رئیس دانشگاه معارف اسلامی گفت: موضوع مهم وحدت حوزه و دانشگاه باید از حالت نمادین خارج شده و به صورت میدانی دنبال شود و در این مسیر شناخت نخبگان حوزوی و دانشگاهی که برای تعامل هر چه بیشتر این ۲ نهاد تلاش می کنند، بسیار اهمیت دارد. به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام والمسلمین روح الله […]

رئیس دانشگاه معارف اسلامی گفت: موضوع مهم وحدت حوزه و دانشگاه باید از حالت نمادین خارج شده و به صورت میدانی دنبال شود و در این مسیر شناخت نخبگان حوزوی و دانشگاهی که برای تعامل هر چه بیشتر این ۲ نهاد تلاش می کنند، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش شهرکریمه حجت الاسلام والمسلمین روح الله شاکری زواردهی، عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت ۲۷ آذر سالروز شهادت آیت الله محمد مفتح و روز وحدت حوزه و دانشگاه، افزود: تلاش برای بومی سازی رشته های علوم انسانی و تدوین الگوی پیشرفت کشور بر اساس فرهنگ و ارزش های اسلامی – ایرانی زمانی به نتیجه قابل انتظار می رسد که زمینه های حضور و تعامل روز افزون اندیشمندان حوزه و دانشگاه در عرصه های گوناگون علمی و پژوهشی فراهم و گسترش یابد.
وی با اشاره به این که وحدت حوزه و دانشگاه حل کننده بسیاری از مشکل های کشور است، بیان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه از جدی ترین مطالبه های انقلاب اسلامی است و این مساله در اندیشه های امام راحل و رهبر معظم انقلاب به روشنی نمایان است.
وی ادامه داد: متاسفانه هرچه از عمر انقلاب اسلامی می گذرد کمتر به موضوع مهم وحدت میان حوزه و دانشگاه و نهادینه کردن تعامل میان این ۲ نهاد تاثیرگذار توجه می شود و این درحالی است که حوزه و دانشگاه در نگاه رهبر معظم انقلاب نماد دین و علم هستند که برای پیشرفت کشور باید در کنار هم قرار گیرند.
شاکری زواردهی گفت: در دهه چهارم از حیات انقلاب، نظام برای تدوین سبک زندگی اسلامی – ایرانی و هم چنین مقابله موثر با جنگ نرم دشمنان، نیازمند وحدت پویا و عملی حوزه و دانشگاه است و در این مسیر انقلاب اسلامی بسترهای مطلوبی را فراهم ساخته است.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی با تاکید بر اهمیت نقش مسئولان نظام در گسترش وحدت میان حوزه و دانشگاه گفت: موضوع مهم وحدت حوزه و دانشگاه باید از حالت نمادین خارج شده و به صورت میدانی دنبال شود و در این مسیر شناخت نخبگان حوزوی و دانشگاهی که برای تعامل هر چه بیشتر این ۲ نهاد تلاش می کنند، بسیار اهمیت دارد.
وی افزود: دانشگاه معارف اسلامی به عنوان یکی از نهادهای تاثیرگذار در موضوع وحدت میان حوزه و دانشگاه حرکت می کند و در همین رابطه قرار است در بیست و چهارم آذرماه سال جاری همایش وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه معارف اسلامی واقع در بلوار جمهوری اسلامی شهر مقدس قم برگزار شود.
وی ادامه داد: در این همایش آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور سخنرانی خواهد کرد و ۲ تن از استادان برجسته حوزه و دانشگاه در میزگردهای تخصصی نظر و ایده های خود را پیرامون موضوع آسیب ها و راهکارهای ارتقای وحدت حوزه و دانشگاه ارائه می کنند؛ هم چنین در این همایش از خانواده های شهید روحانی و دانشجوی مدافع حرم تجلیل به عمل می آید.
رئیس دانشگاه معارف اسلامی با اشاره به این که تاسیس این دانشگاه از ثمره های موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در کشور است، گفت: دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۳۸۵ با مصوبه شورای انقلاب فرهنگی، با هدف پرورش نیروهای متخصص برای تدریس و آموزش مباحث معارف اسلامی در دانشگاه ها تاسیس شد و در طول ۱۰ سال فعالیت خود زمینه حضور عالمانه روحانیان برجسته را در دانشگاه ها فراهم آورده است.
وی افزود: دانشگاه معارف اسلامی در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری فعالیت می کند و فارغ التحصیلان این دانشگاه برای تدریس درس های معارف اسلامی در دانشگاه های مختلف کشور، به کار گرفته می شوند.
وی ادامه داد: هم چنین دانشگاه معارف اسلامی در زمینه تولید محتوای درسی برای مباحث دینی فعالیت می کند و تاکنون بیش از ۱۰۰ عنوان درسی را در حوزه آموزش معارف اسلامی تدوین کرده است.
شاکری زواردهی گفت: با توجه به تخصصی شدن رشته های مختلف علوم و لزوم تقویت سطح علمی استادان درس های معارفی دانشگاه ها، دانشگاه معارف اسلامی در کنار برگزاری منظم کارگاه های آموزشی روش تدریس، بیش از ۲۰۰ عنوان کتاب کمک آموزشی را تدوین و در اختیار استادان قرار داده است.
وی بیان کرد: درطول یک دهه فعالیت دانشگاه معارف اسلامی بیش از یک هزار و ۲۰۰ تن دانشجو از امکانات آموزشی و پژوهشی این دانشگاه بهره برده اند و دانشگاه معارف اسلامی تاکنون ۳۰۰ فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد و ۱۲۵ فارغ التحصیل در مقطع دکتری داشته است.
دانشگاه معارف اسلامی در سال ۱۳۸۵ با هدف تربیت و تامین کادر هیات علمی گروه های آموزشی معارف اسلامی در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانش افزایی و تقویت بنیه علمی مدرسان معارف اسلامی و تقویت مهارت های تدریس و تحقیق راه اندازی شد.
ارائه روش های نوین و موثر در ارائه دروس معارف اسلامی و شناسایی روش ها و فنون برقراری رابطه عاطفی و سازنده با محیط دانشجویی و تقویت مدرسان معارف اسلامی در این خصوص از دیگر اهداف تاسیس این دانشگاه است.
دانشگاه معارف اسلامی هم اکنون در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری به جذب دانشجو می پردازد.منبع: ایرنا