[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، احمد حاج حسینی مسگر ظهر شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: ۸۰۰ کیلومتر رودخانه داریم که با اعتبارات ملی صد درصد تعیین حریم بستر شده‌اند و برای این امر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، احمد حاج حسینی مسگر ظهر شنبه در جلسه شورای توسعه و برنامه‌ریزی استان قم که در سالن امام جواد (ع) استانداری قم برگزار شد، اظهار داشت: ۸۰۰ کیلومتر رودخانه داریم که با اعتبارات ملی صد درصد تعیین حریم بستر شده‌اند و برای این امر ۱۵ میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.

وی افزود: در استان قم یک هزار و ۸۰۰ حلقه چاه غیر مجاز وجود دارد که ۱۳۷ مورد آن بازرسی صورت گرفته و مشخص شده که ۱۴ حلقه از آن از دهه ۸۰ تاکنون فعالیت داشته در حالی که اغلب برای مصارف غیر خانگی که برای مصرف دامداری و یا زراعی استفاده می‌شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم بیان کرد: این شرکت مکلف شده است تا با بررسی و بازرسی از این چاه‌های غیر مجاز یک میلیارد تومان خسارت دریافت و به خزانه واریز کند و از ۲ سال اخیر پیگیری‌های جدی‌تری برای فعالیت چاه‌های غیرمجاز شده تا جلوی این معضل گرفته شود و باید با مدیریت صحیح جلوی برداشت غیر اصولی از سفره‌های زیرزمینی گرفته شود.

احداث ۲ نیروگاه در قم

وی گفت: مطالعاتی برای استفاده از ظرفیت انرژی آب در مسیر سرشاخه‌های دز انجام شده که از اواخر سال گذشته انجام و اکنون در حال برنامه‌ریزی برای طراحی و فراهم کردن تجهیزات این نیروگاه‌ها هستیم و در حال حاضر ۲ نقطه به عنوان نقاط مطلوب و با ظرفیت انتخاب شده است.

حاج حسینی مسگر با بیان اینکه در ۵ مخزن امکان نصب نیروگاه وجود دارد، گفت: تنها مشکل وجود تحریم‌ها است چون در انتقال ارز مشکل داریم و این پروژه تا بهمن‌ماه سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی اظهار داشت: در سال گذشته در مجموع اعتبارات ملی و استانی ۱۸۷ میلیارد ریال اختصاص یافت که ۱۴۷ میلیارد ریال آن جذب و هزینه شده است و از منابع بخش خصوصی هم برای احداث ۲ نیروگاه استفاده خواهد شد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان قم افزود: امسال ۲۶ ردیف متفرقه داریم که مهم‌ترین آن طبق تبصره ۴ پایداری و انتقال کیفی آب است و تاکنون ۴۰ میلیون تومان اعتبار برای این طرح جذب شده است که تا آخر سال این طرح به اتمام می‌رسد.

[ad_2]