×
×

مرمت تیمچه بزرگ قم به اتمام رسید – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 19894
  • [ad_1] به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، شاهین ایل بیگی پور، معاون میراث فرهنگی این استان با اعلام این خبر گفت: بخشی از پوشش حفاظتی تیمچه بزرگ قم که متأسفانه سالها دچار آسیب سازه ای بود و با استفاده از شمع های چوبی مهار کرده بودند و در بارندگی بهار امسال تخریب شده بود، به طور […]

    مرمت تیمچه بزرگ قم به اتمام رسید – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، شاهین ایل بیگی پور، معاون میراث فرهنگی این استان با اعلام این خبر گفت: بخشی از پوشش حفاظتی تیمچه بزرگ قم که متأسفانه سالها دچار آسیب سازه ای بود و با استفاده از شمع های چوبی مهار کرده بودند و در بارندگی بهار امسال تخریب شده بود، به طور کامل مرمت شد.

    وی افزود: پس از اطلاع مرمت تیمچه بلافاصله در دستور کار معاونت میراث فرهنگی قرار گرفت و پوشش حفاطتی بر اساس شواهد وضع موجود و طبق طرح اولیه اثر مرمت گردید.

    معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم گفت: تیمچه بزرگ قم، از شاهکارهای معماری ایران محسوب می‌شود و از آثار هنری استاد حسن معمار باشی، معمار ایوان آینه آستان مقدس حضرت معصومه است که در سال ۱۳۰۱ هجری قمری بنا گردیده و بانی آن مرحوم حاج سید محمود طباطبایی تاجر بزرگ قم است.

    وی با بیان اینکه در طراحی تیمچه نکات قابل توجه ای از لحاظ معماری قابل مطالعه است، افزود: سقف تیمچه با تقسیم بندی توسط سه گنبد و دو نیم گنبد به طرزی بسیار بدیع پوشش یافته است.

    ایل بیگی پور ضمن بیان تزئینات معماری تیمچه بزرگ قم گفت: شمسه کاریهای آجری با اسلوب رسمی بندی، یزدی بندی و همچنین درب و پنجره های ارسی گره چینی شده طبقات فوقانی و مقرنس های گچی نمای جبهه شمالی از برجسته ترین تزئینات بنا محسوب می‌شود.

    تیمچه بزرگ بازار قم یکی از بزرگترین سقف‌های ضربی ایران است و شاهکار معماری دوران قاجار در قم محسوب می شود که در سال ۱۳۷۶ به شماره ۱۹۰۲ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.