به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، "انتفاضه" یک واژه عربی هست که از ریشه " نَفَضَ" به معنای جنبش، لرزش، شکوفه زدن، انقلاب، قیام بر علیه رخوت و حرکت همراه با نیرو و شتاب هست. این واژه از ۳۰ سال پیش وارد ادبیات انقلابی منطقه بویژه فلسطین شده […]

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از گروه رسانه های خبرگزاری تسنیم، "انتفاضه" یک واژه عربی هست که از ریشه " نَفَضَ" به معنای جنبش، لرزش، شکوفه زدن، انقلاب، قیام بر علیه رخوت و حرکت همراه با نیرو و شتاب هست. این واژه از ۳۰ سال پیش وارد ادبیات انقلابی منطقه بویژه فلسطین شده هست.

راهپیمایی شگفت‌انگیز و تماشایی ۲۲ بهمن سال کنونی را باید با کمک واژه عمیق و پرمعنای انتفاضه تفسیر کرد. طبق تخمین نهادهای متفاوت شمار شرکت‌کنندگان در راهپیمایی سال کنونی در بیشتر از ۴۰۰ شهر از ۲۰ تا صد درصد افزایش نشان می‌دهد.
اگر بخواهیم از زاویه تعاریف مترتب بر معانی انتفاضه به تفسیر شگفت‌انگیز حضور حماسی مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن بنشینیم می‌توانیم راهپیمایی تماشایی سال کنونی را نوعی شکوفه زدن بر شاخسارهای درخت تنومند انقلاب اسلامی بر گرفتن گرد و غبار تجدیدنظرطلبی و غفلت از لباس انقلاب و قیام بر علیه رخوت و رکود و یک حرکت با نیرو و شتاب فزاینده شرح کرد.
سخن مردم برای حضور در این نمایش ابهت ملی منحصرا یک جمله بود؛ "برای خدا، برای امام (ره)، برای نظام و برای رهبری آمده‌ایم تا وفاداری خود را به اسلام و قرآن و اغراض بلند انبیای الهی به منظور ایجاد جامعه اسلامی نشان دهیم".
راهپیمایی ۲۲ بهمن سال کنونی نمایش داد تنور کلیدی انقلاب در ایران، منطقه و جهان روشن هست و گرمی این حضور به اجازه الله تا ظهور امام زمان (عج) یگانه منجی عالم بشریت ادامه خواهد داشت.
مردم ایران با برپایی راهپیمایی‌های بزرگ در سراسر کشور در سال‌های ۵۶ و ۵۷ که از شهر قم آغاز گردید و با قیام مردم تبریز در دومینوی چهلم‌های انقلاب استمرار یافت یک نظام ۲۵۰۰ ساله را سرنگون کردند و پادشاهان ستمکار، فاسد و شهوت‌ران را به زباله‌دان تاریخ افکندند.
امروز روحیه ظلم‌ستیزی و نفی سلطه‌طلبی طواغیت که امام راحل پرچمدار آن بود به سراسر منطقه و جهان صادر گردیده  و نقشه جغرافیای سیاسی جهان را به هم زده هست.
روش‌های مبارزاتی جدید مبتنی بر ایدئولوژی اسلام و قرآن حالا سرمشق انقلابیون در جهان و برتری محیرالعقول آن نمایش داد شهر قم "قلب" انقلاب هست و تبریز "سر" آن. آذربایجان علی رغم علمای عارف و مبارز و مردم قهرمان خود با برپایی مراسم چهلم تکریم شهدای شهر قم در ۱۹ دی ماه ۵۶ انقلاب را تحویل گرفتند و در یک نیم روز تمام نمادهای طاغوت را در تبریز به زیر کشیدند. قیام تاریخی مردم تبریز موجب گردید روحیه سلحشوری و جان فشانی چون خون در شریان انقلاب جریان یابد.
رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار مردم آذربایجان شرقی فرمودند؛ "اگر قیام پرعظمت و ۲۲ بهمن نبود سانحه ۱۹ دی شهر قم فراموش و مسیر تاریخ کشور عوض می‌شد".
از این باب مردم سرفراز و شریف آذربایجان و بویژه مردم ولایی تبریز قسمت بزرگی در انقلاب دارند.
***
رهبر معظم انقلاب در دیدار موخر مردم تبریز علاوه بر این با اشاره به راهپیمایی شگرف ۲۲ بهمن سال کنونی فرمودند؛ "حضور مردمی در دفاع از انقلاب اسلامی آن هم در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب شبیه معجزه بود و در هیچکدام از انقلاب‌های دنیا مثل ندارد".
واقعاً چه حقیقتی در این راهپیمایی بود که به طور یک معجزه الهی در قاب دوربین های جهان جلوه‌گر گردید.
حقیقت این هست که آرمان‌ها و اغراض الهی انقلاب از جنس ماده نیستند که زمان‌پذیر، مدت‌دار، کهنه‌شدنی و زوال‌پذیر باشند.
امروز جهان شاهد پدیداری یک نظام انقلابی مبتنی بر تئوری امت و امامت هست. نیروی محرکه کلیدی انقلاب، آموزه‌های قرآنی و الهی هست که هر چه زمان می‌گذرد حقایق نورانی آن بر جهانیان آشکارتر می‌شود.
وفاداران کلیدی انقلاب نه دنبال ثروت می باشند نه دنبال قدرت. محروم‌ترین و مستضعف‌ترین اقشار جامعه مثل کوه در مقابل ناملایمات و فشارهای سخت و نرم دشمن ایستاده‌اند و بصیر از نوامیس فکری انقلاب و اسلام دفاع می‌کنند.
این با اهمیت برای جامعه‌شناسان و فیلسوفان سیاسی غرب و شرق عالم عجیب هست که مخالفان انقلاب اغلب از طبقه اشراف و سرمایه‌سالاران می باشند. آنان که به آلاف و علوف رسیده‌اند خصومت خود را با انقلاب مخفی نمی‌کنند و گاهی به طور پیاده نظام جنگ نرم دشمن عمل می‌کنند.
طی ۴۰ سال گذشته پابرهنگان و مستضعفان و محرومین در صف صیانت از انقلاب ایستاده‌اند. آنان نیک می‌دانند قدرت لایزال الهی پشتیبان انقلاب هست اگر بخواهند به کسی تکیه کنند هیچ قدرتی خوب تر و بالاتر از خداوند متعال وجود ندارد که بشود به آن تکیه کرد.
پازل قدرت در ایران منحصرا با مردم و رای آنان و اعتقاد آنان تکمیل می‌شود و هیچ قدرت بیگانه نمی‌تواند پایین ترین نقشی در این باره ایفا کند. انقلاب اسلامی به تعبیر امام امت منفجر شدن نور بود. این نور تا ظهور امام زمان (عج) خاموش شدنی نیست و هر سال بر نورانیت آن افزوده می‌شود و شعله‌های نورانی آن جوامع اسلامی را روشن می‌سازد.

یادداشت رسالت/ دکتر حسن کربلایی