حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به حاشیه های ایجادشده در مورد بودجه حوزه اظهار کرد: ما خودمان هیچ علاقه‌ای به طرح و اخذ بودجه از دستگاهی به اسم دولت نداشته و نداریم و اگر می‌شد این احتیاج به سمت دولت کشیده نمی‌شد ما خوشحال‌تر بودیم، اما […]

«مفت‌خور» خواندن حوزه نشانه فتنه‌ای جدید هست/ 258 میلیارد تومان؛ بودجه حوزه خواهرانحجت‌الاسلام والمسلمین عبدالکریم بهجت‌پور، مدیر حوزه علمیه خواهران، در گفت‌وگو با ایکنا؛ با اشاره به حاشیه های ایجادشده در مورد بودجه حوزه اظهار کرد: ما خودمان هیچ علاقه‌ای به طرح و اخذ بودجه از دستگاهی به اسم دولت نداشته و نداریم و اگر می‌شد این احتیاج به سمت دولت کشیده نمی‌شد ما خوشحال‌تر بودیم، اما چند اتفاق افتاده هست که ما را به اضطرار به این سمت سوق می‌دهد.

وی اضافه کرد: نخستین اتفاق این بود که حوزه چند ماموریت در زمینه انقلاب و به سبب اسلامی بودن آن قبول کرد که بودجه‌های حوزه پیش از انقلاب یک تنه کفاف انجام این نقش‌ها را نداشت.

مدیر حوزه علمیه خواهران تصریح نمود: حوزه در خطرهای همیشه در کنار نظام به عنوان یک یار وفادار بوده و حجم قابل قبولی از طلاب را در پشتیبانی و امتداد انقلاب به کار گرفته هست.

بهجت‌پور اضافه کرد: به صورت طبیعی این مسئولیت‌ها نیاز‌های مالی بیشتری را متوجه حوزه کرد تا هم بتواند نیاز‌های سخت‌افزاری و هم نرم‌افزاری خود را برآورده کند؛ مطلب دیگر این هست که حوزه دستگاهی بوده که همیشه از دل‌های پاک و آماده ملت مومن و اهل وجوهات و خیرات بهره می‌برده هست، ولی به ویژه در سال‌های موخر در این بخش هم با مشکلاتی رو به رو هستیم.

مالک تفسیر تنزیلی قرآن کریم با بیان اینکه فشار جنگ هشت ساله و مسائل پس از ان مثل بازسازی و تحریم علت شده تا فشار اقتصادی بر مردم زیادتر شده و قدرت مالی آنها کمتر گردد اضافه کرد: در این وضعیت های افرادی که باید پشتیبانی مالی از حوزه می‌کردند قدرت و توان لازم را ندارند؛ امروز همه با تورم و خط فقر و مشکلات زندگی مردم آشنا هستیم و مسائل پیش‌بینی نشده زیادی بر زندگی مردم بار شده هست.

.. متاثر از مشکلات مالی هست تصریح نمود: در چنین شرائطی حوزه علمیه نمی‌تواند به اندازه پیش از انقلاب هم از پشتیبانی مالی مردم استفاده نماید در نتیجه به صورت طبیعی تمایل به استفاده از بودجه دولتی افزایش می‌یابد علی رغم اینکه ما علاقه‌ای به استفاده از آن نداریم.

.. هم وجود دارد و با این حال و وضعیت های، دستگاه‌های مختلفی را سراغ داریم که از بودجه‌های بسیار خوب و بالا بهره مند هستند؛ البته من نمی‌خواهم وارد بحث قیاس شوم، زیرا زیبنده نمی‌دانم و اعتقاد دارم آن دستگاه‌ها هم باید همین مقدار بودجه را دریافت کنند، ولی باید به حوزه هم توجه گردد.

