×
×

مهاجرت های سریالی از سالن/ افتخاراتی که از مدار خارج شده اند!

  • کد نوشته: 9502
  • حمیدرضا حق شناس- به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری فارس، سالها است فوتسال ایران در سطح قاره آسیا و جهان افتخارآفرینی می کند اما در کمال تأسف به گفته بعضی از پیشکسوتان این رشته ورزشی فوتسال در حال نابود شدن و ورشکستگی هست. تعدادی دلیل آن را عدم پشتیبانی مسئولین ورزشی کشور […]

    مهاجرت های سریالی از سالن/ افتخاراتی که از مدار خارج شده اند!
  • حمیدرضا حق شناس- به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرگزاری فارس، سالها است فوتسال ایران در سطح قاره آسیا و جهان افتخارآفرینی می کند اما در کمال تأسف به گفته بعضی از پیشکسوتان این رشته ورزشی فوتسال در حال نابود شدن و ورشکستگی هست.

    تعدادی دلیل آن را عدم پشتیبانی مسئولین ورزشی کشور به ویژه فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال می دانند. این پیشکسوتان مدعی می باشند کسانی باید مدیریت فوتسال را برعهده دریافت کنند که خود فوتسالی و از عاشقان این رشته ورزشی باشند.

    تیم ملی فوتسال ایران یکی از پرافتخارترین تیم های آسیاست.این تیم تاحالا ۱۲ بار قهرمان قاره آسیا شده هست و آخرین قهرمانیاش هم در سال گذشته بود. نخستین رشته ورزشی توپی ایران هست که در سال ۲۰۱۶  برای نخستین بار توانست سوم جهان گردد و طبق آخرین رنکینگ فیفا در سال ۲۰۱۷ در جدول رتبه بندی تیم های ملی جهان در رتبه پنجم دنیا و اول قاره آسیا قرار دارد.

    فوتسال ایران همیشه در همه ردها جزء مدعیان  قهرمانی در قاره آسیا بوده و هست، تیمی که همیشه در قاره آسیا در بخش مردان و بانوان و در سطوح متفاوت سخن های بسیاری برای گفتن دارد. همین سال گذشته بود که نخستین دوره مسابقات جوانان زیر ۲۰ سال قاره آسیا در تایلند برگزار گردید و تیم زیر ۲۰ سال ایران  توانست قهرمان این دوره از مسابقات گردد و  جواز حضور در المپیک آرژانتین را کسب کرد و یا تیم ملی بانوان که در سال ۲۰۱۵ قهرمان قاره آسیا گردد.

    بی شک حاصل تمامی این موفقیت ها برپایی لیگ های با نظم در سطوح متفاوت و کوشش باشگاه های کشور بوده هست.

      متأسفانه چند سالی هست به سبب بی توجهی مسئولین فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال به باشگاه ها، مشکلات بسیاری را برای آنان به وجود آورده، این مشکلات تا حدودی هست که این رشته پرطرفدار روبه نابودی  و ورشکستگی هست. اگر نگاهی کوتاه به تیم های شرکت کننده در طول ادوار برپایی لیگ برتر دارا باشیم می بینیم  تیم هایی مثل شهید منصوری قرچک، تام ایران خودرو تهران، فولاد ماهان سپاهان، شن سا ساوه، دبیری تبریز، ارم کیش شهر قم، صبای شهر قم و…. تیم هایی می باشند که در لیگ برتر یا قهرمان و یا نایب قهرمان لیگ شده اند. اما به سبب عدم پشتیبانی مالی و شرایط اقتصادی و امکاناتی و عدم پشتیبانی فدراسیون فوتبال از آنان ،دیگر نامی از آنان در لیگ برتر نیست. همگی آنان به شکلی از فوتسال انصراف دادند.

     *مهمترین مشکل فوتسال عدم پشتیبانی فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال هست

    یکی از مشکلات بنیادی که وجود دارد عدم پشتیبانی فدارسیون فوتبال و کمیته فوتسال از باشگاه های قهرمان و یا تیم های ملی هست. الان نزدیک به ۲ سال هست کمیته فوتسال جایزه قهرمانی لیگ پیروزی ها را پرداخت نکرده و از سویی دیگر فدراسیون فوتبال هم جایزه قهرمانی تیم ملی بزرگسالان و جوانان زیر ۲۰ سال که قهرمان قاره آسیا گردیدند را نداده هست، البته مبحث پاداش  قهرمانی یکی از صدها مشکلی هست که در حال حاضر در فوتسال وجود دارد خواهد بود.

