[ad_1] حسین آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شهرکریمه، با اشاره به برخی اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه افزایش اورانیوم غنی‌شده در کشور فایده‌ای ندارد،‌گفت: اورانیوم غنی‌شده ۳٫۵ درصد کاربردهای بسیار متعددی دارد و اگر ما فرآیند غنی‌سازی ۳٫۵ درصد را در کشور شروع کردیم به جهت نیاز […]

[ad_1]

حسین آبنیکی رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی شهرکریمه، با اشاره به برخی اظهارات برخی افراد مبنی بر اینکه افزایش اورانیوم غنی‌شده در کشور فایده‌ای ندارد،‌گفت: اورانیوم غنی‌شده ۳٫۵ درصد کاربردهای بسیار متعددی دارد و اگر ما فرآیند غنی‌سازی ۳٫۵ درصد را در کشور شروع کردیم به جهت نیاز کشور در حورزه‌های مختلف کشاورزی، صنعت، و حوزه تولید برق و انرژی بوده است.

وی با بیان اینکه در کشور به ارورانیوم غنی شده نیاز حیاتی وجود دارد، ادامه داد: البته ما در برجام تعهداتی را قبول کردیم و طبق آن قرار شد سطح اورانیوم غنی‌شده را پایین بیاوریم که این کار را هم انجام دادیم که این بحث دیگری دارد.

* نیاز یک میلیون بیمار به رادیو داروها

آبنیکی یادآور شد: نیاز کشور به بحث اورانیوم غنی‌شده بسیار جدی است. ما الان بالای یک میلیون بیمار داریم که باید از رادیو داروها استفاده کنند و این رادیو داروها نیاز دارد که رآکتور تهران ما سوخت ۲۰ درصد در اختیار داشته باشد و کار کند و اکنون نیز سوخت ۲۰ درصد ما رو به پایان است.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی ادامه داد: برای اینکه ما سوخت ۲۰ درصد تولید کنیم نیاز به این داریم که اورانیوم را ۳٫۵ درصد غنی کنیم و در مرحله بعد به ۲۰ درصد برسانیم و بعد آن را به سوخت ۲۰ درصد رآکتور تهران تبدیل کنیم برای همین نیاز داریم بیشتر از ۳۰۰ کیلو و حتی در حد چند تن اورانیوم غنی‌شده ۳٫۵ درصد در اختیار داشته باشیم که بتوانیم سوخت را تأمین کنیم.

وی با اشاره به گام‌های مورد نیاز کشور در صنعت هسته‌ای، تاکید کرد: ما اکنون به مقدار قابل توجهی اورانیوم ۳٫۵ درصد نیاز داریم که آن را به سوخت ۲۰ درصد تبدیل کنیم و این تضمین را ایجاد کنیم که بیماران ما رادیو داروها را به صورت مستمر در اختیار خواهند داشت.

*  سال ۸۸ جان بیماران ما به واسطه تحریم رادیو داروها به خطر افتاد

آبنیکی گفت: فراموش نمی‌کنیم سال ۸۸ که طرف غربی تحریم رادیو دارویی ما را به صورت جدی اعمال کرد، سوخت ۲۰ درصد هم به ما داده نشد و عملاً در آن زمان داشت جان بیماران ما به مخاطره می‌افتاد.

وی افزود: برای ما بسیار کلیدی است که الان ۳٫۵ درصد را در مقدار بسیار بالاتر از ۳۰۰ کیلو در اختیار داشته باشیم. مسئله بعدی بحث آن دسته از نیاز رآکتورهای هسته‌ای‌ است که به صورت فعال داریم و یا داشتیم آنها را می‌ساختیم. الان رآکتور بوشهر ما سوخت ۳٫۵ درصد نیاز دارد هر چند روس‌ها این سوخت را در اختیار ما قرار دادند و قرار است در چند سال آینده آن را به ما بدهند ولی ما نیاز داریم که خودمان آن را تولید کنیم و اگر قدرت تولید آن را نداشته باشیم، هر زمانی که روسیه این سوخت را به ما ندهد رآکتور ما نمی‌تواند کار کند.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی افزود: بنابراین نیاز است که ما اورانیوم ۳٫۵ درصد را به میزان چند تن در اختیار داشته باشیم. اگر ما می‌خواهیم سوخت رآکتور ما تأمین شود و خط تولید ما کار کند به مقدار بسیار بیشتری از ۳۰۰ کیلو با ۳٫۵ درصد غنا نیاز داریم.

