×
×

هجرتی که علت گسترش دین گردید/ علت حضور امام رضا(ع) در ایران چه بود؟

  • کد نوشته: 12381
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویژگی‌های سیاسی- اجتماعی حاکم بر دوران امامت حضرت امام رضا(ع) ویژگی‌های منحصر به فردی بوده و سوژه ای مثل ولایتعهدی تا آن زمان مطرح نبوده است اما کارهای آن حضرت موجب گردید همه این چالش‌ها به فرصتی برای جهان تشیع تبدیل گردد […]

    هجرتی که علت گسترش دین گردید/ علت حضور امام رضا(ع) در ایران چه بود؟
  • به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از  گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ویژگی‌های سیاسی- اجتماعی حاکم بر دوران امامت حضرت امام رضا(ع) ویژگی‌های منحصر به فردی بوده و سوژه ای مثل ولایتعهدی تا آن زمان مطرح نبوده است اما کارهای آن حضرت موجب گردید همه این چالش‌ها به فرصتی برای جهان تشیع تبدیل گردد و از این بستر حضرت توانست علاوه بر تربیت شیعیان به مقابله با مکاتب انحرافی نیز پرداخت کند. بمناسبت سالروز شهادت علی ابن موسی الرضا(ع) برای ارزیابی دقیق‌تر دوران امامت آن حضرت با دو تن از کارشناسان تاریخ اسلام به صحبت نشستیم که از نظر می گذرد؛

    هجرتی که علت گسترش دین گردید/ علت حضور امام رضا(ع) در ایران چه بود؟

    بیشتربخوانید  : برپایی دسته عزاداری بمناسبت شهادت امام رضا (ع) در “زیاران” + عکس ها

    بمناسبت سالروز شهادت علی ابن موسی الرضا(ع) برای ارزیابی دقیق‌تر دوران امامت آن حضرت با دو تن از کارشناسان تاریخ اسلام به صحبت نشستیم که از نظر می گذرد؛محمد حسین رجبی دوانی در مورد دوران امامت امام رضا و علت حضور وی در ایران گفت: امام هشتم سلام الله بر علیه در دوره امامت خود با سه خلیفه ی جبار بنی عباس معاصر است. اول هارون الرشید است که بعد از شهادت امام کاظم بر علیه السلام، مواظب امام رضا بر علیه السلام بود که اگر امام تحرکاتی داشته باشد با حضرت برخورد نماید. بنابراین امام رضا سلام الله بر علیه در دوران هارون جانب تقیه را مراعات می کردند و دستاویزی به دست او ندادند تا اینکه درسال ۱۹۳ یعنی ده سال بعد از آنکه امام رضا بر علیه السلام به امامت رسیده بودند، هارون مرد و فرزند او امین به خلافت رسید.

    وی اضافه کرد: بنابراین در پنج سالی که امین به عنوان خلیفه مطرح است امام رضا بر علیه السلام از یک آزادی نسبی بهره مند بود و می توانست مردم را مورد خطاب قرار دهد و آنان را در جهت حق رهنمون باشد.

    وی گفت: خلافت مامون رو به رو با تنش های زیادی بود.

    Related image

    محمدحسین رجبی دوانی گفت: از طرفی دیگر شماری از علویان خویشاوندان امام رضا بر علیه السلام هم به علت نا عدالتی هایی که عباسیان به آنان کرده بودند قیام کردند و موفق شده بودند بخش های گسترده ای از عراق امروز، حتی سرزمین حجاز تا یمن و علاوه بر این بخش هایی از ایران مثل خوزستان امروز را فتح کنند و مشکلات بسیاری را برای حکومت مامون ایجاد نمودند. مامون با دشواری و زحمت بسیار موفق شد که این قیام را سرکوب کند اما می دانست که آتش زیر خاکستر است بنابراین با یک تیر چندین نشان را در نظر داشت و آن اینکه امام رضا بر علیه السلام را به سوی پایتخت خود مرو مرکز خراسان بزرگ قدیم بیاورد و با این کار هم عباسیان را تهدید نماید که اگر بخواهید با من در بیافتید کاری خواهم کرد که خلافت از خاندان شما بیرون بیاید و به حریفان شما علویان سپرده گردد و علاوه بر این برای اکثریت عالم اسلام که مشروعیت وی را زیر سؤال برده بودند به این وسیله، یعنی با مشارکت نزدیکی که از امام رضا بر علیه السلام خواهد گرفت و ولایت عهدی که به آن حضرت خواهد داد موجب می گردد که آنان به علت حرمت فرزند رسول خدا و زهد و علم و تقوای او دیگر مشکلی با مشروعیت خلافت مامون نداشته باشند، چون که اگر این حکومت مشروعیت نداشت، فرزند و نواده ی بزرگوار رسول خدا مشارکت با آنان را نمی قبول کرد.

