در دویست و سی‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر قم ۱۱ فقره از خیابان‌ها و معابر شهر به نتام شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس نامگذاری شد.

دویست و سی‌وسومین جلسه شورای اسلامی شهر قم دوشنبه شب به ریاست ولی‌الله بیاتی و با حضور اعضا در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد.

در این جلسه براساس دستور مطرح شده سیدمرتضی سقائیان‌نژاد شهردار، علیرضا قاری قرآن معاون شهرسازی و امور زیربنایی، علیرضا بیطرفان معاون امور مالی و اقتصادی، سیدامیر سامع معاون خدمات شهری و امور اجتماعی، محمدرضا معرفت قائم مقام امور سرمایه گذاری، محسن رنجبر معاون برنامه ریزی و سرمایه انسانی حضور داشتند.

نخستین صورت جلسه دویست‌ وسی وسومین جلسه شورای اسلامی شهر قم مربوط به جوابیه فرمانداری در ارتباط با مصوبه شماره ۱۳۳۰ مورخ ۲۰ اردیبهشت امسال بود که از سوی مصطفی سعادت طلب رئیس کمیسیون امور زیربنایی مطرح شد.

پس از طرح سؤالات و مطالب اعضای شورای شهر در خصوص جزئیات این جوابیه، با رأی اکثریت بر مصوبه مورخ ۲۰ اردیبهشت شورا اصرار شد.

سعادت طلب همچنین یک دستور دیگر را در این جلسه مطرح کرد که مرتبط با تفکیک اراضی بود و این دستور نیز با رأی اکثریت اعضا به تصویب رسید.

پس از طرح این دو دستور، از سوی حجت‌الاسلام سیدمحمد آتش زر مباحث مرتبط با کمیسیون برنامه و بودجه مطرح و در معرض رأی اعضا گذاشته شد.

جوابیه فرمانداری در ارتباط با مصوبه شماره ۱۳۳۵ مورخ ۲۰ اردیبهشت موضوع جریمه آرای کمیسیون ماده ۱۰۰ به حساب شهرداری برای بلوک‌های K و G مجتمع زمزم نخستین دستور مرتبط با کمیسیون برنامه و بودجه بود که با نظر اعضا بر آن اصرار شد.

جوابیه فرمانداری در ارتباط با مصوبه ۱۳۲۳ مورخ ۲۰ اردیبهشت مجوز پرداخت حق‌الوکاله‌های شهردار سابق بالغ بر یک میلیارد و ۱۹۰ میلیون ریال نیز دیگر مساله‌ای بود که با نظر اعضا بر آن اصرار شد.

جوابیه فرمانداری در ارتباط با مصوبه ۱۳۲۴ مجوز اعمال مساعدت به مستمری بگیران کارکنان فوت شده شهرداری از جمله دستور جلسات دیگر مرتبط با کمیسیون برنامه و بودجه بود که با نظر اعضا از دستور خارج شد.

همچنین سه دستور جلسه مرتبط با کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین از سوی عباس ذاکریان رئیس این کمیسیون مطرح شد.

جوابیه فرمانداری در ارتباط با مصوبه شماره ۱۳۲۱ مجوز تعویض اتوبوس‌های ایویکو با اتوبوس‌های بنز ۴۵۷ بدون کولر متوقفی در سازمان به شرط کولردار کردن توسط بهره‌برداران، اخذ مجوز نامگذاری ۱۱ فقره اسامی پیشنهادی برای نامگذاری شوارع و معابر شهر و طرح صورت جلسه کمیته بهداشت محیط زیست و کمیسیون از جمله مطالب مرتبط با این کمیسیون در دویست و سی و سومین جلسه شورای اسلامی شهر قم بود که هر سه با نظر اکثریت اعضا به تصویب رسید.

ذاکریان با اشاره به دلایل فرمانداری و هیات تطبیق برای رد مصوبه شورای شهر تصریح کرد: به دلیل استفاده بهینه از اموال بیت‌المال و رفع مشکل حمل و نقل عمومی در شهر مصوبه تعویض اتوبوس‌های ایویکو صورت گرفته و شورا هم پذیرفته که این شرایط را فراهم کند.

وی گفت: ایرادات فرمانداری به این مصوبه وارد نیست چراکه معامله‌ای برقرار نشده و نوعی تعویض در ازای هزینه‌ای که باید پرداخت می‌شده صورت گرفته است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری و امور زائرین شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر ورود غیرقانونی فرمانداری به مصوبات شورای شهر خاطرنشان کرد: بسیاری از جزئیاتی که هیات تطبیق به آن‌ها اشکال وارد کرده و مصوبه را رد کرده است در حیطه اختیارات این هیات نیست.

وی همچنین در تشریح جزئیات طرح کمیته بهداشت کمیسیون خدمات شهری ادامه داد: همچنین شهرداری طرح جامع کمربند فضای سبز با رویکرد بخش‌های مختلف تهیه و به تصویب نهادهای مرتبط برساند.

وی با تاکید بر اینکه مؤلفه‌های توسعه کمربندی سبز زمین، آب و نگهداری است گفت: شهرداری در حوزه نگهداری و احداث مشکل ندارد ولی باید وظیفه دستگاه‌های دیگر یز در این زمینه باید مشخص شده و چارچوب‌هایی را مشخص کنیم.

وی با تاکید بر اینکه برای شناسایی گونه‌های مناسب اقلیم قم کارهای کارشناسی در حال انجام است گفت: همچنین بحث بهبود منابع آب و طرح جامع منابع آب مجددا به جریان افتاده و در حال تهیه آن برای حرکت منسجم در راستای توسعه عرصه‌های سبز در قم هستیم.

معاون خدمات شهری شهرداری قم با تاکید بر ضرورت تهیه شناسنامه باغات قم گفت: مشاور مربوطه در این بخش انتخاب شده تا بتوانیم باغات شهر را شناسایی و در راستای حفظ و توسعه آنها تلاش کنیم.

وی کاربردی سازی و مناسب سازی اقدامات در حوزه فضای سبز را ضروری خواند و گفت: اقدامات لازم برای شناسایی عرصه‌ها و اولویت بندی آن‌ها در محدوده و حریم شهر برای توسعه فضای سبز با هماهنگی معاونت معماری و شهرسازی در حال انجام است.

سامع با تاکید بر اینکه باید چارچوب مشخصی برای اقدامات در حوزه فضای سبز مشخص باشد خاطرنشان کرد: اگر اقدامات این بخش نظام‌مند نباشد در آینده با مشکل مواجه خواهیم شد.