مجله فارس پلاس؛ رضا آزاد: ۸ ۸ مهرماه مصادف با سالگرد مرگ آیت الله سیدصادق لواسانی در سال ۱۳۶۹ هست. وی یکی از صمیمی ترین رفقای امام خمینی (ره) بودند که سال ها نمایندگی وی در تألیف وجوه شرعی را برعهده داشت و پیشینه رفاقتش با امام خمینی به ۶۰ سال می رسد. وی واسطه […]

مجله فارس پلاس؛ رضا آزاد: ۸ ۸ مهرماه مصادف با سالگرد مرگ آیت الله سیدصادق لواسانی در سال ۱۳۶۹ هست. وی یکی از صمیمی ترین رفقای امام خمینی (ره) بودند که سال ها نمایندگی وی در تألیف وجوه شرعی را برعهده داشت و پیشینه رفاقتش با امام خمینی به ۶۰ سال می رسد.

وی واسطه ازدواج حضرت امام نیز بوده هست. همسر حضرت امام نقل می کند: «یکی دیگر از دوستان پدرم آقای سید محمد صادق لواسانی بودند که به آقا روح الله بیان کرد: به چه سبب ازدواج نمی کنی؟ وی هم که ۲۶، ۲۷ سال داشتند، عنوان کرده بودند: من تاحالا کسی را برای ازدواج نپسندیده ام و از خمین هم نمی خواهم زن بگیرم و کسی را در نظر ندارم. آقای لواسانی عنوان کرده بودند: آقای ثقفی ۲ دختر دارد و خانم داداشم می گوید خوبند.»[۱] »[۱] همین سفارش و پیگیری آیت الله لواسانی منتج به ازدواج حضرت امام و خانم ثقفی می گردد.

آشنایی آیت الله لواسانی با امام خمینی در اراک

آیت الله لواسانی در سال ۱۲۹۶ ه‍.ش در حالی که کمتر از ۱۷ سال سن داشت برای تحصیل عازم اراک گردید. وی علیرغم سن اندکی که داشت به علت هوش و علاقه ای که از خود بروز می داد به زودی مورد توجه علمای حوزه ی اراک؛ خصوصاً «آیت الله العظمی حائری» قرار گرفته و هنگام سفر به شهر قم وی نیز همراه استاد به شهر قم نقل مکان کرد. در اراک آیت الله لواسانی با امام خمینی آشنا شوید و این شروع دوستی میان این دو بزرگوار بود. دوستی ای که تا انتهاء عمر ادامه پیدا نمود.


یکی از قدیمی ترین تصویر های حضرت امام در کنار آیت الله لواسانی

 

علمای بزرگ شهر قم من جمله «سید محمد تقی خوانساری»، «سید صدرالدین» و «سید محمد حجت» بعد از تبادل نظر با همدیگر «آیت الله محمدصادق لواسانی» را واجد شرایط تشخیص داده و در سال ۱۳۱۵ه‍ ش وی را به تولیت مدرسه ها فیضیه، دارالشفاء و عبدالله خان منصوب کردند و وی به مدت ۶ سال مدیریت این حوزه ها را به عهده داشت. در سال ۱۳۲۱ه‍ ش آیت الله لواسانی جهت نشر معارف دینی شهر قم را به مقصد تهران ترک و در «مسجد میرزا ابوالحسن معمار» واقع در محله ی امام زاده یحیی به اقامه ی جماعت و خدمات دینی مشغول گردید.

آیت الله لواسانی در تهران هم ارتباطش را با امام خمینی محافظت کرده و میان وی و امام ملاقات های بسیاری صورت می گرفته هست. آیت الله لواسانی خود به این ملاقات ها اشاره کرده و می گوید: «از آن سال [۱۳۲۰ ش] زنده یاد امام خمینی سالی دو سه بار به تهران تشریف می آوردند و میهمان من بودند.»

 

نمایندگی امام در اخذ وجوهات شرعیه

»آیت الله لواسانی به علت پیشینه و پیشینه ی درخشانی که داشت نه فقط از سوی امام، لکن از سوی علمای دیگر نیز مسوول تألیف «وجوه شرعیه» برای آنان شده بود. بعد از رحلت آیت الله بروجردی، امام خمینی(ره) بیشتر از سایر مجتهدین در میان مردم و بازاری ها محبوبیت داشت و به همین دلیل مبالغ بیشتری نیز از این راه برای وی ارسال می گردید. این مبالغ هنگفت ایجاب می کرد که متولی این وجوهات از میان اشخاص درستکار و باهوش انتخاب گردند. « «امام خمینی(ره)» در شهر های تهران و شهر قم چندین نماینده به همین مقصود داشت که با اهمیت ترین و معروف ترین این اشخاص آیت الله لواسانی بود که بنا بر گفته ی دوستان و نزدیکان وی به شکل احسن این وظیفه را انجام می داد. حاج احمد آقا درباره وی می نویسد:

«در وقتی که اسم امام برابر با زندان و اعدام بود، به تنهایی مسیولیت نمایندگی علی الطلاق حضرت امام را قبول کرد و مسئول شهریه در شهر قم و تهران و سایر حوزه ها گردید و با شهامت تا دم مرگ از این مسیولیت ها دفاع نمود و پذیرای زندان و شکنجه ها و تبعید و دربه دری گردید ..»[۲]

نامه منتشر نشده از آیت الله لواسانی به امام خمینی

»[۲]بیشتر نامه هایی که بین آیت الله لواسانی و حضرت امام ردوبدل شده هست ذی ربط به ارسال وجوه شرعیه و پرداخت شهریه طلاب هست. در نامه منتشر نشده ای که از سوی مؤسسه پژوهش ها و پژوهش های سیاسی در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته هست، به مواردی من جمله شهریه بعضی اشخاص پرداخته شده هست. در قسمتی از این نامه آمده هست: «اطلاع دارید خداوند پسری به احمدآقا داده. وی علاوه بر آنچه حضرت آقای اخوی [آقای پسندیده] می دادند باید داد. حقر بدون اذن سرکار تاحالا دادم. »

 

»با توجه مورخ نامه که ذی ربط ۱۷ جمادی الثانی ۱۳۹۲ قمری و طبق ۶ مرداد ۱۳۵۱ هست، میتوان برداشت که در نامه به ولادت سیدحسن خمینی اشاره کرده هست، زیرا سیدحسن خمینی متولد ۱ مرداد ۱۳۵۱ هست.

 

پی درج کرد:

[۱]- http://aftabnews.ir/vdcgnn9qzak9uq4.rpra.html

[۲]- http://ir-psri.com/Show.php?Page=ViewArticle&ArticleID=397