    چون که اگر امام رضا بر علیه السلام به عنوان مقام دوم به این مملکت معرفی گردد دیگر علویان توان ندارند دست به قیام و انقلاب بزنند، چون که بزرگ آنان و معروف ترین شخصیت علویان که امام رضا بر علیه السلام باشد در این حکومت حاضر است و نفر شماره دو حساب می گردد.

    وی اضافه کرد: با این داعیه ها مامون امام رضا بر علیه السلام را به ظاهر به ایران دعوت نمود اما در حقیقت یک الزام و اجباری در آوردن امام سلام الله بر علیه بود به شکلی که زیادتر در نظر داشت که رابطه امام سلام الله بر علیه با بدنه جامعه قطع نماید.

    علت شهادت امام رضا بر علیه السلام

    این کارشناس تاریخ گفت: در مورد اینکه به چه سبب مامون امام رضا بر علیه السلام را به شهادت رساند باید عرض کرد همان گونه که قبل از این اظهار کردیم مامون در صدد بود که از وجود امام رضا بر علیه السلام به عنوان ابزاری برای تحقق اغراض خود استفاده نماید. اما همین که دید آن وجود مقدس زیادتر از گذشته شناخته گردید و به وسیله حضوری که در خراسان بزرگ و ایران پیدا کرد، برای مردم آنجا که نسبت به اهل بیت علیهم السلام علم، معرفت و اطلاعی نداشتند، موجب شده است که امام شناخته بشود و مردم به وی روی بیاورند، تصمیم به کشتن حضرت گرفت.

    وی دنبال کرد: به عنوان نمونه وقتی حضرت هنگام آمدن به سوی مرو از نیشابور گذشتند در آنجا انبوه علما محدثان سنی در استقبال از امام رضا سلام الله بر علیه حاضر شدند و آن حدیث معروف و جلیل القدر سلسله الذهب را از زبان امام بر علیه السلام شنیدند و موجب گردید حضور امام در ایران اصحابی برای آن حضرت پدید بیاورد که قبل از این نبود، بنابراین ما اصحابی از امام شاهد هستیم که وابسته به شهرهای بزرگی از ایران بزرگ قدیم هستند.

    Image result for ‫شهادت امام رضا‬‎

    وی اضافه کرد: علاوه بر این وقتی هم مامون ولایتعهدی امام رضا بر علیه السلام را اعلام کرده بود با عصبانیت عباسیان مواجهه شده بود و مامون تصمیم گرفت با توجه به شورشی هم که در بغداد بر ضد او پدید آمد، مرو را ترک نماید و برای سرکوبی آن شورش به سوی بغداد برود. بنابراین امام رضا بر علیه السلام و فضل بن سهل ذوالریاستین که همه کاره حکومت او بود را با خود حرکت داد. اما زمانی که به طوس و قریه سناباد رسیدند در اینجا امام رضا بر علیه السلام را مسموم کرد و حضرت را به شهادت رسانید و برای برطرف اتهام از خود در همانجا برای امام سلام الله بر علیه عزاداری کرد و گریه و زاری زیادی از خود نمایش داد. مامون لعنه الله چون قصد داشت اثبات کند که من در کشتن امام بر علیه السلام دخیل نبودم کوشش کرد که امام سلام الله بر علیه را در کنار پدرش هارون الرشید دفن کند. بنابراین آنجا را کندند و پیکر مقدس امام رضا بر علیه السلام را در آنجا به خاک سپردند…

    با اهمیت ترین اتفاقات دوران حضور امام رضا بر علیه السلام در ایران

    رجبی دوانی در مورد اتفاقات دوران امام رضا گفت: در مورد مدت زمان حضور وجود مقدس امام رضا بر علیه السلام در ایران و مواردی که بر آن حضرت در این دوره گذشته است باید گفت که در اواخر سال ۲۰۱ امام رضا بر علیه السلام از مدینه به سوی خراسان حرکت فرمودند و به ایران رسیدند و در مرو مرکز حکوت مامون ساکن شدند و تا روز آخر ماه صفر سال ۲۰۳ آن وجود مقدس در ایران وجود داشتند تا شهید شدند.

    وی دنبال کرد: در این مدت که آن حضرت در ایران امروز و در خراسان حاضر بودند مورد ها متعددی پیش آمد و بنابر تعبیری که مقام معظم رهبری محافظت الله تعالی دارند، مامون که فردی باهوش، با سواد و ملایی بود و قصد داشت که با جلب مشارکت امام رضا بر علیه السلام موقعیت خود را استحکام ببخشد، ناخواسته برای امام سلام الله بر علیه موقعیتی فراهم کرد که امام با استفاده از تریبون دستگاه خلافت، حقایقی بزرگ در حقیقت و حقانیت خود و پدران خود را بیان دارد.

