×
×

مشکل اصلی جوامع بشری اخلاق است

  • کد نوشته: 5845
  • نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری گفت: اخلاق مشکل اصلی جوامع بشری است و در کشورمان هم این مشکل را داریم، باید اخلاق حسنه در جامعه ما فراگیر شود.

    مشکل اصلی جوامع بشری اخلاق است
  • به گزارش شهر کریمه به نقل از فارس، حجت‌الاسلام و المسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی ظهر امروز در آیین ترتیل خوانی در حرم حضرت معصومه(س) با اشاره به خلق و خوی رسول اکرم(ص) اظهار کرد: خداوند در قرآن کریم، خلق و خوی پیامبر(ص) را بزرگ دانست، دلیل رسالت رسول اکرم(ص) اتمام مکارم اخلاق بود.

    وی ادامه داد: مرحوم علامه طباطبایی در تفسیر المیزان، ۲۷ صفحه در مورد اخلاق رسول اکرم(ص) نوشته است، پیامبر(ص) به همه افراد سلام می‌داد، او بر زمین می‌نشست و با بردگان هم غذا می‌شد، رسول اکرم(ص) همیشه تبسم داشت، بدون اینکه قهقهه بزند.

    نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: رسول اکرم(ص) بسیار آراسته بود و مردم پیامبر(ص) را از بوی خوش او می‌شناختند، رسول اکرم(ص) هر گاه با مردم حرف می‌زد، در صحبت کردن، تبسم می‌کرد.

    حاج ابوالقاسم با اشاره به ضرورت عدم اطاعت از انسان‌های عیب جو و سخن چین اظهار کرد: خداوند به رسول اکرم(ص) دستور داد که از انسان‌های سخن چین و عیب جو اطاعت نکن، این دو مورد از عیب‌های اخلاقی بدی است که انسان باید از آن دوری کند.

    وی ادامه داد: برخی افراد به عیب‌های دیگران توجه می‌کنند، اما عیب‌های خودشان را نمی‌بینند، کسی که گرفتار گناه‌های بزرگی است، نباید به خودش اجازه بدهد که دیگران را به خاطر گناه‌هایشان سرزنش کند.

    نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: امام علی(ع) فرمود در عیب‌های دیگران شتاب نکنید، شاید خداوند این عیب‌ها را بخشیده باشد، اخلاق مشکل اصلی جوامع بشری است و در کشورمان هم این مشکل را داریم، اکنون احزاب و گروه‌های سیاسی یکدیگر را متهم می‌کنند که این کار بدی است و باید اخلاق حسنه در جامعه ما فراگیر شود.

    حاج ابوالقاسم با اشاره به ویژگی‌های انسان حریص اظهار کرد: انسانی که تربیت نشده باشد، حریص می‌شود، براساس روایات، حرص موجب افزایش رزق و روزی انسان نخواهد شد.

    وی ادامه داد: براساس روایات قرآن کریم درمان رذیلت‌های قرآنی، اقامه نماز و راز و نیاز با خدا است، کسانی که به خداوند دل بدهند، حریص نخواهند شد، همچنین خدا اعمالی را بیشتر دوست دارد که پیوسته باشد و شخص بر آن مداومت داشته باشد.

    نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری افزود: امام علی(ع) در مناجات شعبانیه از خداوند می‌خواست که به مرتبه قطع امید از مردم برسد، بالاترین مرتبه دعا این است که انسان فقط به خداوند دل ببندد و از غیر خدا دل ببرد، دعای چنین کسی توسط خداوند مستجاب خواهد شد.

    حاج ابوالقاسم با اشاره به برکات انجام کار برای خداوند اظهار کرد: کار برای خدا موجب می‌شود که انسان از پاداش مردم بی نیاز شود، ائمه معصومین(ع) فقط برای رضایت خداوند به افراد نیازمند کمک می‌کردند و خدا بهترین نعمت‌های بهشت را به آن‌ها می‌دهد.

    نماینده مردم زنجان در مجلس خبرگان رهبری در پایان خاطرنشان کرد: اهل‌بیت(ع) در مقابل کمک از مردم تشکر نمی‌خواستند و تشکر از آن‌ها بر عهده خداوند است، انسان باید تنها برای خداوند به مردم کمک کند و در این کار اخلاص داشته باشد.

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.