×
×

هوش مصنوعی ابزاری برای کمک به مجتهدان فقیهان و محققان علوم اسلامی – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 35936
  • [ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه در آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد با اشاره به توطئه خلفای عباسی برای منحرف کردن اذهان مردم نسبت به مسئله امامت گفت: توطئه‌های خلفای عباسی به ویژه در عصر امام رضا […]

    هوش مصنوعی ابزاری برای کمک به مجتهدان فقیهان و محققان علوم اسلامی – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    به گزارش خبرنگار شهرکریمه، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه در آئین افتتاحیه نخستین همایش ملی هوش مصنوعی و علوم اسلامی که در مدرسه علمیه معصومیه قم برگزار شد با اشاره به توطئه خلفای عباسی برای منحرف کردن اذهان مردم نسبت به مسئله امامت گفت: توطئه‌های خلفای عباسی به ویژه در عصر امام رضا بسیار خطرناک و پیچیده بود اما امام رضا با درایت آنها را خنثی کرد.

    مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به شرایط بسیار بد امامان بعد از امام رضا (ع) گفت: بعد از شکست مامون در توطئه ولایت عهدی امامان بعد از امام رضا (ع) همگی با توطئه و در سنین کم به شهادت رسیدند.

    وی افزود: سه امام متاخر بعد از امام رضا (ع) همگی زمینه را برای عصر غیبت فراهم کردند و عقل و ذهن جامعه را برای امامت حضرت حجت (عج) و عصر فقاهت آماده کردند.

    مدیر حوزه‌های علمیه کشور در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اهتمام حوزه به استفاده از فناوری‌های نوین گفت: بیش از ۱۰۰ پروژه در حوزه دیجیتال سازی، فضای مجازی و هوش مصنوعی تصویب شروع و یا حتی تکمیل و به بهره برداری رسیده است.

    وی افزود: در تدوین درختواره جامع رشته‌های حوزوی ۱۶ قلمرو شناسایی شد که یکی از این قلمروها مربوط به فضای مجازی فناوری و هوش مصنوعی است.

    آیت الله اعرافی از ایجاد انجمن علمی فضای مجازی و همچنین تصویب رشته‌ای با محوریت فناوری و فضای مجازی در مدارک حوزوی را از دیگر اقدامات مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه در این بخش برشمرد و افزود: بمنظور استفاده از ظرفیت‌های علمی طلاب در سطوح عالی سامانه تقریر راه اندازی شد که همه دروس خارج و تحقیقات سطوح عالی حوزه در آن به عنوان یک بازار مشترک علمی قرار گرفته که می‌توانیم با این سامانه یک ذخیره فکری کارآمد در حوزه علوم اسلامی ایجاد کرد.

    وی با اشاره به شرایط کرونایی و تعطیل شدن آموزش‌های حضوری از راه اندازی سامانه آموزش مجازی حوزه گفت و افزود: یکی دیگر اقدامات حوزه طرح علم سنجی با رویکرد حوزوی است که مقدماتش فراهم شده است.

    رئیس همایش هوش مصنوعی و علوم اسلامی با تاکید بر ضرورت ارزیابی و رتبه بندی متون علمی در بخش علوم اسلامی و اسلامی گفت: طرح علم سنجی و رتبه بندی متون علمی بر اساس روش‌ها و رویکردهای غیر حوزوی انجام می‌شود اما ما باید این رتبه بندی را بر اساس رویکرد حوزه عملیاتی کنیم.

    وی تغییر ساختار مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه و اضافه شدن مجموعه‌ای تحت عنوان فضای مجازی به مرکز رسانه را از دیگر اقدامات حوزه بر شمرد و افزود: در بخش‌های تبلیغی حوزه مثل معاونت تبلیغ دفتر تبلیغات و سایر مجموعه‌ها نیز موضوع فضای مجازی به صورت جدی مورد توجه بوده است.

    مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به مشکلات و محدودیت‌های مالی در اجرای برنامه‌های توسعه فناورانه در حوزه گفت: ما در یک بازه زمانی به شکل خاصی ۲۰۰ نیرو را تعدیل کردیم وبا زهد و قناعت این طرح‌های فناورانه اجرا شده است.

    وی افزود: این طرح‌ها هزینه‌های بسیاری دارد ولی با استفاده از ظرفیت طلاب پژوهشگر و گاهاً کمک‌های خیرین این طرح‌ها به سرانجام رسیده است.

    آیت الله اعرافی در ادامه درباره ارتباط هوش مصنوعی با علوم اسلامی گفت: هوش مصنوعی در یک رویکرد به عنوان موضوعی است برای تحقیق رشته‌هایی مثل فلسفه، اخلاق، حقوق و فقه که باید به پرسش‌هایی که درباره این موضوع وجود دارد پاسخ دهند.

    وی افزود: در بخش دیگر هوش مصنوعی ابزاری برای کمک به مجتهد، فقیه و محقق حوزه که می‌تواند کار علمی و استدلال فقهی را سریع‌تر عمیق‌تر و دقیق‌تر کند.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.