*  یکی از پاک‌ترین انرژی‌ها برای برای تولید برق، انرژی هسته‌ای است

وی با اشاره به تصویب قانونی درباره الزام کشور به تولید هزار مگاوات برق هسته‌ای، اظهار داشت: برق امروز نیاز استراتژیک و یک کالای مهم برای کشور است و همه حوزه‌های کشور نیاز به انرژی برق دارند و تأمین آن برای ما بسیار کلیدی است.

آبنیکی گفت: یکی از بهترین راه‌حل‌ها و پاک‌ترین انرژی‌ها برای تولید برق انرژی هسته‌ای است. بنابراین، این مسئله را باید جدی بگیریم و ما هم در این رابطه قطعا در حد ده‌ها تن به اورانیوم غنی‌شده ۳٫۵ درصد نیاز خواهیم داشت که آن را بتوانیم به سوخت رآکتورهای تبدیل کنیم و برق تولید کنیم.

*  خیلی بیشتر از ۳۰۰ کیلو به اورانیوم غنی‌شده ۳٫۵ درصد نیاز داریم

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی اضافه کرد: در اینکه به اورانیوم غنی‌شده ۳٫۵ درصد خیلی بیشتر از ۳۰۰ کیلو و در حد بالا نیاز داریم تردیدی در آن نیست و این یک نیاز کلیدی و جدی برای چرخش چرخ‌های صنعت کشاورزی، پزشکی، انرژی و سایر حوزه‌های کشور است، در برجام دولت تعهداتی داد و هر زمان که این توافق برگردد نیاز کشور به این مقدار اورانیوم وجود دارد.

*  برخی بدون اینکه تخصصی در حوزه هسته‌ای داشته باشند نظر می‌دهند

آبنیکی گفت: برخی دوستان بدون اینکه دانش، تخصص و حتی آشنایی خوب و مناسبی به عنوان یک فعال اجتماعی یا فعال سیاسی یا علمی در حوزه مسائل هسته‌ای داشته باشند و اصلاً‌ دلیل اینکه ما این صنعت را در کشور ایجاد کردیم را بدانند حرف‌هایی می‌زنند و تصورشان این است که صنعت هسته‌ای صرفا یک صنعت سیاسی است.

وی ادامه داد: یعنی آنها تمام مباحث هسته‌ای را از نگاه سیاسی تحلیل می‌کنند. البته در حوزه سیاست هم تخصص و اشراف کافی را ندارند، چون حتی در حوزه سیاسی هم نیاز داریم که یک سری حرکات را انجام دهیم.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: طرف مقابل تعهداتی داده که هیچکدام از آنها را اجرا نکرده و بارها برجام را نقض کرده است. قرار بود تحریم‌های اقتصادی را بردارند ولی این تحریم‌ها نه تنها برداشته نشد بلکه تشدید شد. در چنین شرایطی که طرف مقابل به تعهداتش عمل نمی‌کند حتی اگر فکر کنیم مباحث هسته‌ای ما ۱۰۰ درصد سیاسی است و با این منظر به آن نگاه کنیم باید اقدام متقابلی انجام دهیم.

* از جهت سیاسی و فنی باید سراغ اورانیوم ۳٫۵ درصد و بالاتر برویم

آبنیکی یادآور شد: لازم است نسبت به اینکه کشور ما به صورت پلکانی و گام به گام تعهداتش را اجرا می‌کند ولی طرف مقابل کاری انجام ندهد، واکنشی نشان دهیم. در فضای سیاسی قطعاً ما باید اقدام متقابل انجام دهیم و طرف مقابل اگر بداند ما در مقابل فشارها هیچ ابزاری را نداریم قطعا جلوتر خواهد آمد و حوزه‌های دیگر نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی گفت: امروز می‌بینیم نفت به عنوان یک ابزار سیاسی و ابزار فشار برای کشورها تبدیل شده است. یک زمان بنزین هم این حالت را داشت، یک زمان غرب‌ رادیو داروها را ابزار فشار کرد ولی ما در داخل آن را تولید کردیم بنابراین ما باید هم از جهت سیاسی و هم از جهت فنی سراغ اورانیوم ۳٫۵ درصد و بالاتر برویم.

رئیس سابق مرکز توسعه سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: این اورانیومی که دولت تولید کرده هر چند دیرهنگام بود ولی اقدام شایسته‌ای بود و به نظر می رسد هر کسی نسبت به ایران تعهدی دارد باید از این کار حمایت کند حتی آدم‌هایی که خیلی انقلاب را قبول ندارند و در خارج از کشور زندگی می‌کنند را هم می‌بینیم که از این حرکت حمایت می‌کنند ولی اینکه یک عده در داخل اینگونه رفتار می‌کنند خیلی عجیب است و دارند به مردم و کشور کم لطفی می‌کنند.

انتهای پیام/

[ad_2]