×
×

مروری بر صحبت های جنجالی امام جمعه پیشین

  • کد نوشته: 8686
  • احمد جنتی ۵ اسفند سال ۱۳۰۵ در یکی از روستاهای اصفهان به دنیا آمد. حضور در محضر امام (ره) از احمد جنتی، روحانی مبارزی ساخت که دوران پیش از انقلاب را در مبارزات نهضت به سر برد و کارش به زندان و تبعید هم کشید اما دست از فعالیت سیاسی برنداشت. حسین جنتی که عضو «سازمان مجاهدین […]

    مروری بر صحبت های جنجالی امام جمعه  پیشین
  • احمد جنتی ۵ اسفند سال ۱۳۰۵ در یکی از روستاهای اصفهان به دنیا آمد.

    حضور در محضر امام (ره) از احمد جنتی، روحانی مبارزی ساخت که دوران پیش از انقلاب را در مبارزات نهضت به سر برد و کارش به زندان و تبعید هم کشید اما دست از فعالیت سیاسی برنداشت.

    حسین جنتی که عضو «سازمان مجاهدین خلق» (منافقین) بود، بعد از اعلام جنگ آنان علیه جمهوری اسلامی، با آنان همراه گردید تا اینکه خرداد سال ۱۳۶۱ کشته یا اعدام شد.

    علی جنتی هم که پیش از انقلاب بر علیه حکومت فعالیت می کرد، بعد از انقلاب وظایف سیاسی و فرهنگی متعددی را عهده دار شد و در دولت احمدی نژاد معاون وزیر و در دولت روحانی وزیر شد.

    حسن، پسر دیگر احمد جنتی هنوز در اصفهان زندگی می کند و برکنار از دنیای سیاست مشغول نجاری هست.

    محمد جنتی هم در حال حاضر یک کارمند آسان هست.

    همسر آقای جنتی سال گذشته به دلیل کهولت سن درگذشت اما به گفته علی جنتی، «پدر» که به سبب کهولت سن احتیاج به نگهدارى داشت، همسری دیگر اختیار کرد که این قضیه هم به حالت طنز های ابدی بعضی اشخاص با آقای جنتی دامن زد؛ شوخی هایی که گاهی مرز شیطنت و فحش را هم رد می نماید و آقای جنتی در مورد آنان گفته هست: «به نظر من اگر افرادی که خراب کردن می کنند، حزب اللهی باشند، نماز شب خوان باشند، آدم باید در خودش شک کند.

    بعد از انقلاب اسلامی، جنتی از همان دوره اول شورای نگهبان، به عنوان عضو فقیه این نهاد منصوب شد و در سال ۷۱ دبیری این شورا را برعهده گرفت و تا امروز بر این مسند باقی مانده هست.

    جنتی سمت هایی من جمله دبیری شورای سازگاری تبلیغات اسلامی، ریاست ستاد احیای امر به سرشناس و نهی از منکر، عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضویت در  مجمع تشخیص مصلحت نظام و امامت جمعه ی تهران را (به مدت ۲۵ سال) برعهده داشته هست. اما در سال های موخر، حضور خودش پشت تریبون نماز جمعه کمرنگ شده بود بطوری که آخرین حضور خودش به شهریور ٩۵ برمی گردد.

    جنتی در طول این ۲۵ سال، خطبه های زیادی قرائت کرد و سخنرانی های زیادی هم داشت؛ سخنرانی هایی که گاه جنجال برانگیز گردیدند.

    شاید یکی از جنجال برانگیز ترین اظهارات جنتی در نماز جمعه، طعنه ی او به زنده یاد آیت الله هاشمی رفسنجانی باشد. هاشمی در آخرین ساعات انتخابات ریاست جمهوری در سال ۹۲ برای ثبت اسم به وزارت کشور رفت؛ نظیر همیشه با خودروی بنزِ قدیمی معروفش. آیت الله جنتی هم که در طول دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از حامی های سرسخت او بود، هاشمی را بی نصیب نگذاشت و از تریبون نماز جمعه بدون ذکر اسم هاشمی اظهار کرد: «رئیس جمهوری باید آسان زیست باشد. چند روز بعد هم شورای نگهبان صلاحیت هاشمی برای شرکت در انتخابات ریاست جمهوری را زیر سؤال برد.

    جنتی حدود ۱۲ سال پیش در یک اظهارنظر عجیب دیگر بیان کرد: «بشر غیر از اسلام، همان حیواناتی می باشند که روی زمین می ‏چرخند و فساد می ‏کنند»! در برابر، نماینده ی جامعه ی زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی هم عکس العمل نمایش داد و ضمن اینکه از طرف خود از غیرمسلمانان معذرت خواهی می کرد، درج کرد: «از حیوانات نیز پوزش می ‏طلبم چون آنان باعث فساد روی زمین نیستند، لکن از فساد بعضی از ما آدم ها دلواپس و بیزارند».

    او یک بار هم توجه خود به پوشش اسلامی زنان را مطرح نمود و اظهار کرد دولت اگر قصد دارد وضعیت پوشش را اصلاح کند باید ابتدا از «جیره خواران» خود – یعنی افرادی که در ادارات دولتی کار می کنند – و افرادی که از دولت حقوق می گیرند آغاز کند. او سفارش کرده بود از آنجا که دانشویان برای اکتساب نمره «هر حرفی را گوش می دهند» پس خوب تر هست اگر حجابشان را رعایت نکردند نمره شان کم گردد!

