×
×

هدف دشمن نفوذ و سکولاریزه کردن حوزه است/پست‌های کلیدی کشور در اختیار کسانی است که دغدغه‌های مردم برایشان مسخره است

  • کد نوشته: 4644
  • حجت الاسلام والمسلمین باطنی گفت: دشمن تلاش می‌کند تا در حوزه نفوذ و سربازگیری کرده و آنرا را به خود متمایل کند؛ سکولاریزه کردن حوزه از توطئه‌های دشمن است.

    هدف دشمن نفوذ و سکولاریزه کردن حوزه است/پست‌های کلیدی کشور در اختیار کسانی است که دغدغه‌های مردم برایشان مسخره است
  • به گزارش شهرکریمه  ۲۵ اسفندماه سال ۹۴ رهبر معظم انقلاب دیداری داشتند با اعضای مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم، دیداری که سراسر نکته و مسأله برای تمام اقشار جامعه به ویژه طلاب و روحانیان بود.

    امام خامنه‌ای در این دیدار بر نقش بی بدیل حوزه‌های علمیه در شکل گیری و به نتیجه رسیدن انقلاب اسلامی تأکید کردند و فرمودند: ما قدردان مبارزات دانشجویان هستیم اما اگر این مبارزات بدون حضور مبارزان روحانیت بود، قطعاً به همان محیط دانشگاه محدود می‌شد و به اتمام می‌رسید.

    رهبر انقلاب اسلامی «فراگیر بودن و تأثیرگذاری» را دو ویژگی حرکت روحانیت در انقلاب اسلامی برشمردند و افزودند: حوزه‌ علمیه‌ قم از دو بخش «مرجعیت و طلاب» تشکیل شده است که امام خمینی به‌عنوان بخش مرجعیت، اعلامیه می‌دادند و سخنرانی می‌کردند اما آن بخشی که سخنان و دیدگاه‌های امام را به عمق جامعه و تا دوردست‌ترین مناطق رساند، روحانیت و طلاب بودند.

    حضرت آیت‌الله خامنه‌ای تأکید کردند: اگر حوزه‌ علمیه‌ قم نبود، حرکت امام شاید به موفقیت نمی‌رسید و این، نشان‌دهنده‌ نقش حوزه‌ علمیه‌ قم در شکل‌گیری و استمرار انقلاب اسلامی است.

    ایشان افزودند: آن نیرویی که مردم را به خیابان‌ها آورد و آن راهپیمایی‌های بزرگ و میلیونی را شکل داد، تأثیرگذاری طلاب بود که فکر و نیت امام خمینی را در دورترین نقاط کشور نیز منتقل کردند.

    اما این تمام ماجرا نیست، چرا که اگرچه حوزه علمیه در پیروزی انقلاب اسلامی نقش آفرینی کرد و این انقلاب به ثمر نشست اما موفقیت انقلاب و فراری دادن طاغوت گامی کوچک در راستای اهداف بلند انقلاب اسلامی محسوب می‌شود، کما اینکه در همه انقلاب‌های تاریخ استقرار حکومت و تشکیل دولت و ادامه دادن مسیر انقلاب مهمترین موضوع بوده است و تمام انقلاب‌هایی که به شکست منتهی شده به علت ضعف در ادامه مسیر بوده است.

    به دلیل اشراف رهبر معظم انقلاب بر مبانی حرکت‌های یک انقلاب به ویژه انقلاب اسلامی و دغدغه‌های ایشان نسبت به انقلاب اسلامی و ادامه داشتن مسیر آرمان‌ها و اهداف امام خمینی ایشان همواره بر انقلابی بودن مسؤولان کشور در سطوح و رده‌های مختلف تأکید داشته‌اند، اینبار اما نوبت به حوزه علمیه رسید.

    امام خامنه‌ای در دیدار مجمع طلاب و فضلای حوزه علمیه قم با تأکید بر نقش حوزه علمیه در سمت و سو دادن جامعه در مسیر انقلاب اسلامی، گفتند: اگر بخواهیم نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه‌ علمیه «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه‌ علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت.

    ایشان با تأکید بر اینکه باید از هرگونه تلاشی برای «انقلاب‌زدایی» از حوزه‌های علمیه احساس خطر کرد، افزودند: باید با فکر و تدبیر و برنامه‌ریزی حکمت‌آمیز، با این خطر مقابله کرد تا حوزه‌ علمیه‌ قم همواره یک حوزه‌ انقلابی و مهد انقلاب باقی بماند و بینش و حرکت انقلابی در آن توسعه یابد.

