تولید ملی، کلید واژه‌ای هست که با تحقق آن، امکان حاصل شدن توفیقات اقتصادی در عرصه‌های گوناگون میسر می‌شود، اما در کمال تأسف بعضی از تولیدکنندگان تنها در ظاهر عنوان بومی و داخلی را به تولیدات خود می‌بندند. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در […]

تولید ملی، کلید واژه‌ای هست که با تحقق آن، امکان حاصل شدن توفیقات اقتصادی در عرصه‌های گوناگون میسر می‌شود، اما در کمال تأسف بعضی از تولیدکنندگان تنها در ظاهر عنوان بومی و داخلی را به تولیدات خود می‌بندند.

مونتاژ کاری، معضلی که تولید ملی را به چالش می‌کِشدبه گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در اهمیت تولید ملی، همین بس که مقام معظم رهبری در اکثریت قریب به اتفاق فرمایشاتشان در حوزه اقتصادی، بر مبحث تولید داخلی و پشتیبانی از تولید ملی موکدا اهتمام می‌کنند.

معظم له بار‌ها و به کرات در تصریح سیاست‌های نامیده شده به اقتصاد مقاومتی بر مولفه تولید داخلی به تفصیل بیانات راهبردی عرضه فرمودند: و به واقع، اقتصاد مقاومتی به عنوان استراتژیِ اقتصادیِ کشور، بر پایه تولید ملی استوار شده هست.

مقام معظم رهبری در سالیان موخر، در نامگذاری شعار سال به طور مستمر تولید داخلی را موردنظر و اولویت قرار داده‌اند و در سالجاری که به پشتیبانی از کالای ایرانی مزین گشته، این تولید ملی و داخلی هست که ابعاد و مختصات پشتیبانی از کالای ایرانی را ترسیم می‌کند، در غیر اینصورت با انزوای تولید ملی، حاصل شدن اَمرِ پشتیبانی از کالای ایرانی ناممکن می باشد.

با نیم نگاهی به سیر و روند توسعه کشور‌های مدرن جهان، در کشور‌هایی مثل آلمان، فرانسه، ایالات متحده، کره جنوبی، ژاپن و اقتصاد‌ها و قدرت‌های نوظهوری مثل برزیل و ترکیه، اصل پشتیبانی از کالای داخلی به عنوان محوری‌ترین و کلیدی‌ترین دستور کار موردنظر دستگاه‌های فعال و ذی‌ربط در این کشور‌ها قرار گرفته و به شکلی شاهد یک همنوایی و همگرایی وسیع در تمامی ابعاد میان دستگاه‌ها و کارگزاران خصوصی و دولتی این کشور‌ها برای نائل شدن به اغراض تشریح شده در زمینه توسعه و پیشرفت اقتصادی هستیم، امری که در قالب برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت پیگیری شده و امروز کشور‌های اشاره شده را به عنوان دولت‌ها و جوامعی تأثیرگذار در سیر و روند حرکتیِ اقتصادِ جهانی و بین المللی مطرح ساخته هست.

در طی سالیان موخر، با تأکیدات مقام معظم رهبری و دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران شاهد اشاره و رزمایش دستگاه‌های ذی‌ربط تولیدی و حتی زیادی از فعالین بخش خصوصی بر این امر(حمایت از تولید داخلی) بوده‌ایم، اما علی‌رغم حاصل شدن بعضی موفقیت‌ها، دستاورد‌های حاصل شده در طرازِ ظرفیت و میزان دستور کار‌های تشریح شده، سخنرانی‌ها و پافشاری‌های کلامی بعضی از مسئولین ذی‌ربطِ عرصه تولید و صنعتی کشور و ظرفیت‌های و استعداد‌های بالقوه داخلی، به نظر نمی‌رسد.

آنچنان که در رابطه با تجربه توسعه اقتصادی کشور‌های مدرن عنوان گردید، الگوی ذکر شده (هم نوایی و هم افزایی لازم)، برای تحقق حقیقی تولید ملی در ایران اسلامی احساس نمی‌شود و گواه صدق این مدعا را می‌توان در موانع زیادی ندید که پیش روی تولیدکنندگان داخلی قرار دارد و هر کدام مشابه سدی محکم، طراوت و چابکی لازم را از فعالین این عرصه برای عملیاتی کردن توسعه و شکوفاییِ تولید ملی سلب کرده هست.