    لیگ فوتسال از سال ۸۲ به اسم سوپرلیگ فوتسال ایران با ۱۴ تیم کار خود را شروع نمود. چند سال بعد به لیگ برتر فوتسال تغییر اسم پیدا نمود.همیشه تیم هایی که قهرمان این لیگ می گردیدند جزء مدعیان قهرمانی در جام باشگاه های قاره آسیا بوده اند.که به عنوان مثال میتوان اسم تیم هایی تأسیسات دریایی، گیتی پسند اصفهان و فولاد ماهان  که هر کدام از آنان توانستند یک بار قهرمان یا نایب قهرمان این مسابقات گردند .

    *اعتراف کفاشیان در پشتیبانی از لیگ

    علی کفاشیان نایب ریاست فدراسیون فوتبال و سرپرست کمیته فوتسال همیشه در گفت وگو های خود مدعی هست قهرمانی ها و موفقیت تیم های ملی در قاره آسیا و جهان را باید وامدار زحمات باشگاه های سراسر کشور دانسته و یا محمدرضا ساکت دبیرکل فدراسیون فوتبال این موفقیت ها را حاصل کوشش و وامدار زحمات ۲۴ ساعته خانواده فوتسال و باشگاه می داند.

    کفاشیان همیشه مدعی هست می خواهیم در فوتسال به استقلال مالی برسیم و ۸۰ درصد درآمدها را به باشگاه ها اختصاص دهیم. وی علاوه بر این مکررا مدعی گردیده که هزینه ها و درآمدها باید در فوتسال مشخص گردد و خزانه داری کمیته فوتسال سالانه آنان را باید به طور واضح به باشگاه ها اعلام کنند. البته گفت وگو دیگر وی که این روزها بحث جدی تری به خود گرفته این هست که باشگاه ها باید به سمت استانداردسازی و حرفه ای گری بروند.

     

    *فوتسال مریض هست و هر چه سریعتر باید معالجه گردد

    همیشه مسئولین فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال مدعی پشتیبانی از باشگاه ها می باشند. آنان موفقیت تیم های ملی را حاصل کوشش باشگاه ها می دانند اما در کمال تأسف عملا سخن دیگری را ثابت نمودند و تا به حال نتوانستند به سخن های خود عمل کنند.

    همان گونه که اظهار کردیم به نظر بعضی از پیشکسوتان، فوتسال مریض هست و احتیاج به معالجه دارد اگر به فکر معالجه آن نباشیم مریضی آن بدترمی گردد.

    نبود اسپانسر و پشتیبانی کننده بخش خصوصی، عدم پشتیبانی های مالی دولت، عدم پخش مستقیم مسابقات فوتسال از صداوسیما، عمل نکردن وعده های مسئولین ورزشی کشور به فوتسال و.. مشکلات عدیده دیگری که  وجود دارد حال فوتسال را خراب کرده هست و در حال حاضر مشکلات اقتصادی فوتسال سر به فلک کشیده و شور و هیجان ورزشی را از این رشته پرطرفدار گرفته هست.

      *غیبت حمایت کننده مالی، عامل کلیدی انصراف لیگ پیروزی های فوتسال

    از شروع سال ۹۷ تیم های لیگ پیروزی یکی بعد از دیگری به علت مشکلات اقتصادی و نبود اسپانسر از حضور در لیگ برتر انصراف دادند. تأسیسات دریایی یکی از پرافتخارترین تیم هایی هست که در لیگ برتر حضور داشته این تیم تاحالا دو بار قهرمان لیگ برتر، یک بار قهرمان جام باشگاه های قاره آسیا و پارسال هم نایب قهرمان لیگ برتر گردید. همین هفته قبل بود که خبر انصراف خود را از حضور در لیگ برتر را رسانه ای نمود. حال بعد از تأسیسات دریایی،چند روز پیش یکی دیگر از تیم های لیگ پیروزی آتلیه طهران شهر قم که این تیم پارسال به لیگ برتر ملحق شد بود طی یک اطلاعیه از حضور در لیگ برتر انصراف داد.