    این تأکیدات ایشان لازم می‌آورد تا حساسیت‌ها در حوزه‌های علمیه کشور به ویژه در میان مسؤولان و مدیران نسبت به مسأله حوزه انقلابی دوچندان شود و در سیر تحول حوزه علمیه موضوع انقلابی بودن و انقلابی‌گری بیش از پیش مورد توجه واقع گردد.

    در همین راستا پای سخن با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا باطنی، جانشین مدیر حوزه علمیه اصفهان و جانشین رییس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی استان اصفهان نشستیم تا دغدغه‌ها و فعالیت‌های یکی از مسؤولان حوزه علمیه اصفهان به عنوان یکی از حوزه‌های مؤثر کشور در پیش از انقلاب اسلامی و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، در زمینه انقلابی بودن و انقلابی‌گری را مورد بررسی قرار دهیم، نظر مخاطبان گرامی را به این گفت‌وگو جلب می‌کنیم:

     به نظر شما شاخصه‌های حوزه انقلابی چیست و چرا به حوزه انقلابی نیاز داریم؟

    اولا از شما و مجموعه خبرگزاری رسا تشکر می‌کنم که با پیگیری‌های خود اجازه نمی‌دهید چراغ حوزه علمیه انقلابی کم فروغ شود. از دو منظر به این سؤال می‌توان پاسخ گفت، منظر اول در زمینه تئوریک و نظری است و منظر دوم کاربردی و عملی است. در بعد تئوریک مطالب فراوانی مطرح شده است، هم از سوی بزرگان حوزه علمیه و هم از سوی مسؤولان رده‌های مختلف حوزه‌های علمیه کشور این مبحث مطرح شده است، رهبر معظم انقلاب نیز سر تیتر این قبیل مسائل را در فرمایشات خود مطرح کرده‌اند.

    این مباحث مطرح شده همه به یک منشأ باز می‌گردد و آن این است که حوزه علمیه در نظام مقدس اسلامی باید در تراز نظام و انقلاب اسلامی باشد و نه تنها تعامل با نظام داشته باشد بلکه باید تضمین کننده سلامت نظام اسلامی و انقلاب اسلامی باشد، از سوی دیگر باید حوزه علمیه پشتوانه نظام و انقلاب اسلامی در همه ابعاد باشد.

    تا کی در کارهایی که از عهده دیگران بر می‌آید از رهبری هزینه کنیم؟

    زمانی که تعامل برقرار شود وظایفی میان حوزه علمیه و نظام وجود خواهد داشت که نباید اذهان به سمت مسائل مادی و مالی برود بلکه باید معطوف به مطالبات بنیادین و اساسی و ریشه‌ای شود، به عنوان مثال در نظام بانکی حوزه علمیه مطالباتی از دولت دارد که نباید از کنار آنها به راحتی عبور کرد، بعضی فکر می‌کنند فقط رهبر معظم انقلاب باید این مسائل را گوشزد کنند در حالی که این تفکر صحیح نیست.

    تا کی باید ما از رهبری هزینه کنیم در کارهایی که از عهده دیگران هم ساخته است و وظیفه پردازش آن به عهده بزرگان حوزه علمیه، مراجع و فضلای عالی مقام حوزه است، به عقیده من تکلیف مهم ما در حوزه علمیه عملی کردن آموزه‌های دینی در همه عرصه‌ها است، یعنی نظام باید به صورت حداکثری به ارزش‌های دینی نگاه کند و این خط سیری که برمبنای آموزه‌های مکتب اهل بیت(ع) شروع شده است هرچه جلوتر می‌رود باید با قوت و قدرت بیشتری به اسلام ناب نزدیک و نزدیکتر بشود.

    این پذیرفته نیست در جامعه‌ای که نظام بر مبنای آموزه‌های دینی بنیان گذاری شده و نظام اسلامی نام گرفته است ما شاهد کم رنگ شدن حساسیت‌ها در زمینه عدالت اجتماعی باشیم، مگر می‌شود در جامعه ما که آمار افرادی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند بسیار نگران کننده است شاهد باشیم انگشت شمار افرادی هستند که برخورداری آنها بسیار زیاد و نامتعارف است، یک قلم از این موارد حقوق‌های نجومی و وام‌های کلان بانکی است که بدون وثیقه‌های کافی و خارج از چارچوب ضوابط تأمین شده است.