    اکنون که امام رضا سلام الله بر علیه به پایتخت او آمده اند، چندین جلسه مناظره تشکیل داد و امام را در این نشست ها وارد کرد، با حضور علمای گوناگون از مذاهب و فرقه های متفاوت و دین های گوناگون که البته وجود مقدس امام رضا بر علیه السلام گوشه ای از دریای بی کران علوم و معارف خود را در این نشست ها آشکار کرد.

    وی گفت: به گفته رهبر معظم انقلاب حفظه الله تعالی آن حضرت حقیقت هایی را که پدران بزرگوارش جز برای خصیصین از یاران خود یعنی اشخاص خاص در خفا مطرح می کردند، امام رضا بر علیه السلام با دریدن پرده تقیه به طور رسمی و علنی آن هم از تریبون دستگاه خلافت بیان داشت، بنابراین مامون که چه بسا قصد داشت فخر به فروش برساند به دیگران که یک چنین عالم بزرگ و بی نظیری به عنوان ولیعهد در حکومت ما حاضر است، وقتی متوجه بازتاب شگرف قدرت علمی و قدرت امام و اظهار ارادت و احترام زیادتر مردم به سوی آن حضرت شده از این مساله به وحشت و واهمه افتاد.

    رجبی دوانی گفت: از مورد ها دیگر اثرها حضور آن وجود مقدس در ایران باید گفت که شمار زیادی از امام زادگان، برادرهای و خویشاوندان امام رضا بر علیه السلام به سوی ایران آمدند و چه بسا بعضاً به امام رضا سلام الله بر علیه نرسیدند، مثل وجود مقدس حضرت معصومه علیهاالسلام و حضرت احمد بن موسی بر علیه السلام معروف به شاهچراغ، ولی حضور آنان و پراکندگی آنان در ایران موجب بسط دین مبین اسلام در ایران و مذهب حقه امامیه گردید، بنابراین به جرات میتوان گفت از برکات حضور امام رضا بر علیه السلام در ایران مسلمان شدن شمار زیادی از کسانی است که هنوز مسلمان نبودند و علاوه بر این انتشار مذهب حقه شیعه بوده است.

    با این نماز امام رضا بر علیه السلام برای مردم حقیقت خود را بیشتر از گذشته آشکار کرد. مورد دیگر نماز عید است که علی رغم اصرار امام مبنی بر این که من نماز عید را نمی خوانم، مامون تاکید داشت که نماز عید توسط امام بر علیه السلام اقامه گردد، اما همین که نگاه کردند امام رضا بر علیه السلام با چه حالی و با چه هیبتی از خانه بیرون آمدند تا برای اقامه نماز حرکت کنند، تمام مقام های کشوری و لشکری که برای معیت امام آمده بودند به مقداری تحت تاثیر جای گرفتند که خود را از روی مرکب ها به پایین انداختند و کفش ها را از پای خود بیرون آوردند تا با ظاهری مثل امام رضا بر علیه السلام برای برپایی نماز بر خود دریافت کنند. اینجا بود که به مامون خبر رسید حضور امام و هیئت امام اگر ادامه پیدا نماید دیگر چیزی از حکومت تو باقی نخواهد ماند. به همین علت بود که مامون به حضرت پیغام داد ما راضی به زحمت شما نیستیم و همان کسی که سال های پیش نماز را اقامه می کرد این نماز را هم به جا خواهد آورد.

    امام رضا و ادیان و مذاهب

    حجت الاسلام حسینی قمی نیز در مورد فعالیت های علمی امام رضا(ع) گفت: در قرآن صدها آیه وجود دارد که مردم را به اندیشه و تدبر و تعقل در آیات الهی دعوت نموده است. دوران حیات نورانی امام رضا و فرصتی که حضرت در خراسان پیدا نمودند مجال ارزشمندی برای گسترش علوم دینی بود. امام رضا در مدینه یک حوزه علمی با ۳۱۳ شاگرد تشکیل دادند و نام های آنان در کتب حدیثی ما است. امروز به عنوان مثال مناظراتی که از امامن در کتاب احتجاج زنده یاد طبرسی آمده بیشترین مناظره ها، بعد از رسول خدا، امیرالمومنین، امام باقر و امام صادق، مناظره هایی است که از امام رضا به یادگار ماده است.

