×
×

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تاکید کرد
ممنوعیت هدایت آب باران به شبکه فاضلاب در قم

  • کد نوشته: 2337
  • مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر ممنوعیت هدایت آب باران به شبکه فاضلاب تاکید کرد و گفت: عدم جداسازی شبکه جمع‌آوری آب باران و هدایت آب‌های سطحی معابر به شبکه فاضلاب علت اصلی پس‌زدگی است. به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی‌جان صادق‌پور در جلسه […]

    ممنوعیت هدایت آب باران به شبکه فاضلاب در قم
  • مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم بر ممنوعیت هدایت آب باران به شبکه فاضلاب تاکید کرد و گفت: عدم جداسازی شبکه جمع‌آوری آب باران و هدایت آب‌های سطحی معابر به شبکه فاضلاب علت اصلی پس‌زدگی است.

    به گزارش شهرکریمه به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان قم، علی‌جان صادق‌پور در جلسه کارگروه امور سیل، برق و آب و فاضلاب استان که با هدف بررسی علل پس‌زدگی فاضلاب در مواقع بارندگی برگزار شد، ورود ناخواسته روان‌آب‌های سطحی ناشی از بارندگی با حجم نامشخص به درون شبکه فاضلاب را از مهم‌ترین چالش‌های بهره‌برداری ذکر کرد.

    وی خاطرنشان کرد: براساس مقررات ملی ساختمان شبکه جمع‌آوری آب باران باید از شبکه فاضلاب جدا باشد و اتصال آن به شبکه فاضلاب ممنوع است و هر واحد مسکونی باید یک چاه جذبی یا مخزن برای جمع‌آوری آب باران داشته باشد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم تصریح کرد: در آیین‌نامه عملیاتی شرکت آب و فاضلاب نیز تأکید شده است در شبکه‌های فاضلاب، آب باران ملک به هیچ عنوان نباید وارد شبکه فاضلاب شود.

    وی مشکل پس‌زدگی فاضلاب در برخی از مناطق شهر در مواقع بارندگی را مورد توجه قرار داد و افزود: عدم جداسازی شبکه جمع‌آوری آب باران پشت‌بام و حیاط ساختمان‌ها، رعایت نکردن نکات فنی اجرای شبکه داخلی فاضلاب، هدایت آب‌های سطحی معابر از طریق باز کردن دریچه‌های فاضلاب و بالا بودن سطح آب زیرزمینی در برخی مناطق از جمله شهرک قدس و نبود زهکش را از جمله عوامل بروز این مشکل ذکر کرد.

    صادق‌پور با اشاره به اقدامات شرکت آب و فاضلاب برای جلوگیری از پس‌زدگی فاضلاب طی سال‌های گذشته تصریح کرد: الزام نصب شیر یکطرفه برای انشعاب‌های فاضلاب از سال ۱۳۸۵ و اجرای طرح نصب رایگان شیر یک‌طرفه برای انشعاب‌های قدیمی، مطالعه و مهندسی مجدد شبکه و اجرای خطوط موازی و ایجاد سرریزهای اضطراری و انسداد نقاط ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب از جمله این اقدامات به شمار می‌رود.

    وی در ادامه بر لزوم حل مشکل آب‌های سطحی در نقاط مشکل‌دار، اجرای طرح‌های علاج بخشی پس‌زدگی، اجرا یا احیای شبکه زهکش در مناطقی که سطح آب زیرزمینی یا سنگ بستر بالاست، اجازه ورود آب باران منازل به شبکه زهکش یا انهار با تمهیدات لازم و افزایش سطح نظارت بر اجرای مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان به‌ ویژه‌ پیرامون عدم هدایت آب باران به شبکه فاضلاب تأکید کرد.

    مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان قم همچنین از شناسایی مناطقی که بیشترین میزان پس‌زدگی فاضلاب را دارند خبر داد و گفت: اطلاع‌رسانی لازم به مشترکین این مناطق انجام شده تا شاهد کاهش مشکلات ناشی از پس‌زدگی باشیم.

    *شرکت آب و فاضلاب مقصر پس‌زدگی فاضلاب نیست

    رئیس کارگروه سیل، برق و آب و فاضلاب استان قم نیز در این جلسه با تأکید بر اینکه شرکت آب و فاضلاب مقصر پس‌زدگی فاضلاب نیست، اظهار کرد: مشترک فاضلاب باید تمهیدات لازم را برای جلوگیری از پس‌زدگی انجام دهد.

    وی همچنین از شهرداری خواست تا در خصوص جلوگیری از ورود آب‌های سطحی به داخل شبکه فاضلاب برنامه‌ریزی لازم را انجام دهد.

    حاج حسینی مسگر بر لزوم تأمین اعتبار لازم از سوی استان برای جلوگیری از مشکلات ناشی از ورود آب‌های سطحی به شبکه فاضلاب و بروز پس‌زدگی فاضلاب تأکید کرد و گفت: در صورت تأمین اعتبار می‌توان از بروز مخاطراتی که در سال‌های گذشته در این خصوص وجود داشت، جلوگیری کرد.

     

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.