[ad_1] به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی امشب با حضور آیت الله اعرافی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد. بر اساس این گزارش، آیات اعرافی و فاضل لنکرانی […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شهرکریمه، مراسم اختتامیه نخستین همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» با محوریت دیدگاه های علوم قرآنی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی امشب با حضور آیت الله اعرافی در سالن همایش های مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) برگزار شد.

بر اساس این گزارش، آیات اعرافی و فاضل لنکرانی و حجج اسلام والمسلمین عباسی و مدنی و همچنین اساتید مطرح حوزه علمیه قم در این مراسم حضور داشتند.

رؤسای کمیسیون های تخصصی و پنل ها در این بخش از همایش ملی «حوزه های علمیه، مرجعیت شیعه و قرآن» به ارائه گزارشی از کمیسیون های مربوطه خود ارائه دادند.

آیت الله اعرافی در این مراسم از تشکیل دبیرخانه ای در حوزه برای بررسی یکصد سال پیشرفت های علمی گذشته خبر داد و بیان کرد: قم یکصد سال پر بار و پر ثمری را تجربه کرده است؛ قم با کمال افتخار از گذشته حوزه های علمیه بهره ای فعال و پر خیر و ثمر و برکت برده، اما هرگز صرفاً مصرف کننده نبوده است.

عضو فقهای شورای نگهبان با بیان اینکه پرونده حوزه در زمینه تفسیر و علوم قرآنی بسیار پر بار است، عنوان کرد: قم در ۴۰ سالگی خود پایگاه نهضت بزرگ و جهانی امام خمینی(ره) شد؛ حرکت انقلاب اسلامی در قم از سال ۱۳۰۰ شروع شد و در سال ۱۳۴۲ با فریاد بلند امام راحل به اوج خود رسید.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه گنجینه تفسیر ترتیبی قم ذی قیمت است، بیان کرد: قم تولید کننده چندین تفسیر جامع و ده ها و صدها تفسیر ترتیبی در ادوار گذشته بوده است.

قابل ذکر است، رونمایی از ۱۲ جلد کتاب، گزارش دبیر علمی همایش و بیان مقالات نیز از برنامه های بخش افتتاحیه این همایش ملی بود.

همچنین در بخش پنل ها که از ساعت ۲ عصر امروز برگزار شد نیز مباحثی همچون «ظاهر و باطن، محکم و متشابه»، «اصول، مبانی و قواعد و تفسیر»، «اعجاز قرآن»، «جمع قرآن و قرائات» و «تحریف ناپذیری قرآن» مورد بررسی گرفت.

گفتنی است، این همایش ملی امشب با سخنرانی آیت الله اعرافی، گزارش دبیر همایش، گزارش توسط مسؤولان پنل ها و اهدای جوایز به برترین مقالات و برپایی دو نمایشگاه کتاب «آثار علمی مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی و مرکز فقهی ائمه اطهار(ع)» و «پوستر چکیده مقالات» به کار خود پایان بخشید./۸۴۱/ج

[ad_2]