مدیر حوزه علمیه خواهران گفته بود: حوزه علمیه خواهران دارای ۵۰۰ مدرسه در سراسر کشور هست؛ ۲۸ مرکز استانی دارد و انواع فعالیت‌های آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، تبلیغی و … را انجام می‌دهد، ولی با همه این حجم، در سال با مبلغ ۲۵۸ میلیارد تومان اداره شده هست؛ این در حالی هست که این نهاد با دارابودن پنج هزار کارمند، میانگین دریافتی کارمندانش، ۷۵۰ هزار تومان هست و استادش هم به صورت میانگین ۴۵۰ هزار تومان دریافتی دارند.

وی اضافه کرد: ما حتی برای بیمه کادرمان دچار چالش و مشکل هستیم و توسط مرکز خدمات حوزه علمیه، کوشش می‌کنیم مشکل بیمه کارمندان را برطرف کنیم، زیرا خودمان توان این کار را نداریم.

بهجت پور با بیان اینکه در شرائطی که کشور با مشکلاتی، چون جنگ‌های نیابتی و تحریم و … درگیر هست و باید تمرکز فکری مسئولین و مردم بر حل آن قرار گیرد دنبال کرد: در چنین شرائطی بعضی افراد، یک مساله حاشیه‌ای کم اعتبار را به مساله متنی مبدل کرده و ذهنیت مردم را نسبت به حوزه دچار تردید می‌کنند آن هم با ادبیاتی سخیف و قیاس جعلی.

وی با بیان اینکه دوسوم بودجه دولت یعنی بودجه شرکت‌ها وارد مجلس نمی‌شود گفته بود: در یک سومی که وارد مجلس می‌شود قسمت کل فرهنگ، دو نیم درصد هست و حوزه علمیه و زیادی از دستگاه‌های فرهنگی مثل دفتر تبلیغات، سازمان تبلیغات و … ذیل این بودجه قرار دارند و آن وقت بیایند و این برخورد را دارا باشند و ذهنیت غلط برای مردم درست کنند نهایت بی انصافی هست.

بهجت‌پور با بیان اینکه قصد قیاس ندارم، ولی ناچاریم اظهار کرد: الان میانگین دستمزدی که به یک استاد در دانشگاه می‌دهند به صورت متوسط هفت تا هشت میلیون تومان هست در حالی که برای حوزه ۴۰۰ تا ۴۵۰ هزار تومان هست؛ این فاصله ترسناک هست؛ آن وقت با چنین وضعیتی به عقیده من در تمرکز و تبلیغ در مورد بودجه حوزه، یا اشتباه فاحشی رخ داده یا دستی وجود دارد برای اینکه فتنه‌ای جدید ایجاد گردد.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران تصریح نمود: بعضی طوری تبلیغ می‌کنند که گویا یک جریان مفت‌خور به اسم حوزه بودجه کشور و پول بیت‌المال را می‌مکد بدون اینکه کاری انجام دهد؛ بنده عضو شورای عالی آموزش و پرورش هستم، بودجه این نهاد، ۵۳ هزار و ۳۲۴ میلیارد تومان هست در حالی که کل بودجه حوزه خواهران با تقلیلی که انجام شد، ۱۵۸ میلیارد تومان هست در نتیجه چه ضرورتی دارد که این طور حاشیه و حساسیت در میان مردم درست گردد.

وی اضافه کرد: البته ما وظیفه پیگیری داریم و این کار را هم از طریق مجلس انجام می‌دهیم تا بودجه حوزه علی رغم تقلیل ۴۰ درصدی افت شدید نداشته باشد و ان‌شاءالله مجلس هم معیت خواهد کرد، اما لطمه اجتماعی و فرهنگی این مسائل در جامعه را چه کسی می‌خواهد پاسخ دهد؟؛ اینکه خود ما این مسائل را در جامعه مطرح و ذهن مردم را ملتهب کنیم و بعد استدلال کنیم که، چون ذهن مردم ملتهب هست نمی‌توانیم مشکل را حل کنیم، آیا این کاری حکیمانه هست؟.

انتهای پیام