله تهران بستری شده بود و روز چهارشنبه سوم آذرماه جاری پس از سکته مجدد قلبی و وخامت حال، دعوت حق را لبیک گفت.
پیکر مطهر آن مرحوم جمعه پنجم آذرماه جاری پس از تشییع و اقامه نماز توسط آیت الله سید موسی شبیری زنجانی از مراجع عظام تقلید، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه(س) به خاک سپرده شد.
آن مرحوم، متولد سال ۱۳۰۴ در اردبیل بود که پس از شهادت آیت الله سید محمد بهشتی از سال ۱۳۶۰ تا ۱۳۶۸ به ریاست دیوان عالی کشور به عنوان عالی ترین مقام قضایی کشور رسید.