[ad_1] حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به فرارسیدن ماه شریف شعبان خاطرنشان کرد: شعبان جزو سه ماهی است که از با فضیلت ترین ماه های سال است که در بیان جایگاه آن روایات فراوانی وارد شده است. وی بیان داشت: […]

[ad_1]

حجت الاسلام والمسلمین محمد همتیان استاد درس اخلاق حوزه علمیه قم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، با اشاره به فرارسیدن ماه شریف شعبان خاطرنشان کرد: شعبان جزو سه ماهی است که از با فضیلت ترین ماه های سال است که در بیان جایگاه آن روایات فراوانی وارد شده است.

وی بیان داشت: عبادت در ماه شعبان به ویژه روزه این ماه از ارزش و اهمیت زیادی برخوردار است و در روایات ما شعبان را ماه پیامبر خدا نامیده اند، همچنانکه رجب ماه خدا و رمضان المعظم ماه امت پیامبر نامیده شده است.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان استغفار حقیقی از گناهان را یکی دیگر از اعمال با فضیلت در ماه شعبان دانست و یادآور شد: پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: در این ماه زیاد استغفار کنید و هرکس در این روز ۷۰ مرتبه استغفار کند مانند آن است که در ماه های دیگر سال، ۷۰ هزار بار استغفار و طلب مغرفت از خدا کرده باشد.

وی با اشاره به «صلوات» به عنوان عملی مستحب و مورد تأکید در ماه شعبان خاطرنشان ساخت: همه صلوات معروفی که همیشه در زبان داریم خیلی در این ماه خوب است و هم یک صلوات شعبانیه در این ماه داریم که دعایی نقل شده از امام سجاد(ع) بوده و مستحب است در هر روز ماه شعبان هنگام ظهر شرعی و نیز شب نیمه شعبان خوانده شود که مضمون اصلی این صلوات بیان جایگاه اهل بیت(ع) و تأکید بر ولایت ایشان است.

معاون تهذیب سابق حوزه علمیه قم اضافه کرد: از دیگر اعمالی که خوب است در این ماه و دیگر ماه های سال انجام شود، نماز اول ماه است که دو رکعت همانند نماز صبح است؛ در رکعت اول بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره توحید و در رکعت دوم بعد از حمد ۳۰ مرتبه سوره قدر خوانده می‌شود که در روایت وارد شده هرکس این نماز را در اول هر ماه بخواند، امنیت و سلامت و حفظ او تا آخر ماه تضمین می‌شود.

وی تأکید کرد: یکی دیگر از اعمال و دعاهای مستحب در این ماه، قرائت مناجات شعبانیه است که از فرمایشات آقا امیرالمؤمنین(ع) است اما شیخ عباس قمی در مفاتیح الجنان نقل کرده است که این دعا را همه معصومین می خواندند؛ مناجات شعبانیه دارای مضامینی عالی است که شیوه سخن گفتن و ارتباط صحیح با خدا را آموزش می دهد.

حجت الاسلام والمسلمین همتیان با اشاره به اعیاد شریف واقع شده در ماه شعبان نیز خاطرنشان ساخت: ماه شعبان ماه سرور و شادی اهل بیت(ع) است و شب نیمه شعبان که شب میلاد با سعادت قطب عالم امکان حضرت صاحب الزمان(عج) است، نیز دارای اعمالی ویژه ای از جمله غسل و احیاء بوده و در برخی روایات همسان شب های قدر دانسته شده است.

وی در پایان یادآور شد: ماه شعبان سفره رحمت الهی گسترده شده و خوب است در این ایام که بیماری کرونا نیز کشور و جهان را فراگرفته از دعا و مناجات غفلت نکنیم و با توسل و تضرع از این بلیه رهایی پیدا کنیم./۱۳۳۰/ج

[ad_2]