مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: جامعه‌المصطفی از تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی هر دو به‌ یک اندازه تنفر دارد و هدف اصلی این مرکز در تمام دنیا گسترش دوستی و تعامل بین امت‌های مسلمان است.

به گزارش شهر کریمه به نقل از تسنیم، آیت‌الله علیرضا اعرافی در مراسم آغاز سال تحصیلی جامعه المصطفی العالمیه که در سالن همایش‌های مجتمع امام خمینی (ره ) برگزار شد با اشاره به همزمانی آغاز رسمی سال تحصیلی جامعه المصطفی بین دو عید بزرگ مسلمانان اظهار داشت: ما اعتقادداریم غدیر دو پیام بسیار مهم شامل مسئله ولایت و دیگری که پیام فراگیر بوده جلوگیری از ایجاد منشأهای اختلاف و جنگ است.

وی تصریح کرد: تاریخ نشان می‌دهد از ابتدای بعثت پیامبر اکرم(ص) ماجرای ولایت ائمه اطهار(ع) در کلام و سیره پیامبر اسلام(ص) تجلی داشته و پیامبر(ص) در حوادث و اتفاقات مختلف به ولایت امیرالمؤمنین(ع) اشاره می‌کرده است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور تأکید کرد: در غدیر خم جز باب تبلیغ ولایت امیرالمؤمنین(ع) مسئله نصب نیز اتفاقات افتاده که پیامبر(ص) امام علی(ع) را به‌عنوان حاکم و خلیفه امت اسلامی منصوب کرده است.

وی با اشاره به هجمه‌های تبلیغاتی سوء برعلیه ماجرای غدیر عنوان کرد: مسلماً اگر در ماجرای غدیر مهندسی و معماری استادانه پیامبر(ص) نبود، چرخ‌های بی‌رحم تاریخ ماجرای غدیر را در خود هضم می‌کرد و به دست فراموشی می‌سپارد.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد : علی‌رغم تمام بی‌مهری‌ها که بر غدیر گذشته اما این آینه هیچ‌وقت نشکست و باقی ماند که یکی از این عوامل کار ارزشمند علامه امینی در تألیف کتاب الغدیر بود.

اعرافی خاطرنشان کرد: ماجرای نصب، گره خوردن با حج الوداع، برنامه‌ریزی‌های قبلی برای معرفی امیرالمؤمنین(ع) به‌عنوان ولایت، محیط جغرافیایی خاص حادثه غدیر، حضور بزرگان جهان اسلام در آن محفل، حضور اجتماع مسلمانان از تمام قبایل و طوایف، تأکید پیامبر(ص) بر حضور و اجتماع تمام حجاج در کنار برکه غدیر و حجم انبوه جمعیت عواملی بودند که سبب شد ماجرای غدیر در تاریخ اسلام برای همیشه ماندگار بماند.

وی با تأکید بر اینکه اگر معماری و مهندسی خداوند و رسول اکرم(ص) نبود بدون شک امروز چیزی از واقعه غدیر در ذهن تاریخ نمی‌ماند، ابراز کرد: واقعه غدیر از نظر ما پیام دوستی و مرجعیت روحی ، علمی و عاطفی ائمه اطهار(ع) بر جهان اسلام است و امروز فقط گروهک‌های تروریستی این پیام مشترک را نمی‌پذیرند و گرنه بسیاری از مذاهب و مکاتب اسلامی به کلیات ماجرای غدیر اذعان دارند.

امام‌جمعه قم تأکید کرد: قم پیشتاز و مشتاق هیچ جنگ و اختلاف در جهان نیست و قم و جامعه المصطفی در راه دوستی و اصرار بر اشتراکات مذاهب اسلامی قدم برمی‌دارد و المصطفی جز مذهب شیعه به آموزش مذاهب دیگر مکتب‌های اسلامی را نیز می‌پردازد.

وی با اشاره به اختلافات موجود جهان اسلام تصریح کرد: درد امروز جهان اسلام تکیه‌ بر اختلافات و پافشاری بر تعصبات و اقلیت‌های تکفیری است و قم و المصطفی امروز منادی‌گر دوستی بین ملت‌های مسلمان است.

اعرافی با بیان انتظارات خود از طلاب خارجی اظهار داشت: طلاب المصطفی باید نیازهای کشور خود را مدنظر داشته باشند و طبق فرهنگ و نیازهای کشورهای هدف خود فعالیت کنند.

وی ادامه داد: طلاب حاضر در قم باید به سنت مهاجرت پس از تحصیل پایبند باشند و از رسوب و ماندگاری بی‌مورد در قم پس از چندین سال جدا خودداری کنند.

رئیس جامعه المصطفی العالمیه خاطرنشان کرد: مسئله تهذیب نفس، پاکی روح، رشد و تعالی اخلاقی نکته بسیار مهمی است که باید طلاب به دنبال آن باشند.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور گفت: مرجعیت علمی المصطفی در تمام دنیا، تحول نظام جامع آموزشی، تنوع بیشتر گرایش و پاسخگوی بهتر به نیازهای زمانه، تحقق برنامه ۵ ساله و تنگناهای مالی بسیار چالش‌های پیش روی جامعه‌المصطفی است.

امام‌ جمعه قم با محکومیت حرکت‌های افراطی تأکید کرد: المصطفی از تسنن آمریکایی و تشیع انگلیسی هر دو به‌ یک اندازه تنفر دارد و هدف اصلی این مرکز در تمام دنیا گسترش دوستی و تعامل بین امت‌های مسلمان است.

وی ادامه داد: مراکز المصطفی در سال‌های اخیر در برخی کشورها برای نخستین بار افتتاح‌ شده، در برخی کشورها نیز گسترش‌یافته و در برخی کشورها نیز با حرکت‌های افراطی برخی اقلیت‌ها دچار چالش شده است.