وزیر آموزش و پرورش گفت: ما برای موفقیت در امر آموزش و پرورش فرزندان این سرزمین نیازمند مشارکت گسترده حوزه های علمیه در امر تعلیم و تربیت هستیم.

به گزارش شهرکریمه سید محمد بطحایی روز یکشنبه در «نشست اعضای ستاد همکاری های حوزه های علمیه با وزارت آموزش و پرورش» در مرکز مدیریت حوزه های علمیه در قم، افزود: امروز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به عنوان نقشه راه این وزارت خانه در مقابل مسئولان و همه فعالان این حوزه قرار دارد و ما مصمم هستیم برای پیشبرد هدف های این سند از ظرفیت های مطلوب حوزه های علمیه بیش از پیش استفاده کنیم.
وی تاکید کرد: سند تحول بنیادین می تواند آموزش و پرورش ما را به سمت نهاد آموزشی تراز انقلاب اسلامی هدایت کند و در همین راستا نقش حوزه های علمیه برای حضور در بخش های مختلف آموزشی و تربیتی، بسیار حائز اهمیت است.
در تهیه سند ملی تحول بنیادین آموزش و پرورش کوشش شده است تا با الهام‌ گیری از اسناد بالا دستی و بهره‌ گیری از ارزش‌های بنیادین آن ها و توجه به اهداف راهبردی نظام جمهوری اسلامی ایران، چشم‌انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق ۱۴۰۴ هجری شمسی تبیین شود.

** حضور ۱۹ هزار روحانی به عنوان مبلغ در مدارس کشور
مشاور وزیر آموزش و پرورش نیز در این جلسه گفت: گفتمان سازی لزوم همکاری گسترده میان آموزش و پرورش با حوزه های علیمه، تنظیم و ابلاغ برنامه های سالانه، برگزاری جلسه های ملی و استانی برای تقویت ارتباط حوزه های علمیه با اداره های آموزش و پرورش، پیگیری و اجرای طرح روحانیان وظیفه و اختصاص سهیمه برای جذب ۵۰۰ روحانی مبلغ در سال آینده، انجام فعالیت های گسترده پژوهشی و برگزاری دوره های آموزشی برای توانمند سازی روحانیان شاغل در وزارت آموزش و پرورش از جمله فعالیت هایی است که توسط ستاد همکاری های حوزه های علمیه و آموزش و پرورش دنبال شده است.
حجت الاسلام والمسلمین سید مجتبی ملکی افزود: همچنین با نظارت این ستاد، نخستین دوره تربیت روحانیان فعال در حوزه آموزش و پرورش برای اجرای سند راهبردی این وزارت خانه با حضور ۸۰ روحانی برگزیده به اجرا درآمد.
وی ادامه داد: هم اکنون ۲ هزار و ۸۸۴ روحانی در مدارس کشور مستقر هستند و بیش از ۱۹ هزار روحانی نیز به عنوان مبلغ در مدارس به فعالیت های تبلیغی می پردازند، که در همین رابطه ۳۳ هزار و ۱۳۵ جلسه تبلیغی در مدارس کشور برگزار شده است.
دبیر ستاد همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش گفت: رفع مشکل اعتبارات و استفاده از روحانیان در قالب طرح امین از جمله مسائل است که امیدواریم با همکاری حوزه های علمیه و آموزش و پرورش هر چه سریع تر محقق شود.
وی افزود: باید از قابلیت های طرح خرید خدمت آموزشی برای استفاده از ظرفیت های روحانیان حوزه های علمیه در مدارس نهایت بهره را برد و شرایط ورود هرچه بیشتر روحانیون به محیط های آموزشی را فراهم کرد.
وی ادامه داد: همچنین لازم است رشته های مجاز دانشگاه فرهنگیان برای ورود روحانیان به حوزه آموزش و پرورش افزایش یابد و شاهد تقویت مدارس علوم و معارف اسلامی در سطح کشور باشیم.
ملکی گفت: هم اکنون برنامه های ستاد همکاری های آموزش و پرورش و حوزه های علمیه در وضعیت روشنی قرار دارد و رسانه ها نقش بسزایی در گفتمان سازی لزوم همکاری این ۲ نهاد در امور تربیتی و آموزشی کشور ایفا کرده اند.
وی با اشاره به این که بیشترین همکاری های سازمانی میان آموزش و پروش و حوزه های علمیه در جریان است، افزود: هم اکنون پنج هزار روحانی در وزارت آموزش و پرورش شاغل هستند و بیش از پنج هزار روحانی نیز با آموزش و پرورش به صورت پاره وقت همکاری می کنند.
ادامه این نشست که آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور نیز حضور داشت بدون حضور خبرنگاران برگزار شد.