مرجع تقلید شیعیان گفت: مردم باید نتیجه پایین‌آمدن تورم و رشد اقتصادی کشور را بر سر سفره‌های خود ببینند.

به گزارش شهر کریمه، به‌نقل از دفتر آیت‌الله مکارم شیرازی، آیت‌الله مکارم شیرازی در دیدار محمود واعظی رئیس دفتر رئیس‌جمهور با تبریک اعیاد و مناسبت‌های مذهبی ماه ذی‌الحجه، با بیان اینکه “همواره از رئیس‌جمهور حمایت کرده‌ام”، اظهار داشت: ما معتقدیم که باید رئیس‌جمهور را حمایت کرد، چون منتخب مردم است و حکم وی نیز از سوی رهبری تنفیذ شده و عبور از رئیس‌جمهور نیز درست نیست.

وی افزود: ما در عمل هم از رئیس‌جمهور حمایت کرده‌ایم، ولی این بدین معنا نیست که اگر کاستی یا آسیبی دیدیم آن را گزارش ندهیم و اعلام نکنیم، اتفاقاً حمایت در آن است که آسیب‌ها گفته و برطرف شود.

مرجع تقلید شیعیان با اظهار اینکه “هم حمایت از رئیس‌جمهور و هم بیان مسائلی که گاه به‌صورت آسیب و ضعف و مشکل است، هر دو را وظیفه خود می‌دانیم”، خاطرنشان کرد: البته نقد و تذکر نباید با زبان گزنده باشد، بلکه باید با زبان و ادبیات دوستانه انجام شود.

وی اصلاح نظام بانکی و مالیاتی را از دیگر ضرورت‌ها شمرد و تصریح کرد: کاهش نرخ سود در روزهای اخیر اقدام خوبی بود که باید تداوم یابد، همچنین نظام مالیاتی کشور باید به‌سوی حمایت از تولیدکنندگان باشد.

استاد برجسته حوزه علمیه ابراز کرد: مالیات باید بر درآمد باشد نه بر باید، اینکه به کارگاهی گفته شود گتو فلان مبلغ سرمایه‌گذاری کرده‌ای و باید فلان مبلغ سود داشته باشی و فلان مبلغ هم باید مالیات بپردازی” این یعنی مالیات بر باید و این درست نیست.

وی ادامه داد: البته باید جلوی فرارهای مالیاتی و کسانی را که رقم‌های کلان بدهکار هستند نیز گرفت، ولی ملاحظه افراد ضعیف و کارهای تولیدی کوچک را نیز باید داشت.

آیت‌الله مکارم شیرازی عنوان کرد: مملکت نباید به‌صورت جزیره‌ای اداره شود و هر اداره و سازمانی برای خود تصمیم بگیرد، اگر منطق اداره اقتصاد کشور، جزیره‌ای باشد مشکلات حل نخواهد شد، و این از وظایف رئیس‌جمهور است که بخش‌های مختلف اقتصادی کشور را به هم مرتبط کند.

وی مسئلۀ قاچاق را از دیگر معضلات نظام اقتصادی کشور برشمرد و بر لزوم انجام یک جراحی بزرگ برای حل این مشکل تأکید کردند.

مرجع تقلید شیعیان بر اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ها اشاره کرد و گفت: نکته مهم دیگری که قبلاً نیز بر آن تأکید کرده‌ام، اصلاح نظام پرداخت یارانه است. یارانه افراد غنی باید حذف و یارانه افراد ضعیف بیشتر شود. همچنین عمده یارانه باید به بخش تولید اختصاص یابد.

وی با بیان اینکه مردم باید نتیجه پایین آمدن تورم و رشد اقتصادی کشور را بر سر سفره‌های خود ببینند، اظهار داشت: مشکلات اقتصادی و تولید کار برای جوانان نباید سبب غفلت از رسیدگی به مسائل فرهنگی، اخلاقی و دینی شده و یا تحت‌الشعاع قرار گیرد و باید در کنار مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی را نیز پررنگ تعقیب کرد و تحت تأثیر فرهنگ‌های خارجی قرار نگیریم، ما یک ملت مستقل هستیم و مسائل فرهنگی باید مطابق اعتقاداتمان دنبال گردد.

وی ضمن تشکر از نیروهای امنیتی ــ انتظامی کشور، امنیت حال حاضر کشور را حاصل وحدت و انسجام نهادهای مختلف امنیتی، نظامی و انتظامی کشور و ازخودگذشتگی افرادی مثل شهید محسن حججی دانست و گفت: باید در آموزش‌وپرورش، دانشگاه‌ها، رسانه‌ها؛ در همه اینها اعتقادات مردم را محکم کنیم تا هم تأثیر در اقتصاد بگذارد و هم دشمن را مرعوب کند.

استاد برجسته حوزه علمیه بر ضرورت وحدت بین همه دستگاه‌ها و نهادهای کشور، اشاره و تصریح کرد: باید از فضای انتخابات عبور کنیم و به‌فکر ساختن کشور باشیم و همه بدانیم که در برابر دشمنان، راهی جز اتحاد نداریم و لازمۀ این اتحاد گذشت است، اینکه در مدیریت‌ها از همۀ جناح‌ها استفاده شود، پیشنهاد می‌کنم جلسات سران قوا به جلساتی مستمر و منظم با فواصل زمانی کوتاه‌تر تبدیل شود، چراکه گفت‌وگوهای رودررو و مستقیم بسیاری از سوءتفاهمات را رفع می‌کند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در پایان درباره مسئله فضای مجازی نیز ابراز کرد: به رئیس‌جمهور بگویید که مسئله فضای مجازی را فراموش نکند که مسئله‌ای حیاتی است و در اصلاح فرهنگ ما خیلی مؤثر است، شبکه ملی را بای