    وی اضافه کرد: بیشترین روایات در مبحث توحید در کتاب کافی زنده یاد کلینی بعد از امام باقر(ع) و امام صادق(ع) از امام رضا(ع) روایت شده است. در مسائل کلام و مبحث امامت نزدیک به پانصد حدیث از امام رضا(ع) داریم. در روایتی که شاید طولانی ترین حدیث در مورد امامت باشد، هفتاد خصوصیت برای امام مذکور است.

    وی دنبال کرد: امام رضا رساله ای دارند بعه نام رساله ذهبیه در علوم پزشکی و طب که به مقداری این رساله با عظمت است که مامون گفت باید این رساله را با طلا درج کرد که به نام ذهبیه معروف گردید.

    فرقه های دوران امام رضا(ع)

    حسینی قمی گفت: دوران امام رضا(ع) دوران پیدایش مذاهب مختلفی است، من جمله مشبهه مجسمه، مجبره، واقفیه، غلات و… امام در مقابل این طرز اندیشه ایستادند و مطالبی بسیاری در این مورد دارند. وی گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی از امام رضا(ع) نقل می کند که کسی در محضر امام عرض کرد برای ما اینچنین نقل کرده اند که خدا شب های جمعه به آسمان دنیا نزول می کند، حضرت فرمود به خدا قسم پیامبر اینچنین نگفته است و فرموده خداوند فرشته ای را به آسمان دنیا نازل و بندگان را به عبادت دعوت می کند.

    وی دنبال کرد: برای خدا موی مجعد و جسم قائل می شدند و اظهار می کردند خدا با جسم، شب های جمعه از آسمان هفتم نازل می گردد! ابن تیمیه بالای منبر بود و از منبر پایین می آمد و اظهار می کرد همین گونه که من پایین رسیدم خدا هم همینگونه نزول دارد!

    مامون و هارون و. برای اینکه حکومت خود را توجیه نمایند و مردم را در مقابل خود ساکت کنند اظهار می کردند خدا به ما عزت داده و خدا اینچنین خواسته است… یکی از مبارزات امام رضا مقابله با این گونه تفکراتی بود.

    Image result for ‫شهادت امام رضا‬‎

    واقفیه به کسانی بیان می کنند که بعد از شهادت امام کاظم(ع) امامت امام رضا را قبول نکردند و اظهار کردند امامت به انتهاء فرا رسیده است. سؤال این است که چه گردید در تاریخ مذهبی به نام واقفیه پدید آمد؟ خود همین افرادی که این مذهب را ایجاد کردند خودشان از امام کاظم(ع) روایت نقل کردند که امام بعد از من امام رضاست ولی به چه سبب به اینجا کشیده شدند؟حسینی قمی گفت: روسای واقفیه را میتوان سه نفر معرفی کرد. سؤال این است که چه گردید در تاریخ مذهبی به نام واقفیه پدید آمد؟ خود همین افرادی که این مذهب را ایجاد کردند خودشان از امام کاظم(ع) روایت نقل کردند که امام بعد از من امام رضاست ولی به چه سبب به اینجا کشیده شدند؟

    مبالغ زیادی امانت دست اینها بود و وقتی امام کاظم شهید شدند، امام رضا پیغام دادند که آن پول هایی که به امانت دشت شماست بازگردانید. هفتاد هزار دینار به دست فراوان ابن مروان بود، سی هزار دینار نزد علی ابن ابی حمزه و مبالغ فراونی نزد عثمان ابن عیسی رواسی بود و برای اینکه این پول ها را به امام رضا ندهند، امامت امام رضا را منکر شدند و مذهب واقفیه را تشکیل دادند و اظهار کردند امامت تمام شده است.

    این کارشناس دینی گفت: هشام ابن ابراهیم که در حالات او می نویسند نایب و وکیل تام الاختیار امام رضا در خراسان بوده است که امام کارهای حضرت توسط او انجام می شده است، بعد از آنکه امام رضا به خراسان آمد، هشام دید جمعیتی که تا روز گذشته گرد وی بودند پراکنده شدند و به گرد امام رضا هستند.

    همین فرد پیش وزیر مامون رفت و گفت من از همه خوب تر اطلاع دارم چه کسانی با حضرت مرتبط هستند و حاضر هستم برای شما جاسوسی کنم. وکیل تام الاختیار امام رضا، جاسوس مامون گردید. وی در انتهاء گفت: یکی از مذاهبی که امام رضا با آنان برخورد کرد، غلات هستند.

    امام رضا فرمود تعدادی از مخالفین ما روایت هایی جعل کردند که یک عده آن غلو است، یک مقدار کوتاهی در مورد ماست و یک عده این است که آن جا که باید تقیه کنند این کار را نمی کنند. امام رضا فرمود آنان که در مورد ما غلو می کنند، کسی که اینها را می شنود می گوید شیعیان ما کافرند.

    منبع» مهر

    برچسب ها

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.