عباس ذاکریان ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با تاکید بر اینکه اولویت مدیریت شهری هماهنگی و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر بوده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه حمل و نقل عمومی در قم سیاست اصلی مدیریت شهری بوده و در این راستا […]

عباس ذاکریان ظهر امروز در نشست خبری که در سالن جلسات ساختمان شهید باکری برگزار شد، با تاکید بر اینکه اولویت مدیریت شهری هماهنگی و توسعه حمل و نقل عمومی در شهر بوده است، اظهار کرد: در سال‌های اخیر توسعه حمل و نقل عمومی در قم سیاست اصلی مدیریت شهری بوده و در این راستا پروژه‌های متعددی تاکنون تعریف و اجرایی شده است.

به گزارش شهرکریمه وی با اشاره به افزایش ناوگان اتوبوسرانی استان قم گفت: تا پایان سال ۴۰ دستگاه اتوبوس به ناوگان حمل و نقل درون شهری قم اضافه می‌شود که می‌تواند بخشی از مشکلات حمل و نقل عمومی شهری را برطرف کند.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه اعتبار لازم برای خریداری این ناوگان از محل اعتبارات سفر مقام معظم رهبری به استان و شهرداری تأمین شده است، افزود: مجموعاً ۲۰۰ میلیارد ریال برای خریداری این ناوگان هزینه شده است که به مرور تا پایان سال وارد شهر خواهد شد.

وی اضافه کرد: قرارداد خرید این اتوبوس‌ها منعقد شده و در حال پیگیری لازم هستیم تا بتوانیم هرچه سریع‌تر ناوگان را وارد سیستم خدمات‌رسانی حمل و نقل عمومی شهر کنیم.

ذاکریان با اشاره به برنامه شهرداری برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی خاطرنشان کرد: در این راستا تا پایان سال یک‌هزار دستگاه تاکسی فرسوده از چرخه خدمات حمل و نقل عمومی شهر قم خارج می‌شود.

وی اضافه کرد: با ارائه تسهیلات لازم به رانندگان تاکسی زمینه برای جابه‌جایی ناوگان فرسوده با خودروهای جدید فراهم شده و به مرور تا پایان سال یک‌هزار دستگاه تاکسی وارد شهر قم خواهد شد.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم با تاکید بر اینکه نوسازی ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی تأثیر بسزایی در جلوگیری از افزایش آلودگی هوا خواهد داشت، افزود: در این پروژه پنج میلیون تومان به رانندگان تاکسی بابت خودرو فرسوده پرداخت شده است و علاوه بر ارائه یارانه مابقی هزینه به صورت وام ۱۶ درصد در پنج سال از تاکسی‌داران دریافت می‌شود.

وی با اشاره به تکمیل شبکه معابر و شوارع شهر براساس طرح جامع حمل و نقل خاطرنشان کرد: در شهر قم سه رینگ ترافیکی طراحی شده که در گذشته اقداماتی در راستای تکمیل آن‌ها صورت گرفته بود.

ذاکریان با تاکید بر برنامه شهرداری برای تکمیل این رینگ‌های ترافیکی شهری گفت: با تعریف پروژه‌های متعددی همچون بلوار شهید کبیری و کریمی، بلوار آیت‌الله بروجردی و … تکمیل این رینگ‌ها در شهر در حال انجام است.

وی پروژه‌های شهرداری در بخش مدیریت ترافیک و هوشمندسازی را مورد توجه قرار داد و گفت: اتصال خطوط ریلی درون شهری و برون شهری نیز در سال‌های گذشته در دستور کار بوده است.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به شکل‌گیری خطوط پرسرعت ریلی در کشور بیان کرد: قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان یکی از پروژه‌های مهم ملی است که از شهر قم می‌گذرد و بخش‌های مختلف آن در شورای شهر مورد بحث و بررسی قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: طبق پیشنهاد شورا و شهرداری بنا شده که جانمایی ایستگاه این خط سریع السیر به گونه‌ای انجام شود که بهترین بهره‌وری و بازدهی را هم از لحاظ آسایش مردم هم از نظر اقتصادی داشته باشد.

ذاکریان اقدامات شهرداری در حوزه توسعه فضای سبز را متذکر شد و افزود: با توجه به اینکه توسعه فضای سبز نقش ویژه‌ای در جلوگیری از آلودگی هوا دارد در سال‌های اخیر این اقدام جزو برنامه‌های اصلی شهرداری قرار گرفته است.

وی گفت: اگر در حوزه توسعه فضای سبز در شهر قم تدبیری جدی نشود در آینده مشکلات زیادی در این حوزه خواهیم داشت و در این راستا پروژه‌های متعددی تعریف شده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم به اجرای پروژه کمربند سبز قم اشاره و تصریح کرد: این پروژه با تحویل بخش دیگری از زمین‌های مشمول طرح از سوی اداره‌کل راه و شهرسازی ادامه یافته و در حال حاضر توسعه خوبی در این بخش داشته‌ایم.

وی افزایش ۳۰۰ هکتاری فضای سبز قم تا پایان سال را مورد توجه قرار داد و افزود: تاکنون تمام زمین‌هایی که از سوی راه و شهرسازی تحویل شهرداری شده زیر کشت درختکاری رفته است.

ذاکریان گفت: همچنین ۳ هزار و ۶۰۰ هکتار دیگر نیز در برنامه داریم که در صورت موافقت اداره‌کل راه و شهرسازی و تحویل به شهرداری اقدامات درختکاری در آن‌ها انجام خواهد شد.

وی به مشکل تأمین منابع آبی برای توسعه فضای سبز قم اشاره کرد و افزود: در این راستا پیگیری‌های لازم در خصوص تخصیص پساب به شهر در حال انجام است تا بتوانیم به طور متوازن شاهد توسعه فضای سبز در شهر قم باشیم.

عضو شورای اسلامی شهر قم با اشاره به نیاز شهر به توسعه فضای سبز بیان کرد: قم با توجه به آب و هوای موجود و شرایط آبی که دارد نیازمند توجه بیشتری در بخش فضای سبز است که در این راستا شهرداری اقداماتی را آغاز کرده و شورای شهر نیز حامی اجرای این پروژه‌ها بوده تا کمبودهای شهر در این بخش برطرف شود.