به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سید احمد خمینی برای امام راحل اعز افراد بود؛ شخصیتی که برای حضرت روح الله نه فقط فرزند که یک امین راستگو بود. حاج احمدآقا خمینی در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ متولد شد. وقتی به سن هفت سالگی رسید برای تحصیل […]

///////////به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری میزان، سید احمد خمینی برای امام راحل اعز افراد بود؛ شخصیتی که برای حضرت روح الله نه فقط فرزند که یک امین راستگو بود.

حاج احمدآقا خمینی در تاریخ ۲۴ اسفند سال ۱۳۲۴ متولد شد. وقتی به سن هفت سالگی رسید برای تحصیل به مدرسه اوحدی رفت. حضرت امام (ره) از همان کودکی حاج احمد نسبت به تربیت و تحصیل او تأکید بسیاری داشتند.

حاج احمدآقا دوران دبستان و دبیرستان را در شهر قم سپری کرد.

شروع تحصیلات حوزوی
وی بعد از اخذ دیپلم از دبیرستان حکیم نظامی شهر قم با نظر امام خمینی تحصیلات حوزوی خود را شروع کرد. حاج احمدآقا از همان شروع تحصیل در حوزه علمیه مشابه یک طلبه عادی با سادگی و بی‏ اعتنا به شأن آقازادگی مشغول فراگیری علوم اسلامی گردید.

حاج احمدآقا بعد از گذشت چند سال دوره سطوح عالی را پشت سر گذاشت. چنانکه خود تبیین کرده هست بعد از نخستین عزیمت به نجف درس های حوزوی را به نحو جدی شروع کرد.

در محضر درس امام(ره)
در سفر‌هایی که وی به نجف داشت در محضر درس امام خمینی و برادرش، آیت‏ الله حاج‏ آقا مصطفی خمینی، حاضر می‏‌شد. از وی نقل شده هست که کتاب «الکبری فی ‏المنطق» را در محضر حضرت امام (ره) خوانده هست. بعد از چند سال دوره سطوح را پشت سرگذاشت و درس خارج را شروع کرد. در سال ۱۳۵۶ که به نجف عزیمت نمود (آخرین سفر) بهمراه عده ای از طلاب در درس اسفار آیت ‏الله رضوانی حاضر گردید.

حاج احمدآقا فرزند شخصیتی بود که نهضت اسلامی با هدایت و رهبری او شکل گرفته بود.

در دوره مبارزات امام خمینی از مهر سال ۱۳۴۱ تا تبعید در آبان ماه ۱۳۴۳ با توجه به حضور برادر بزرگ، آیت ‏الله شهید سیدمصطفی خمینی در کنار پدر، نقش سیاسی و مبارزات حاج احمدآقا تحت ‏الشعاع نقش برادر قرار گرفته هست. بعد از تبعید امام به ترکیه و از آنجا به نجف هست که کم کم نقش سیاسی و تاثیرگذار وی در نهضت خود را نشان می‏ دهد.

حاج احمدآقا در دوره تبعید امام در ترکیه موفق به دیدار از وی نشد، بعد از انتشار خبر اقامت پدر در نجف به تکاپو افتاد تا به دیدار وی شتابد. به علل امنیتی مقام های ساواک کنترل شدیدی برای هواداران نهضت امام خمینی تدارک دیده بودند، پر بدیهی هست برای فرزند رهبر نهضت به مراتب شدیدتر. »

عزیمت به نجف
»علی ایحال، حاج احمد آقا اواخر سال ۱۳۴۵ مجدداً به‏ طور مخفیانه و بدون گذرنامه از طریق خرمشهر به نجف رفت. در این عزیمت او به دست امام خمینی عمامه بر سر گذاشت و با پوشیدن لباس روحانیت دوره تازه ‏ای در فعالیت‌های خود را شروع نمود.

در تیرماه سال ۱۳۴۶ که حاج احمد آقا دوباره قصد عزیمت به نجف و زیارت پدر بزرگوارش را داشت توسط ساواک قصرشیرین شناسایی و بازداشت گردید.

با انتشار خبر بازداشت فرزند امام خمینی، آیت‏ الله سیدمحسن حکیم طی نامه‌‏ای به آیت‏ الله میرزا عبدالله تهرانی (چهل‏ ستونی) خواستار اقدام وی درباره استخلاص حاج احمد می‏‌شود.

