[ad_1] حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه، گفت: بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده است اگر صادرکننده، ارز را به سامانه نیما و چرخه اقتصادی کشور بازنگرداند حساب‌های بانکی فرد یا افراد مسدود می‌شود و بر همین اساس مجازات‌هایی هم برای متخلفان در نظر گرفته‌اند. وی در […]

[ad_1]

حجت‌الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای سلامی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی شهرکریمه، گفت: بانک مرکزی اخیراً اعلام کرده است اگر صادرکننده، ارز را به سامانه نیما و چرخه اقتصادی کشور بازنگرداند حساب‌های بانکی فرد یا افراد مسدود می‌شود و بر همین اساس مجازات‌هایی هم برای متخلفان در نظر گرفته‌اند.

وی در توضیح بیشتر تصریح کرد: اجرای این سیاست می‌تواند در کاهش و تثبیت قیمت ارز در بازار تأثیر بسیار زیادی داشته باشد. ضمن اینکه بحث راه‌اندازی بازار متشکل ارزی هم که از چند ماه قبل از سوی بانک مرکزی مطرح بوده می‌تواند منجر به کاهش بیش از پیش ارز شود.

وی افزود: برخی افرادی که صادرات داشته‌ و درآمدهای حاصل از آن را برای واردات برخی اجناس‌شان در نظر گرفته و کالای‌شان هم‌اکنون در گمرک وجود دارد دچار دردسر شده‌اند و حتی بانک مرکزی حساب‌های این افراد را هم مسدود کرده و گفته است باید درآمد حاصله را به سامانه نیما بازگردانید تا مواد و اجناس و کالاهایی که در گمرک وجود دارد ترخیص شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ دلیل افزایش قیمت ارز به شرایط داخلی کشور بازمی‌گشت و بحث خارجی کمتر در این خصوص تأثیر داشته است.

موسوی لارگانی گفت: یکی از دلایلی که مرتبط با کاهش قمیت ارز و شرایط داخلی کشور بوده است به اظهارنظر آقای رئیس جمهور در ۲ مکان و زمان متفاوت بود. چرا که آقای روحانی اعلام کرد که دولت می‌تواند نرخ ارز را کاهش دهد که اولین اظهارنظر به گفت‌وگوی تلویزیونی رئیس جمهور با مردم پس از انتصاب آقای همتی به رئیس کلی بانک مرکزی باز می‌گردد.

وی افزود: در آن گفت‌وگو آقای روحانی به نقل از آقای همتی اعلام کرد که عرضه ارز در سامانه نیما صورت می‌گیرد اما کسی آنها را خریداری نمی‌کند. اما من به دبیرکل بانک مرکزی اعلام کردم که بهتر است کمی قیمت ارز را کمتر کنید تا برای آن مشتری پیدا شود. لذا به صراحت می‌توانم بگویم که قیمت ارز منشأ خارجی ندارد. 

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت:‌ زمانی که سؤال از رئیس جمهور در صحن علنی مجلس مطرح شد و یکسال کشور درگیر سؤال از آقای روحانی بود و مسئولین دولتی دائماً به نمایندگان مجلس برای پس گرفتن امضای‌شان فشار می‌آوردند که در نهایت این سؤال مطرح شد و رئیس جمهور فقط توانست نظر نمایندگان را نسبت به یک سؤال از پنج سؤال جلب کند. 

موسوی لارگانی اظهار داشت:‌ حضور رئیس جمهور در صحن علنی مجلس و طرح سؤال از آقای روحانی توسط نمایندگان هیچ تأثیری بر اقتصاد کشور نداشت. چرا که وی در آن جلسه اعلام  کرد من می‌توانم دستور دهم از هفته آینده ارز به قیمت سال قبل بازگردد و بر همین اساس این سؤال مطرح است که اگر قیمت ارز منشأ خارجی داشته و ناشی از خروج آمریکا از برجام است آیا با دستور آقای رئیس جمهور امکان بازگشت قیمت ارز به سال قبل وجود دارد؟

وی افزود: کاهشی که اکنون در قیمت ارز در بازار به وجود آمده است در شرایطی است که در چند ماهی شاهد تثبیت قیمت دلار بین ۱۲ هزار تا ۱۲ هزار و ۵۰۰ تومان بودیم و پس از آن شاهد افزایش قیمت‌ها بودیم اما پس از آن و به دلیل اینکه همگان از تهدید جنگ خیال‌شان راحت شد شاهد کاهش قیمت ارز هستیم. لذا به نظر می‌رسد که التهابات بازار ارز و طلا ناشی از شایعات است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه بازار و اقتصاد فعلی بلافاصله بر سفره معیشت مردم تأثیر می‌گذارد. 

وی در پایان گفت: راه‌اندازی بازار متشکل ارزی در کاهش نرخ ارز بسیار تأثیرگذار است. 

به گزارش پایگاه خبری شهرکریمه، مخاطبان گرامی با ثبت سوژه‌ای در بخش «فارس من» با عنوان «چرا دلار را از مبادلات جهانی خود حذف نمی کنیم؟ چرا از ارز جایگزین استفاده نمی کنیم؟» خواستار پیگیری این موضوع شدند. 

انتهای پیام/

[ad_2]