[ad_1] حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد مظفری استاد درس خارج حوزه‌ی علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، نظام آموزشی حوزه‌های علمیه را برخاسته از مکتب اسلام عنوان کرد و گفت: نظام به مجموعه‌ای از قواعد گفته می‌شود و نظام های آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و… در اسلام، از […]

[ad_1]

حجت الاسلام و المسلمین سید محمد جواد مظفری استاد درس خارج حوزه‌ی علمیه قم، در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، نظام آموزشی حوزه‌های علمیه را برخاسته از مکتب اسلام عنوان کرد و گفت: نظام به مجموعه‌ای از قواعد گفته می‌شود و نظام های آموزشی، فرهنگی، اقتصادی و… در اسلام، از مکتب اسلام نشأت می‌گیرد.

وی افزود: نظامی که برگرفته از دین است، در واقع متصل به خداوند است و از آنجا که ذات اقدس اله بی‌انتها است و کمالات او نیز بی‌انتها است، نظام آموزشی که متعلق به ربوبیت است، کم نمی‌آورد. اما برای پیاده‌سازی این نظام نیاز است عالمان دین بر اساس قواعد دینی آن را را طراحی کنند.

عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به نقش بشر در طراحی و ساخت نظام‌های آموزشی عنوان کرد: این سطح‌بندی‌ها در نظام آموزشی حوزه‌های علمیه، بر عهده عالمان حوزوی است.

وی در ادامه به فراز و فرود پیشرفت‌های حوزه‌های علمیه اشاره کرد و گفت: پس از انقلاب اسلامی و دفاع مقدس شاهد فراز و تلاش بی‌وقفه و شادابی طلاب حوزه‌های علمیه بودیم. اما پس از مدتی فعالیت‌های علمی در حوزه‌های علمیه کمرنگ شد و این به معنای بحران هویت نیست بلکه مشکلاتی است که ناشی از عدم دغدغه و عدم کارشناسی سطحی از مدیران حوزه‌های علمیه و زیرمجموعه‌ی آنها به وجود آمده، اینکه مدیرانی در اجرای وظایف و تکالیف خود منفعلانه عمل کنند و برنامه‌ریزی اجرایی صحیحی را پیگیری نکنند به وضعیتی می‌رسیم که کارایی و کارآمدی در حوزه‌های علمیه متوسط و ضعیف خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین مظفری کم رنگ شدن فعالیت در حوزه‌های علمیه را به معنای بحران هویت ندانست و اظهار داشت: باید مشکلات را با دغدغه‌مندی و دلسوزی از سوی اساتید محترم و آشنای به علوم حوزوی و علاقه مند به اجرای احکام دین درجوامع بشری و اهل پیشرفت و ترقی، مکتب شیعه در سطح جهان همکاری کنند و دلسوز شاگردان حوزه‌های علمیه باشند و آنها را در مسیر هدایت به سوی قله های علم و تهذیب و اخلاق اسلامی برسانند.

وی مشکلات حوزه علمیه را قابل رفع خواند و بیان کرد: اگر نیازسنجی واقعی در بعد مادی و معنوی طلاب صورت گیرد و منابع براساس نیازها صرف شود برخی از مشکلات حل خواهد شد. همچنین از دیگر اقدامات لزوم شناسایی افراد عالم، مدیر و دلسوز برای اسلام ناب محمدی جهت در دست گرفتن مدیریت‌های کلان و میانی حوزه‌ها می‌تواند فاصله‌ وضع موجود نسبت به وضع مطلوب حوزه ها را از بین برده یا بسیار کم کند./۱۳۷۰/ت۳۰۲/ف

[ad_2]