    پست‌های کلیدی کشور در اختیار کسانی است که دغدغه‌های مردم برایشان مسخره است

    عده‌ای هم به صورت افراد دو تابعیتی هستند که دل در گرو زندگی در کشور ندارند و کسانی هستند که همه چیز را در گرو منفعت خود ورق می‌زنند، متأسفانه شاهد هستیم پست های کلیدی کشور در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که دغدغه‌های مردم برای آنان مسخره به نظر می‌آید و مشکلات مردم را به تمسخر می‌گیرند، امروزه اقتصاد مقاومتی تکلیف دولت است و قرارگاهی برای آن تنظیم شد و بنا بود در سیاست‌های کلان مورد توجه قرار بگیرد، مطالبه رهبر معظم انقلاب و علما و حوزه علمیه موضوع اقتصاد مقاومتی است که نسبت به آن بی توجهی شده است و عده‌ای هنوز در پیچ خانه اول و در خم کوچه اول اقتصاد مقاومتی سیر می‌کنند، در حالی که ما امروز به شدت به این مسأله نیازمند هستیم و اگر امروز اقتصاد مقاومتی شکل نگیرد و اجرایی نشود فردا قطعا بسیار دیر خواهد بود.

    بنابر این هم نظام از حوزه علمیه مطالباتی دارد که باید به لحاظ نظریه پردازی حوزه علمیه به یاری نظام مقدس اسلامی در حقیقت نو پا بیاید، اگرچه انقلاب اسلامی با سن کمی که دارد پیشرفت‌ها و دستاوردهای گوناگونی داشته است ولی در جبران عقب ماندگی‌ها در زمینه مسائل دینی ضعیف بوده است و به همین دلیل نیازمند حوزه علمیه برای نظریه پردازی در زمینه پیاده سازی مبانی اسلامی در جامعه است، از آن طرف حوزه علمیه هم مطالباتی از نظام اسلامی دارد که جنس آن مطالبات شخصی و صنفی و گروهی نیست بلکه مبنایی و دینی است.

    اقدامات خوبی در جهت حوزه انقلابی در قم صورت گرفته است

    در حوزه عملیاتی و اجرایی هم باید انقلابی بودن حوزه را در نظر داشته باشیم، اخیرا این موضوع در قم شتاب بیشتری پیدا کرده است و رویکرد جدید در نظاماتی که وجود دارد پیش بینی شده است، حدود ۱۴ نظام در دستور کار به مرحله ابلاغ برای اجرا نزدیک شده است و کارهای خوبی برای عملی شدن این موضوع صورت گرفته است.

    مسأله دیگر برخورداری از مسؤولان و مدیران انقلابی در حوزه علمیه است، نمی‌شود مطالبه ما حوزه انقلابی باشد اما مسؤولان در سطوح مختلف حوزه علمیه حساسیت‌شان نسبت به انقلابی نگه داشتن حوزه و حرکت انقلابی حوزه کم باشد و اولویت آنها این مسائل نباشد، انقلابی بودن مدیران و مسؤولان حوزه علمیه اهمیت بسیار زیادی دارد.

    ورودی‌های حوزه تحویل مدیران مدارس می‌شوند و تربیت و تعلیم و آگاه سازی قشر جوان حوزه باد با تلاش همین عزیزان در مدارس علمیه صورت می‌گیرد و تا جایی که مقدور بوده است در حوزه علمیه اصفهان تلاش شده است که مسیر انقلاب و انقلابی‌گری در نظر باشد و تقابل با نظام اسلامی و انقلاب اسلامی را برنتافتیم و معتقد هستیم مصلحت اندیشی سم مهلک برای حوزه و حوزویان خواهد بود.

    رسا ـ یکی از مسائل مهمی که در زمینه حوزه انقلابی مطرح است نبود دروس مربوط به انقلاب اسلامی است، به نظر شما جای دروسی با محتوای انقلاب اسلامی در حوزه علمیه خالی نیست؟

    آنچه من می‌خواهم عرض کنم این است که باید تصمیم سازان و تصمیم گیران حوزه علمیه اقدامات عملی دارای اولولیت را بیشتر در دستور کار قرار دهند. یکی از مهمترین این اولولیت‌ها در زمینه نظام آموزشی است، اخیرا جلساتی با شورای آموزشی و معاونان داشته ام و مطلبی را به این عزیزان در این زمینه یادآوری کردم و گفتم اگر نظام آموزشی فعلی و متون امروز حوزه علمیه را در یک طرف قرار دهیم و نظام آموزشی و متون پیش از انقلاب را در طرف دیگر قرار دهیم تأثیرپذیری این نظام اموزشی ما و متون آموزشی ما از شرایط زمان و مکان ما چقدر بوده است؟

    به غیر از یک درس غیرحضوری متن درسی دیگری با موضوع انقلاب نداریم

    متأسفانه به جز یک درس جنبی غیرحضوری حکومت اسلامی در پایه ششم هیچ عنوانی با هدف نگاه انقلابی به نظام آموزشی حوزه علمیه اقدام دیگری انجام نشده است، در حقیقت جای عنوان‌هایی نظیر انقلاب اسلامی و ریشه‌های انقلاب اسلامی، حقوق اساسی و ساختار نظام جمهوری اسلامی، تاریخ انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و دروسی از این قبیل در متون درسی حوزه علمیه خالی است.

