این روزها در کنار تحولات وسیع در نیروهای مسلح کشور شاهد تغییرات کیفی و کمی بسیار کمی در سطح نیروی بسیار مهم انتظامی هستیم

این روزها در کنار تحولات وسیع در نیروهای مسلح کشور شاهد تغییرات کیفی و کمی بسیار کمی در سطح نیروی بسیار مهم انتظامی هستیم
سیمای شهر مقدس قم در ابعاد فرهنگی ، عفاف و حجاب و ترافیک شهری نیاز به یک تحول وسیع در ابعاد مختلف من جمله حضور و سیمای اقتدارگونه نیروی انتظامی دارد.
بر کسی پوشیده نیست که نیرهای انتظامی قم در ردیف موثرترین و پرتلاش ترین نیروهای تامین کننده نظم و امیت در قم هستند و با وجود تمام اقدامات به نظر می رسد فرمانده جدید نیروی انتظامی قم باید با توجه به اهمیت شهر قم و تردد دائم شخصیت های سیاسی اجرایی و تاثیرات ترافیکی و امنیتی و اجتماعی فکری برای یک پیوست جدی و تحولات لازم در این نیرو بنماید.
درحال حاضر با توجه به اینکه در اکثر کشورهای دنیا از تجهیزات و تکنولوژی‎های پیشرفته الکترونیکی بسیاری برای ارتکاب جرائم مختلف استفاده می‎شود، پلیس هم برای کشف جرم و برخورد با مجرم باید تجهیزات به روز و پیشرفته داشته باشد؛ به طورحتم ارتکاب به جرائم پیشرفته شده و مجرمان دارای امکانات و تجهیزات پیشرفته هستند؛ لذا پلیس باید همیشه یک گام جلوتر از متهمان و متخلفان به لحاظ امکانات حرکت کند.


چند سالی است که احتمالا به سبب مشکلات نیروی انسانی و یا اعتباری و یا شاید تصمیمات مدیریتی شاهد استقرار ضعیف تری از نیروهای انتظامی در قم هستیم.
به طور مثال در سال های گذشته استقرار عوامل خدوم راهور در سطح شهر بسیار گسترده تر و ساعات بیشتری شاهد اینگونه حضور بودیم.
این رویه چه در ابعاد ترافیکی و چه در ابعاد انتظامی و امنیتی تاثیر بسیار مهمی در رفتار شهروندان دارد به نحوی که احساس حضور نیروی ناظر و مراقب تا حدی از رفتارهای ناهنجار که این روزها قم شاهد بروز تاسف بار بسیاری موارد در آن هستیم خواهد بود.
به نظر می رسد در صورت ایجاد گشت هایی بیشتر حداقل در حد نمایش اقتدارگونه حضور پلیس و نیروهای یگان ویژه به نحوه رندوم در محلات و خیابان های مختلف موجب تاثیر غیر مستقیم در برخی رفتارها می شود.
از منظر حجاب و عفاف سرعت تحولات منفی در قم به صورتی است که موجب شرمساری و خجالت در شهرکریمه اهل بیت (س) است و اگر چند دقیقه ای در برخی خیابان ها راه بروید باور نمی کنید که در پایتخت فرهنگی مذهبی و سیاسی جهان اسلام حضور دارید.
تردیدی نیست که از نظر پشتیبانی و تجهیزات هم پلس قم نیاز یک تحول وسیع است. خوردوهایی بسیار قدیمی و ضعیف،موتورسیکلت هایی مستهلک و لباس نیروهای انتظامی در قم نیاز به یک بازنگری دارد و البته حضور برخی خودورهای جدید بخشی از یاین نقیصه را برطرف کرده است.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که فداکاری ها و ایثار کادر نیروی انتظامی قم برکسی پوشیده نیست و بخش بزرگی از امنیت موجود مدیون همین نیروهای جان برکف است.