    او سفارش کرده بود از آنجا که دانشویان برای اکتساب نمره «هر حرفی را گوش می دهند» پس خوب تر هست اگر حجابشان را رعایت نکردند نمره شان کم گردد!جنتی در واقعه ی انتخابات سال ۸۸ هم از حامی های حصر بود و یک بار مدعایی مطرح نمود مبنی بر اینکه اسنادی به دستش دست یافته که نشان می دهد موسوی و کروبی از ایالات متحده یک میلیارد دلار پول گرفته اند و قرار بوده اگر موفق گردیدند نظام را «منقرض» کنند، پنجاه میلیارد دلار دیگر هم دریافت کنند! این مدعا هم واکنش های زیادی را در پی داشت و فعالین سیاسی  چپ و راست از آقای جنتی خواستند این سندهای را منتشر کند. به طور مثال علی مطهری نماینده ی اصولگرای مجلس از جنتی خواست سندهای خود را به کمیسیون اصل نود مجلس عرضه کند و اظهار کرد: «اگر مستندی برای ادعای آقای جنتی وجود نداشته باشد، مصداق بارز افتراء می باشد.»

    امام جمعه ی موقت پیشین تهران در دوران ریاست جمهوری احمدی نژاد از نامه ی عجیب او به جورج بوش، ریاست جمهوری آمریکا هم در تریبون نماز جمعه قدردانی کرده و بیان کرد: «این نامه خارق العاده هست و عقیده من این هست که از الهامات خدا بود …

    در همان دوران که دولت احمدی نژاد تحت تحریم های شدید بود و وضعیت اقتصادی مردم روز به روز بدتر می شد، جنتی دو مرتبه هم دست از پشتیبانی های خود از ریاست دولت برنداشت و در سخنرانی خود در نماز جمعه اظهار کرد: «ممکن هست زمانی فرا برسد که ما روزی دو وعده غذا بخوریم. چه اشکالی دارد حتی اگر شرایط بدتر گردد ما روزی یک وعده غذا بخوریم؟ همان طور که الان نیز بعضی روزی یک وعده غذا می خورند».

    با این وجود آقای جنتی در اواخر دولت احمدی نژاد کمی تغییر موضع داد و به نامه ی ریاست دولت در مورد فوت هوگو چاوز که در آن بیان کرد او رجعت خواهد کرد، عکس العمل نمایش داد و اظهار کرد: «ای کاش افرادی که قصد داشتند حرفی بزنند چهارتا کتاب می قرائت کردند… »

    »البته جنتی بعد از انتهاء دولت احمدی نژاد و آغاز دولت روحانی همچنان از پاکدستی او تحسین می کرد.

    به هر حال آقای جنتی که از سال ۷۱ با حکم رهبر معظم انقلاب در این جایگاه امامت جمعه موقت تهران گرفته بود، بعد از ۲۵ سال از این سمت بازنشسته شد. او نخستین روحانی ای بود که چنین حکمی از سوی رهبری گرفت؛ علی رغم این از چند سال پیش خودش درخواست ها کرده بود که بار این مسیولیت را بر زمین بگذارد.

    جنتی از سال ۹۰ می خواست از این سمت استعفا کند و در یک سال موخر هم حضور او در نماز جمعه کمرنگ شده بود و زمزمه های بازنشستگی اش به گوش می رسید اما ریاست ستاد نماز جمعه ی تهران این خبر را تکذیب کرده و بیان کرد که با توجه به سن و سال آقای جنتی، طوری برنامه ریزی شده که وی کمتر در نماز جمعه حضور دارا باشند.

    جنتی علی رغم اینکه چندین سمت مهم من جمله ریاست مجلس خبرگان رهبری را در اختیار داشته و دارد، «کار اصلی» خود را دبیری شورای نگهبان می داند و فعالیت های دیگر من جمله امامت جمعه، عضویت در مجمع تشخیص و عضویت در شورای عالی انقلاب فرهنگی را «فرعی» تلقی می کند.

    احمد جنتی در یک برنامه ی تلویزیونی در مورد ی استعفا از امامت جمعه هم بیان کرد که رهبری ابتدا با این درخواست ها مخالفت نموده و عنوان کرده بودند «باید نماز جمعه را دارا باشی … همین هم شد و جنتی چند خط در میان امامت جمعه را بر عهده می گرفت تا اینکه سر انجام رهبر معظم انقلاب هم با استعفا او از این کار موافقت کردند.

    اکنون دبیری شورای نگهبان مهم ترین و مهم ترین مسیولیت جنتی هست؛ وظیفه ای که در هر انتخابات در محور خبرها و توجه افکار عمومی قرار می گیرد و بعضاً با جنجال هایی در محافل سیاسی همراه هست.

    احمد جنتی تا امروز ۹۱ سال و چند روز از خدا عمر گرفته و نزدیک ترین انتخابات پیشِ رو، انتخابات سرنوشت ساز مجلس شورای اسلامی هست که دو سال دیگر برگزار می گردد.

    ایسنا – میثم خدمتی

    انتهای پیام

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.