در این میان و علی رغم بعضی از نارسایی‌ها و مشکلات ساختاری، در کمال تأسف در قسمتی از حوزه‌های تولیدی آن اراده و جدیت راسخ برای صرف فعل خواستن و تکیه بر بنیه و توان داخلیِ کشور، دیده نمی‌شود و در بعضی از تولیداتی که به ظاهر مفهوم داخلی و ملی را یدک می‌کشند شاهد واردات مواد اولیه و اقلام و آلات و وسیله و یراق آن به‌صورت خُرد از کشور‌های بیگانه هستیم و به تعبیری، بعضی، با مونتاژ کاری، پُز تولید داخلی می‌دهند، عارضه‌ای که مصداق بارز خود فریبی به شمار می‌رود، رویکردی که به تدریج اقتصاد کشور را با بحران‌هایی جدی‌تر رو به رو می‌سازد و در بزنگاه‌های سیاسی، تاریخی و اقتصادی، آثار و تبعات مخرب آن ظهور و بروز پیدا می‌کند.

زیادتر بخوانید: خام فروشی در صنعت چرم ایران + فیلم 

دشمن با وابستگی اقتصادی در صدد امتیازگیری سیاسی هست/غرب در صدد وابستگی کشور در حوزه تامین مواد خام و اولیه تولیدی هست

بدون تردید، واردات مواد، قطعات و اقلام اولیه در فرآیند تولیدِ بعضی (تأکید می‌شود برخی) فرآورده ها، پرهیز ناپذیر هست و این امر در رابطه با کالا‌هایی که به طور اساسی امکان تأمین آن در داخل وسعت جغرافیایی کشور وجود ندارد بلا اشکال به نظر می‌رسد، اما در کمال تأسف در حال حاضر در زیادی از حوزه‌ها شاهد وارداتِ اقلام و فرآورده ها بخشی از و ریز هستیم که امکان تأمین نمونه و مشابهِ آن در داخل کشور وجود دارد، اما به سبب بعضی سودجویی‌ها، بی برنامگی‌ها و بی تدبیری‌ها این رویکرد خسارت بار در فرآیند تولید کشور رویت می‌شود، و در حقیقت امر این پدیده نوعی از وابستگی اقتصادی هست که نمای آن تولید ملی هست، اما نهان آن به همان پدیده شوم واردات باز می‌گردد.

قوامی از دیگر نمایندگان مجلس شورای اسلامی در رابطه با واردات مواد خام و اولیه نیازمند جایگاه ها تولیدی و صنعتی اظهار کرد: در شرایط موجود، غرب با هر اقدامی که به کاهش وابستگی ما منجر گردد، مخالفت خواهد کرد و به شکلی نظامِ غرب در پی این هست از طریق وابستگی به مواد اولیه و خام، وابستگی اقتصادی کشور را تشدید کند.

احمد رستمی، یکی از فعالین صنعتی و تولیدی در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ با اشاره به محدودیت‌های ایجاد شده در واردات بعضی قطعات و اقلام منفصله برای کارخانجات داخلی تصریح نمود: ناخشنودی بعضی از صاحبان صنعت های، این حقیقت را به تلخی عیان کرد که در کمال تأسف زیادی از تولیداتی که عبارت داخلی را یدک می‌کشیدند، در عقبه و پشتوانه خود منسوب به اقلام و فرآورده ها بیگانه می باشند و این مقطع زمانی هست که باید از یک طرف متولیان و مسئولین چنین مراکزی پاسخگو باشند به چه سبب بطور غیر حقیقی، مهر تولید داخلی را بر فرآورده ها خود می‌زدند آن هم در شرایطی که به شکلی تولیدات ذکر شده به واردات منسوب بوده‌اند.

وی اضافه کرد: می‌باید در این مجال، تهدید فعلی را به فرصتی سازنده مبدل کرد و با ایستادن بر پا‌های خود و تکیه بر توانمندی داخلی، تولید ملی را به معنای حقیقی کلمه مفهوم و هویدا کنیم.

این فعال صنعتی و تولیدی اظهار کرد: در شرایطی که واردات زیادی از اقلام و فرآورده ها ممنوع شده اکنون شاهد اعتراض بعضی از تولیدکنندگان هستیم و به تبع آن بعضی از فعالین حوزه تولید به احتکار و گران فروشی مبادرت می‌ورزند که این زیبنده کشور ایران با توانمندی‌ها و استعداد‌های بالقوه، مکرر و مُتَکِثِر موجود نیست.

