[ad_1] اشاره: مستندساز وظیفهای جز بیان واقعیتهای موجود جامعه را ندارد و باید ذرهبین را بر اتفاقات تلخ و شیرین جامعه بگذارد و نسبت به رویدادهای مختلف روشنگری کند تا مردم حقیقت موضوع را ببینند و نسبت به آن واکنش داشته باشند و زمانی که رسانه شکل دردهای مردم باشد، آرامتر میشویم و تلاش بیشتری […]
[ad_1]
اشاره: مستندساز وظیفهای جز بیان واقعیتهای موجود جامعه را ندارد و باید ذرهبین را بر اتفاقات تلخ و شیرین جامعه بگذارد و نسبت به رویدادهای مختلف روشنگری کند تا مردم حقیقت موضوع را ببینند و نسبت به آن واکنش داشته باشند و زمانی که رسانه شکل دردهای مردم باشد، آرامتر میشویم و تلاش بیشتری میکنیم.
مهدی انصاری، دکترای ارتباطات دست به کاری زد و قصه پرغصه خودرو در ایران را زیر و رو کرد. به همین خاطر خبرنگار سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری شهرکریمه برای نگاهی متفاوتتر به ماجرای ساخت مستند اختاپوس با او مصاحبه کرد.
شهرکریمه- چرا سراغ این سوژه رفتید؟
مسئله اصلی در مستند اختاپوس بحث خصوصی سازی است. قرار بود تا خصوصی سازی خیلی از مشکلات کشور را حل کند اما متاسفانه بخشهایی در اختیار عدهای که اهلیت ندارند؛ قرار گرفت، به آنها قدرت داد و مشکلات عدیده ای را برای صنایع مختلف از جمله خودروسازی ایجاد کرد.
صنعت خودرو به عنوان قطب دوم اقتصادی کشور از ارزش بالایی برخوردار است، وقتی این صنعت در روند خصوصی سازی قرار گرفت، مشکلاتی برایش پیش میآید و از آنجایی که قطب دوم اقتصادی کشور است و اقتصاد به آن وابسته است، میتواند وارد مباحث امنیتی شود، به همین خاطر ما در این مستند به این معضل پرداختیم.
شهرکریمه- پرداختن به موضوع مافیای خودرو از چه رو ضرورت دارد؟
صنعت خودرو سازی به نوعی ویترین صنایع کشور است و صنعت ما با خودرو شناخته میشود. پایین بودن سطح آن هم برای مردم ما باعث سرافکندگی میباشد و از بیرون باعث آبروریزی است، به همین دلیل از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.
مافیایی وجود دارد که طی این چهل و یک سال باعث شده تا ما نتوانیم در صنعت خودرو برخلاف صنایعی چون موشکی، هستهای و … که به مراتب پیچیدهتر از صنعت خودرو هستند، رشد کنیم.
وجود همین کافی است که باعث شده ما نتوانیم در این صنعت به استقلال و حد استاندارد برسیم و این امر همواره ما را وابسته به کشورهای خارجی کرده است.
شهرکریمه- سهم دولتها برای مبارزه با مافیا چقدر است؟
وظیفه اساسی دولتها این است که پایشان را از این صنعت بیرون بکشند. متاسفانه سیاسیون به خاطر اهداف سیاسی خودشان در صنعت خودرو دخالت میکنند و این یکی از عواملی است که موجب متوقف شدن این صنعت شده. این دخالت دولتها خودروسازی را از رشد خود بازداشته است.
البته فقط دولتها در این مبارزه سهم ندارند بلکه نهادهای امنیتی و نظارتی نیز بیشتر نظارت میکردند تا مشکل به اینجا نمیرسید و دولتها با ایجاد سیاستگذاری مناسب، این صنعت را هدایت کنند و دخالتی در آن نداشته باشند.
شهرکریمه- آیا مجلس در این زمینه به وظیفه خود عمل کرده؟
مجلس در سال نود و دو به وظیفه خود به خوبی عمل کرد، گزارش و تحقیقات سال نود و دو مجلس مورد توجه خیلی از مسؤلین بوده و حتی من شنیدهام که این گزارشات مورد توجه رهبر معظم انقلاب بوده است. به نظر مجلس کار خودش را به خوبی انجام داده اما در دوره ریاست قبلی قوه قضائیه چه اتفاقی افتاد؟
اگر قرار است بحث خصوصیسازی اتفاق بیفتد، باید کارایی و عدالت را بالا برد، نه اینکه باز هم دست گروهی را بالا ببرند و در برهههای مختلف اهرم فشاری بر دوش نظام اسلامی باشد، ان شالله که سیاستگذاری در ریل خود قرار بگیرد.
نکته بعدی این است که سیاسیون دخالت نکنند. نمایندگان مجلس دخالت نکنند، گاهی نمایندگان نامه میزنند که فلان فرد را فلان جا قرار بدهید، اجازه بدهند بنگاه اقتصادی همان روندی که باید را طی کند.
شهرکریمه- سهم و نقش مردم در کمک به خصوصیسازی چیست؟
مسئلهای که حضرت آقا همواره بردوش ما گذاشتهاند، بحث مطالبهگری است. حالا به عنوان رسانه، شما به عنوان خبرگزاری که رسانه دارد و دانشجویان و مردم باید مطالبهشأن این باشد که ما در صنایعی چون هستهای و موشکی پیشرفت کردیم، چطور در زمینه خودرو پیشرفت نمیکنیم و وضعمان اینگونه است؟ اگر این مطالبهگری صورت بگیرد طبیعتا اینها دیگر نمیتوانند در مقابل عموم مردم مقاومت کنند. /۸۸۲/ ۵۰۳/
خبرنگار: مهدی براتی
[ad_2]
Friday, 19 April , 2024