×
×

مرغداری های بخش سلفچگان قم مکانیزه می شود

  • کد نوشته: 6819
  • حسین علی بیگی در پی تجمع اعتراضی مردم سلفچگان گفت: مزاحمت ایجاد شده برای مردم منطقه سلفچگان مربوط به مرغداری هایی است که بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند و واحد جوجه کشی که به تازگی در این منطقه احداث شده است هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد.

    مرغداری های بخش سلفچگان قم مکانیزه می شود
  • به گزارش شهرکریمه معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهاد کشاورزی استان قم گفت: با توجه به درخواست مردم، مرغداری های بخش سلفچگان استان به سمت مکانیزه شدن حرکت خواهد کرد و وضعیت جمع آوری کود این واحدها برای کاهش آلودگی های محیطی، اصلاح خواهد شد.

    حسین علی بیگی افزود: مزاحمت ایجاد شده برای مردم منطقه سلفچگان مربوط به مرغداری هایی است که بیش از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارند و واحد جوجه کشی که به تازگی در این منطقه احداث شده است هیچ آلودگی زیست محیطی ندارد.
    وی با اشاره به این که سازمان جهاد کشاورزی استان قم به دلیل تکمیل ظرفیت تولید طیور در استان هیچ مجوز جدیدی را برای احداث مرغداری به متقاضیان نمی دهد، بیان کرد: در سال های قبل مجوز احداث مرغداری تخم گذار در منطقه سلفچگان داده و زمین مشخص نیز برای آن درنظر گرفته شده بود که سازمان جهاد کشاورزی با ایجاد مرغداری جدید در آن منطقه مخالفت کرد و مجوز آن را به واحد جوجه کشی که دارای فضایی بهداشتی است و آلودگی زیست محیطی درپی ندارد، تبدیل کرد.
    وی ادامه داد: در واحد جوجه کشی تنها تخم مرغ نطفه دار وارد و پس از سپری کردن مدت زمان مشخصی (حدود ۲۱ روز) که این تخم مرغ ها به جوجه های یک روزه تبدیل شوند، کار به پایان می رسد و جوجه ها از واحد خارج می شوند.
    علی بیگی گفت: در واحد جوجه کشی رعایت استانداردهای زیست محیطی و بهداشتی بسیار اهمیت دارد و هیچ آلودگی در فضا ایجاد نمی شود، چرا که در غیر این صورت ضرر اصلی به خود سرمایه گذاران باز می گردد و آنان نمی توانند جوجه یکروزه تولید کنند.
    وی افزود: ایجاد واحدهای جوجه کشی در استان قم از جمله طرح های ملی است که در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی انجام و موجب پویایی بیشتر اقتصاد استان می شود.
    وی بیان کرد: با صنعتی و مکانیزه شدن واحدهای مرغداری منطقه سلفچگان حدود ۹۰ درصد از آلودگی های زیست محیطی آنان کاهش و سطح بهداشت منطقه افزایش می یابد.
    هفته گذشته جمعی از اهالی حسن آباد، حسین آباد، فریدون آباد، دولت آباد و نصرتیه بخش سلفچگان در اعتراض به آلودگی های محیطی مرغداری های آن منطقه، مقابل استانداری قم تجمع کردند.
    بخش سلفچگان قم از توابع این استان در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری شهر قم قرار دارد؛ این بخش به مرکزیت شهر سلفچگان به عنوان یکی از بخش های پنج گانه استان قم به شمار می آید که دارای یک نقطه شهری و چهار روستاست.
    معاون سازمان جهاد کشاورزی قم در ادامه به اصلاح فرآیند تولید طیور و شناسنامه دار کردن واحدهای مرغداری استان اشاره کرد و گفت: در جریان اجرای طرح شناسنامه دار کردن واحدهای مرغداری استان، ظرف سه سال تمام مرغداری ها از نظر مشخصات فنی و بهداشتی مورد بررسی قرار می گیرند و مجوز فعالیت واحدهایی که امتیاز لازم را بدست نیاورند باطل خواهد شد.
    در استان قم حدود ۶۰۰ واحد مرغداری وجود دارد که تا سال ۹۷ کلیه واحدهای مرغداری استان مشمول این طرح قرار می گیرند.
    علی بیگی با بیان اهمیت استفاده از روش های مکانیزه در مرغداری های استان قم، افزود: قم با وجود وسعت کم، رتبه ششم تولید تخم مرغ کشور را داراست و بیش از ۸۰ درصد تخم مرغ های تولید شده در استان به سایر نقاط کشور صادر می شود.
    وی ادامه داد: در زمینه تولید مرغ گوشتی هم، استان قم از جایگاه ممتازی برخوردار است و علاوه بر پاسخگویی به نیاز داخلی استان، ۲۴ درصد از تولید خود را به سایر مناطق صادر می کند.
    وی با اشاره به سیاست های حمایتی دولت برای مکانیزه کردن واحدهای مرغداری، گفت: به منظور کمک به واحدهای مرغداری، تسهیلات تجهیز و مکانیزاسیون واحدها توسط سازمان جهاد کشاورزی قم به مرغداران استان پرداخت می شود تا با دریافت این تسهیلات نسبت به اصلاح ساختار واحدهای خود اقدام نمایند.
    وی در ادامه از تهیه طرح نحوه برخورد با واحدهای متخلف طیور در قم برای نخستین بار در کشور خبر داد و افزود: درگذشته نسخه واحدی برای برخورد با واحدهای مرغداری متخلف نداشتیم که برای رفع این مشکل، طرح نحوه برخورد با واحدهای متخلف تولید طیور با مشارکت دستگاه های مرتبط و برگزاری جلسات کارشناسی تهیه و به تمام مرغداری ها ابلاغ شد.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.