حاج احمدآقا به عنوان شخصیت سیاسی مبارز
ساواک که از بازجویی‌های متعدد نتوانست ظواهر و مدارکی دال بر اثبات اتهام اکتساب کرد، برای بهره‏ برداری اکثر، خبر بازداشت حاج احمدآقا از سوی مأمورین عراقی را به مطبوعات داد که ناخواسته باعث مطرح شدن اسم و یاد امام خمینی و چهره حاج احمدآقا به عنوان شخصیت سیاسی و مبارز گردید. درنهایت یادگار امام در تاریخ ۲۴ مرداد سال ۱۳۴۶ از زندان آزاد و بعد از چند روز راهی شهر قم گردید.

حاج احمدآقا در شهر قم در منزل امام در کنار عموی بزرگوار خود آیت‏ الله مرتضی پسندیده و با کمک شیخ علی‏ اکبر اسلامی با برگزاری مجالس روضه در ایام عزاداری و مناسبت‌ها یاد رهبر دور از میهن را زنده نگاه می‏ داشت که ساواک برای برهم ‏زدن این محور تلاش‌های زیادی نمود. نگهدارى توسط مأمورین نفوذی، ممنوعیت رفت و آمد به بیت امام و درنهایت غارت کتابخانه به قصد برهم زدن وحدت و اتفاق مریدان امام خمینی انجام شد.

رابطه با مریدان حضرت امام(ره)
حاج احمدآقا زین پس با مریدان و هواداران نهضت امام خمینی رابطه بیشتری یافت.

فعالیت‌های سیاسی سید احمد خمینی به طور پنهان بود و کمتر کسی از جزئیات آن اطلاع داشت. او و دوستانش منزلی را کرایه کرده بودند و اعلامیه‏‌های حضرت امام را برای تکثیر به این خانه می‏‌بردند.

عزیمت به خانه خدا و عزیمت به لبنان
سومین عزیمت حاج احمدآقا به نجف در سال ۱۳۵۲ انجام شد. بعد از مدتی اقامت در نجف به حج مشرف گردید و در برگشت از مکه به لبنان نیز عزیمت کرد و آنجا در منزل امام موسی صدر اقامت گزید و نزد شهید دکتر مصطفی چمران به فراگیری آموزش‌های نظامی پرداخت. »

»در تیرماه سال ۱۳۵۶ دیگربار حاج احمد کوله‏ بار عزیمت را بست و بهمراه همسر و فرزندان رهسپار عراق گردید. در این عزیمت هم، چون عزیمت قبلی به سوریه و لبنان هم رفت.

مراجع ساواک در لبنان هم از دیدار فرزندان امام با دکتر مصطفی چمران گزارشی تهیه کرده ‏اند. . مصطفی چمران، احمد خمینی را به جنوب برده تا از نزدیک وضعیت جنگ‌های کنونی و وضعیت جنگ‏زده ‏ها را ببیند، احمد خمینی خیلی تحت اثرگذاری قرار رفته بود…»

فصل تازه ای از حیات سیاسی
»حاج احمدآقا خمینی بعد از شهادت برادر، فصل تازه ای از حیات سیاسی خود را شروع نمودند. در پانزدهم آبان ماه ۱۳۵۶، امام خمینی وی را وصی خود قرار داد. مراجع ساواک هم گزارش دادند حاج احمدآقا «گویا جانشین مصطفی خمینی شده هست.»

»حجت الاسلام و المسلمین سید احمد خمینی بعد از برتری انقلاب اسلامی نیز چه در زمان حیات حضرت امام (ره) و چه در زمان رهبری حضرت آیت الله خامنه ای، به طور مستمر در خط ولایت و انقلاب باقی ماند و ذره‌ای از اصول میراث گرانبهای پدربزرگوارش حضرت روح الله یعنی انقلاب اسلامی، عدول نکرد و در سنگر پشتیبانی از ارزش‌های انقلاب در مقطع هایی موضع گیری‌های قاطعانه‌ای را داشت.

حاج احمد آقا درنهایت در اواخر اسفند سال ۷۳ به خاطر مریضی رحلت کرد.