    البته وقتی این مسائل را به دوستان گوشزد می‌کنیم با این پاسخ مواجه می‌شویم که حجم درسی طلاب و موضوعات درسی پایه‌ها زیاد است و اضافه کردن این عناوین موجب تورم درسی و نارضایتی طلاب خواهد شد. بنده معتقد هستم می‌توانیم بخشی از عناوین موجود را کم کرده و این عناوین را اضافه کنیم.

    نگاه امام خمینی و رهبری به انقلاب باید جزء جداناشدنی متون درسی حوزه باشد

    ما در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که امام خمینی با یک مجاهدت طولانی و طاقت‌فرسا و استفاده از تجارب همه فرزانگان حوزه علمیه برای این جامعه انقلاب اسلامی را رقم زدند، نگاه امام خمینی و رهبر معظم انقلاب به مسائل مختلف باید جزء جداناشدنی عناوین درسی ما باشد، از طرفی حوزه علمیه باید ثمرات کار و نتایج فعالیت‌های خود در میدان عمل را در این جامعه مشاهده کند، به همین دلیل باید برای دست یافتن به اهداف انقلاب اسلامی و داشتن خروجی درست در حوزه علمیه در راستای انقلاب اسلامی دانش آموختگان حوزه های علمیه در این زمینه توانمند باشند.

    باید تغییرات محسوسی در عناوین درسی ایجاد شود تا طلاب در یک فضای خلأ رشد نکنند بلکه باید در فضای حقیقی جامعه اسلامی با حاکمیت جمهوری اسلامی و زعامت ولی فقیه تربیت شوند.

    این ذهنیت که حوزه علمیه خالی از اساتید است درست نیست، خوشبختانه در حوزه علمیه اصفهان امروز با سرمایه‌ای که در اصفهان و قم مستقر است و وجود اساتید و فضلا و چهره‌های علمی بسیار خوب اصفهانی ساکن قم قطعا در زمینه گزینش اساتید و به کارگیری آنها دست ما خالی نیست و از این جهت قطعا دچار مشکل و کمبود نیستیم، اینجور نیست که تحت هر شرایطی افراد را تحمل کنیم، قطعا به این صورت نیست که مجبور به تحمل افراد باشیم بلکه مطابق با اصول انقلاب و نظام اسلامی در به کارگیری اساتید اقدام می‌کنیم.

    رسا ـ آیا در حوزه علمیه اصفهان ظرفیت‌های لازم برای ورود به برخی جریانات فرهنگی اجتماعی و اقدامات انقلابی در برابر جریان‌ها و اشخاص ضد انقلاب و غیرانقلابی وجود دارد؟

    چون حوزه علمیه اصفهان برپایه خرد جمعی مدیریت می‌شود و مدیریت فردی در اصفهان جای خود را به خرد جمعی داده است باید گفت حداکثر مشارکت در اداره حوزه وجود دارد و کارگروه‌ها و کمیسیون‌ها و کمیته‌های مختلف برای مدیران و کارکنان و اساتید و طلاب برنامه ریزی می‌کنند، همچنین طلاب با استفاده از رأی گیری منتخبین خود برای شورای طلاب را برگزیده‌اند و مطالبات درون حوزوی را دنبال می‌کنند.

    اما در مورد واکنش نسبت به وقایع و حوادث جامعه ما معمولا این مسائل را با مدیریت قم هماهنگ کرده و اقدامات لازم را در تعامل با مرکزیت حوزه های علمیه کشور عملیاتی و ساری و جاری می‌کنیم.

