سرپرست اداره کل فنی و طراحی شهرداری قم گفت: مطالعات فاز صفر و طرح اولیه مجموعه باغ پرندگان را در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در حاشیه بلوار شهید آوینی تهیه و در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم قرار گرفته است. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، رضا […]

سرپرست اداره کل فنی و طراحی شهرداری قم گفت: مطالعات فاز صفر و طرح اولیه مجموعه باغ پرندگان را در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در حاشیه بلوار شهید آوینی تهیه و در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قم قرار گرفته است.

به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، رضا خانه زاد یزدی با اشاره به برنامه‌های شهرداری قم برای احداث باغ پرندگان گفت: مطالعات اجتماعی نشان می‌دهد که کیفیت دسترسی به خدمات تفریحی و ورزشی شامل پارک‌ها و بوستان‌ها در محدوده‌های شهری بر سرزندگی شهری و خدمات رسانی به شهروندان نقش بسزایی دارند.

وی گفت: شهرداری قم به منظور افزایش سرانه فضای سبز، جذب توریست و گردشگر، بهبود وضعیت زیست محیطی منطقه و آموزش و ارتقای فرهنگ زیست محیطی در بین شهروندان، ایجاد زمینه‌های لازم برای سرمایه گذاری و اشتغال زایی، جلوگیری از تخریب اراضی طبیعی و آشنایی عموم از نزدیک با پرندگان و نحوه زندگی، تغذیه و نوع زیستگاه آنان، تصمیم به احداث و راه اندازی مجموعه تفریحی باغ پرندگان کرد که وظیفه طراحی آن به اداره کل فنی و طراحی محول شده است.

سرپرست اداره کل فنی و طراحی شهرداری قم با بیان اینکه این اداره کل مطالعات فاز صفر و طرح اولیه مجموعه باغ پرندگان را در زمینی به مساحت ۱۲ هکتار در دره باد حاشیه بلوار شهید آوینی تهیه کرده است، گفت: پس از تصویب کلیات طرح در کمیته طراحی با همکاری کارشناس مشاور باغ پرندگان اصفهان و تهران، طرح اولیه برای پیاده‌سازی در اختیار سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری قرار داده شده تا پس از نهایی کردن آن، جزئیات طراحی ارائه و پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار فرآیند اجرایی پروژه در چند فاز مختلف آغاز شود.

وی پیش بینی زیستگاه پرندگان بلند پرواز، پرندگان شکاری، پرندگان گرمسیری، پرندگان قفسی و پرندگان آبی در کنار کاربری‌های خدماتی مانند رستوران، کافی‌شاپ، فضای بازی کودکان و آلاچیق را از جمله ویژگی‌های این مجموعه دانست و افزود: سالن تکثیر و درمان پرندگان به لحاظ آموزشی و جذابیت در کنار برکه‌ها و آبشارهایی که پرندگان به صورت آزاد در آن‌ها حرکت خواهند کرد، ارتباط نزدیک انسان و پرندگان را فراهم می‌آورد.

یزدی خاطرنشان کرد: از ویژگی‌های بارز این مجموعه، موقعیت و توپوگرافی خاص آن بود که با حداقل دخالت انسانی با اتصال به بوستان کوثر در شمال و شهرک مسکونی قدس در جنوب و غرب خود در راستای افزایش سرانه فضای سبز با مناظر طبیعی گام برخواهد داشت.