    مشکلات اقتصادی فوتسال تمامی ندارد؛ مطمئن باشید این ماجرا (انصراف تیم ها از لیگ برتر) در سال ۹۷ همچنان ادامه خواهد داشت و مطمئناً عدم حضور و انصراف تیم ها در لیگ برتر به تیم های ملی ما عارضه بسیاری در آینده می رسانند. فدراسیون فوتبال و کمیته فوتسال باید هرچه زودتر دست به کار گردند و از  انصراف آنان جلوگیری کنند و به شکلی به آنان کمک تا از انصراف دادن خود منصرف گردند. سلیمانی دبیر کمیته فوتسال به جای کمک به این باشگاها در گفتگویی که روز قبل داشته اعلام نموده با اهمیت نیست  اگر تیم ها  قصد  انصراف از لیگ برتر  را دارند هر چه سریعتر تکلیف خود را مشخص و تیم جایگزین خود را معرفی کنند واقعا این سخن جای تاسف دارد به جای کمک و حل مشکلات این باشگاهها کمیته فوتسال از آنان قصد دارد زودتر انصراف دهند. 

     جدیداً کمیته فوتسال با ارسال یک بخشنامه از باشگاه ها خواسته باید تمام ابزارها و زیرساخت های خود را جهت حرفه ای گری و استانداردسازی رعایت کنند و بعد از این مراحل اذن حضور در لیگ برتر را دارند.بر بر طبق گفته های سلیمانی دبیر کمیته فوتسال تاحالا از ۱۴ باشگاه هفت باشگاه اعلام آمادگی کرده اند و از سایر باشگاهها هنوز خبری نیست. حال سؤالی که مطرح هست چه طور با توجه به شرایط بد اقتصادی باشگاه ها آنها  توان دارند یک شبه و با یک بخشنامه باشگاه های خود را در بحث استانداردسازی و حرفه ای گری آماده کنند؟

     

     *چرا کمیته فوتسال بیشتر از ۲ سال هست توسط سرپرستی کفاشیان اداره می گردد؟

    حال سؤالی که مطرح هست چه طور با توجه به شرایط بد اقتصادی باشگاه ها آنها  توان دارند یک شبه و با یک بخشنامه باشگاه های خود را در بحث استانداردسازی و حرفه ای گری آماده کنند؟کمیته فوتسال یکی از زیرمجموعه های فدراسیون فوتبال هست و مسئولیت هایی من جمله برنامه ریزی، برپایی لیگ های متفاوت فوتسال و… الان چند سال هست که  این کمیته با سرپرستی کفاشیان اداره می گردد این در حالی هست که در هیچ جای دنیا یک سرپرست مدیریتی بیشتر از شش ماه توان ندارد ریاست داشته باشد و  در این ارتباط هیچکدام از مئسولان ورزشی کشور به ویژه فدراسیون فوتبال حاضر به پاسخگویی نیستند.

      پیشکسوتان فوتسال مکررا در گفت و گو های خود از سلطانی فر وزیر ورزش درخواست داشتند دست کم کسی را متولی فوتسال کنند که خود فوتسالی و عاشق این رشته باشد. امیدواریم  هرچه زودتر سلطانی فر وزیر ورزش به این مبحث ورود و تکلیف ریاست این کمیته و علاوه بر این وضع نابسامان فوتسال(باشگاههای کشور) را هرچه زودتر مشخص نماید.

    بی شک کارکرد خوب کمیته فوتسال توان دارد کمک بسیاری برای توسعه و پیشرفت دو چندان این رشته ورزشی  داشته باشد. یکی از وظیفه ها این کمیته جذب اسپانسر و گرفتن امتیاز پخش مستقیم مسابقات از صداوسیما هست .که تا به امروز این امر هنوز عملی نشده و کمیته فوتسال نتوانسته با صداوسیما همکاری ایجاد کند.در حال حاضر بیشتر فوتسالی ها دلواپس و ناامید از رشته ورزشی خود می باشند.

    امید داریم هرچه زودتر تا دیر نشده جناب سلطانی فر وزیر محترم ورزش و تاج ریاست فدراسیون فوتبال و مسئولین دیگر ورزش کشور به داد این رشته ورزشی و پرافتخار برسند و با یک برنامه ریزی دقیق فوتسال را از این وضع و بلاتکلیفی رهایی دهند.علاوه بر این خوب تر هست همه عاشقان ورزش به جای درگیری با همدیگر و چند دستگی اندازی در پی راه حل مناسب برای مشکلات به وجود آمده فوتسال باشند .

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.