زیادتر بخوانید: در اجرای اقتصاد مقاومتی کوتاهی کردیم 

مونتاژ کار‌های تولید کننده نما

با شرایط فعلی، مشخص گردید زیادی از تولیدکنندگان که مدعی تولید بومی و داخلی بودند، مونتاژ کاری بیش نیستند و در کمال تأسف در بعضی موارد، به وسیله اقلام و قطعات منفصله‌ای که وارد می‌شد امکان تولیدِ کالای مورد احتیاج فراهم می‌شد، و به واقع، سودجویی‌ها و بی‌تدبیری‌ها، بعضی تولیدکنندگان را به سمت مونتاژ کاری سوق داده هست.

حمید رضا فولادگر، عضو کمیسیون صنعت های و معادن مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ اضافه کرد: در حال حاضر زیادی از صنعت های مثل خودروسازی، ماشین آلات مورد استفاده در صنعت های متفاوت مثل پتروشیمی، معدن، نساجی و غیره همگی درگیر مریضی مزمنی تحت عنوان مونتاژ کاری می باشند.

وی در ادامه اضافه کرد: در شرایطی شاهد این ظرفیت از مونتاژ کاری هستیم که امکان پیاده سازی مهندسی معکوس، بومی سازی و غیره در این زمینه وجود دارد.

این عضو کمیسیون صنعت های و معادن مجلس شورای اسلامی در رابطه با آثار سوء و مخرب صنعت مونتاژ کاری اظهار کرد: در چنین رویکردی، اقتصاد مقاومتی به معنای حقیقی کلمه نادیده انگاشته می‌شود و به تبع با تحریم و یک فشار بیگانه، فعالیت صنعت های مونتاژ کار، تحت‌الشعاع قرار می‌گیرد.

حمیده زرآبادی، عضو دیگر کمیسیون صنعت های و معادن مجلس در مورد مونتاژ کاری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ؛ گفته بود: شرکت‌ها و صنعت های دانش بنیان یکی از با اهمیت ترین راهکار‌های موثر در حذف وابستگی صنعتی کشور به پدیده مونتاژ کاری به شمار می‌روند که البته در سالیان موخر تلاش‌هایی در این مورد انجام گرفته و در این زمینه موفق بوده‌ایم.

چه باید کرد؟

برای گذر از چنین آسیب و نارسایی‌هایی در عرصه صنعتی و تولیدی کشور در گام اول باید میزان وابستگی در صنعت های متفاوت به واردات اقلام و قطعات منفصله احصاء گردد و بنابر اولویت سنجی با همیاری فرهیختگان و نیروی انسانی توانمند کشور نسبت به ساخت و تأمین قطعات و مواد اولیه مورد احتیاج صنعت های، گام‌هایی عملیاتی برداشته گردد.

مبحث جابه جایی تکنولوژی با کشور‌های دوست، همسو و هم پیمان ایران از دیگر ضروریاتی هست که باید با جدیت در دستورکار قرار گیرد و مطمئنا با تکیه بر توانمندی‌های داخلی از یک طرف و اتخاذ تدابیر هوشمندانه از طرف دیگر می‌توان از مونتاژ کاری و صنعت منسوب به قطعات وارداتی فاصله گرفت و تولید بومی را به معنای حقیقی کلمه به منصه ظهور رساند.

البته حاصل شدن این امر در بازه زمانی کوتاه مدت امکان پذیر نیست و به طور اساسی نمی‌توان در تمامی صنعت های و تولیدات به‌صورت ۱۰۰ درصدی مستقل و بومی عمل کرد، آنچنان که در کشور‌های توسعه یافته جهان این امر پژوهشگر نشده، اما هر آنچه وابستگی‌ها کمتر گردد و بتوان در مسیری گام برداشت که ضریب مونتاژ کاری را به دست کم ممکن کاهش داد، مطمئنا میزان توفیقات اقتصادی کشور نیز فزاینده‌تر خواهد گردید و روند پیاده سازی سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و دستیابی به اغراض از پیش تعیین شده در این راستا، آسان سازی و تسریع خواهد گردید.

گزارش از ناصر رمضانی