[ad_1] حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه ائمه معصومین همگی در یک قاعده مشخص به دنبال حفظ و پیشبرد اهداف اسلام بودند، گفت: تاکتیک های ائمه هدی با توجه به اقتضائات زمانی متفاوت از یکدیگر بوده است. این کارشناس دینی با اشاره به نهضت […]

[ad_1]

حجت الاسلام والمسلمین حسین جوشقانیان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه ائمه معصومین همگی در یک قاعده مشخص به دنبال حفظ و پیشبرد اهداف اسلام بودند، گفت: تاکتیک های ائمه هدی با توجه به اقتضائات زمانی متفاوت از یکدیگر بوده است.

این کارشناس دینی با اشاره به نهضت علمی و فرهنگی امام صادق(ع)، عنوان کرد: امام صادق(ع) با استفاده از ضعف حکومت‌های وقت، با نهضت علمی و فرهنگی خود بنیان های مکتب نبوی را احیا کردند.

وی با بیان اینکه بیشترین روایات در باب ولایت مربوط به زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) و امام کاظم(ع) است، اظهار داشت: امام صادق(ع) از فراغت حاصل از ضعف حکومت برای تشریح و ترویج معارف عمیق اسلامی استفاده کردند.

حجت الاسلام جوشقانیان فقه تشیع را وامدار احادیث امام صادق(ع) دانست و عنوان کرد: حضور ۴ هزار شاگرد متخصص در رشته های طب، شیمی، نجوم، زیست و … نشان از اهمیت تخصص گرایی در مکتب امام صادق(ع) دارد.

این کارشناس مذهبی اکتفا به ابعاد علمی و فرهنگی امام صادق(ع) را جفا به شخصت جامع ایشان دانست و اظهار داشت: سیره سیاسی امام صادق(ع) همانند سیره سایر ائمه است؛ اما اقتضائات زمانی معصومین با یکدیگر متفاوت است.

وی عدم وجود یاران همدل را از دلایل مهم عدم رویارویی مستقیم امام صادق(ع) با حکومت وقت دانست و ابراز کرد: از طرفی یاران امام صادق(ع) دارای توان مدیریتی کافی نبودند و از سوی دیگر پیچیدگی نقشه‌های بنی عباس سبب شد تا امام صادق(ع) وارد درگیری نطامی با طاغوت زمان خود نشوند./۱۳۵۰/ت۳۰۲/ق

[ad_2]