    رسا ـ اینکه رهبر معظم انقلاب سال گذشته نسبت به خطر تضعیف تفکر و روحیه انقلابی گری در حوزه های علمیه هشدار دادند، چه معنا و مفهومی دارد؟ شما چقدر این خطر را جدی ارزیابی می کنید؟

    حوزه علمیه همانطور که رهبر انقلاب فرموده اند در حقیقت مبدأ انقلاب و علت موجده انقلاب اسلامی است و انقلاب از آموزه‌های دینی نشأت گرفته است. وقتی به شرایط جهان توجه کنیم شاهد صورت گرفتن ائتلافی علیه انقلاب اسلامی و دشمنی فراوان با انقلاب و ایران در زمینه‌های مختلف هستیم، در داخل هم متأسفانه عده‌ای با دشمنان خارجی هم صدا هستند و نسخه‌هایی که اتحادیه اروپا و بعضی مجامع که در رأس آنها آمریکا قرار دارد و حتی توطئه‌های شیوخ مرتجع عرب در منطقه انجام می‌دهند، همه اینها در درون کشور برخی افراد باخوانی و دنبال می‌کنند.

    وقتی همه این مسائل را محاسبه و بررسی کنیم شاهد هستیم عامل اصلی آن این است که در کشور ما نظام برپایه ارزش‌های قرآنی و تعالیم مکتب اهل بیت(ع) استوار شده است، ظلم ستیزی، استکبار ستیزی و عدالت طلبی و استقلال طلبی و عدم اتکا به بیگانگان چیزی است که در دنیا مورد دشمنی استکبار قرار گرفته است.

    دشمنان برای نابودی انقلاب اسلامی از ابزار سخت علیه کشور ما استفاده کردند و نتیجه نگرفتند، دوستان ما را مورد حمله قرار دادند در کشورهای مختلف جهان و به نتیجه مطلوب نرسیدند، در نهایت دشمن به این نتیجه رسیده است که از مؤلفه‌های قدرت نرم برای خنثی کردن جمهوری اسلامی یا ایجاد تغییر در مشی جمهوری اسلامی استفاده کند.

    دشمن به دنبال نفوذ درون حوزه علمیه است

    در این بین عناصر خارجی به صورت مستقیم نمی‌توانند ورود پیدا کنند بلکه باید عده‌ای را درون کشور را به کار بگیرند تا از توطئه‌های دشمنان در کشور حمایت کنند، فتنه سال‌های ۷۸ و ۸۸ در کشور از مصادیق همین موضوع است، فتنه بزرگی که رهبر انقلاب فرمودند در پیش است مدت‌ها است کلید خورده است و به همین  جهت دشمن با بررسی‌هایی که انجام داده است به این نتیجه رسیده که باید از درون حوزه علمیه مهره‌هایی را در این راستا انتخاب کند، به همین دلیل تلاش می‌کنند تا از درون حوزه علمیه اقدام به سربازگیری کنند.

    همچنین دشمن به دنبال استفاده از چهره‌های مؤثر در سطوح مختلف کشور است، عده‌ای هم در این راستا شناسایی شده‌اند و از طریق آنها تحرکاتی هم دیده می‌شود و قول و قرارهایی نیز افشا می‌گردد، اما حوزه علمیه به دلیل نقش آفرینی ویژه در انقلاب اسلامی در کانون توجهات استکبار جهانی قرار دارد و بیشتر تلاش می‌کنند در حوزه علمیه نفوذ داشته باشند و عناصری را در حوزه به خودشان و اهدافشان متمایل کنند.

    سکولاریزه کردن حوزه از توطئه‌های دشمنان است

    دشمن تلاش می‌کند در گام اول در حوزه نفوذ کند و حوزه علمیه را با خودش همراه کند، اگر نتوانست به دنبال متمایل سازی حوزه علمیه به مست غرب می‌رود، اگر بازهم به نتیجه نرسیدند تلاش می‌کنند تا حوزه علمیه را سکولاریزه کنند تا نسبت به حوادث پیرامون خود بی تفاوت باشد و این هشداری که رهبر معظم انقلاب دادند و خطر آن را احساس کردند این بود که حوزه علمیه باید آماده مقابله با این خطرات به ویژه سکولاریزه شدن باشد.

    حوزه انقلابی مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب است، نه تنها حوزه انقلابی بلکه دولت انقلابی، مجلس شورای اسلامی انقلابی، مجلس خبرگان انقلابی و شوراهای شهر و روستای انقلابی هم مورد مطالبه رهبر معظم انقلاب است و ایشان بر انقلابی بودن رؤسای قوا و مدیران کشور در تمام سطوح تأکید دارند، مردم نیز این توقع و انتظار را دارند و در انتخابات پیش رو نیز قطعا این شاخصه‌ها مبنا قرار خواهد گرفت و در درون حوزه علمیه هم نباید دچار غفلت و فراموشی از انقلابی بودن و انقلابی‌گری شویم.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.