[ad_1] به گزارش خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در سومین نشست راهبردی مسأله محوری که ویژه مدیران ارشد و اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مجموعه فرهنگی فردوس وسف برگزار شد، اظهار داشت: اختراع سازمان توسط بشر برای این بود که می دید برخی از فعالیت ها را […]

[ad_1]

به گزارش خبرگزاری شهرکریمه، حجت الاسلام والمسلمین نجف لک زایی در سومین نشست راهبردی مسأله محوری که ویژه مدیران ارشد و اعضای هیئت علمی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در مجموعه فرهنگی فردوس وسف برگزار شد، اظهار داشت: اختراع سازمان توسط بشر برای این بود که می دید برخی از فعالیت ها را نمی تواند به تنهایی انجام دهد، برای این که فعالیت های عمده و بزرگ را بتواند انجام دهد، احتیاج دارد که سازمان را به وجود بیاورد.

وی گفت: اگر در تیم سازمان اهداف متفاوت و متعارف شود و هرکسی برای خود برنامه تعریف کند، دیگر آن اتفاق جمعی که قرار بود اتفاق بیفتد، تحقق نخواهد یافت. خوشبختانه به برکت مسأله محوری در دفتر این اتفاق افتاد و امروز خوشنودیم که میتوانیم بخشی از اقدامات خود را در این زمینه ارائه کنیم. دیگر امروز آموزش، پژوهش و تبلیغ جزایر مستقل از یکدیگر نیستند بلکه هر کدام دارند ضلعی و وجهی از تلاشی را انجام می دهند که در راستای حل مسائل مشخصی تعریف شده است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: هماهنگی سازمانی و انسجام و فهم مشترک سازمانی فوق العاده اهمیت پیدا می کند و این که ما به عنوان کسی که در صف فعالیت میکنیم، همان برداشتی را از اهداف سازمان و برنامه های آن داشته باشیم که کسانی که در ستاد، هیئت امناء و مرکز برنامه ریزی و نظارت راهبردی طراحی می کنند، آن برداشت را دارند.

وی افزود: در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی ۴۱۱ پروژه و فعالیت قطبی داریم و پروژه قطبی که گفته می شود، مقصود کتاب نیست، بلکه انواع فعالیت قطبی که شاید کتاب یکی از خروجی های آن باشد و همایش، نشست و… را هم شامل می شود. حدود ۴۰ درصد عناوین و آمار قطبی می شود، نه بودجه ای؛ از این میان ۳۹ مورد اتمام یافته، ۱۷ مورد حذف شده، ۵ پروژه که یک درصد را شامل می شود متوقف شده، ۱۸۵ پروژه که در بر گیرنده ۴۵ درصد کل پروژه ها را شامل می شود، در حال انجام است و ۹۳ مورد در حال تدوین طرح، ۷۹ مورد نیز هنوز شروع نشده است.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی درباره مجموعه فعالیت های مصوب پژوهشکده ها و مراکز در قطب ها به تفکیک قطب ها اظهار داشت: پژوهشکده های پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به لحاظ توزیع بیان قطب ها، ۲۶ درصد پروژه های پژوهشگاه که ۱۰۸ پروژه را شامل می شود، از قطب علوم اسلامی انسانی است و ۳۰درصد که ۱۲۰ مورد است، مربوط به قطب نظام سیاسی و اجتماعی اسلام و ایران می باشد و ۱۱۸ پروژه که ۲۹ درصد پروژهها را در بر می گیرد، مربوط به قطب اخلاق، خانواده و سبک زندگی و ۶۲ پروژه که ۱۵ درصد را شامل می شود، مربوط به قطب تعمیق ایمان و باورهای دینی و مبارزه با جریان های انحرافی می شود.

وی به مجموعه فعالیت های مصوب قطب ها به تفکیک میزها پرداخت و گفت: میز اخلاق ۴۹ پروژه که دربرگیرنده ۱۲ درصد پروژههای پژوهشگاه، میز سبک زندگی اسلامی ۳۵ پروژه و ۸درصد، میز تحکیم نظام خانواده ۳۳ پروژه و حدود ۸ درصد، میز تمدن اسلامی ۵۳ مورد و ۱۳ درصد، میز مسائل اجتماعی اسلامی و ایران ۱۵ پروژه و ۴ درصد، میز اسلامی سازی علوم انسانی ۲۹پروژه و ۷درصد، میز توسعه و توانمندسازی علوم اسلامی ۷۳ پروژه و ۱۸درصد پروژه های پژوهشگاه، میز آموزش و پرورش ۶ پروژه و ۱ درصد، میز توسعه و تعمیق باورهای دینی ۳۱ پروژه و ۸ درصد، میز وهابیت و جریان های تکفیری ۹ پروژه و ۲ درصد، کارگروه فرق انحرافی ۱۲پروژه و ۳ درصد، میز توسعه فرهنگ قرآنی ۱۰ پروژه و ۲ درصد پروژه های پژوهشگاه را شامل می شوند.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی با اشاره به وضعیت اجرایی فعالیت های قطب بر اساس اعضای هیئت علمی و محققان رسمی تصریح کرد: ۱۰۲ عضو هیئت علمی در پژوهشگاه داریم که حدود ۱۵ نفر بیرون از پژوهشگاه هستند که یا به سایر سازمانها مأمور شده اند و یا در بخش های دیگر دفتر مشغول هستند و هیئت علمی فعال ما در پژوهشگاه کمتر از ۹۰ نفر میباشند که از این میان ۷۷ عضو هیئت علمی موظفی شان از طریق قطبها پر شده است و ۴۰ قرارداد برون سپاری پژوهشگاه با اعضای هیئت علمی بسته شده است؛ موظفی ۸ محقق رسمی از قطبها است و ۴ مورد از برونسپاری هایمان از طریق محققان رسمی در حال انجام است؛ ۱۲۹ پروژه توسط نیروهای داخل پژوهشگاه انجام میشود.

وی افزود: برخی از پژوهشکده ها و مراکز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مثل مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی ۱۰۰ درصد پروژههایشان قطبی است و پژوهشکده ای مثل پژوهشکده اسلام تمدنی بیشتر پروژه هایشان مصوب قطب ها می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی در خصوص نمایندگان حقوقی و همکاران پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در میزهای تخصصی اظهار داشت: تمامی مراکز و پژوهشکده های پژوهشگاه با قطب ها ارتباط دارند و در همه میزها دوستان ما حضور دارند.

وی به بیان ملاحظاتی در خصوص پژوهشکده ها و مراکز پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اشاره کرد و گفت: در پژوهشکده فرهنگ و معارف قرآن که به لحاظ پروژه های قطبی متأخر بوده و فعلا ۴کلان برنامه در دست انجام دارد که کلان پروژه قرآن و استشراق که ۱۴ پروژه مصوب در این کلان پروژه داریم که ۷ مورد آن در حال انجام است و کلان پروژه مرجعیت علمی قرآن و کلان پروژه سبک زندگی بر اساس آموزه های قرآن و کلان پروژه جامع قرآن کریم از دیگر کلان پروژه های این پژوهشکده به حساب می آید. بحث تجلیل از قرآن پژوهان با بودجه ۵ میلیون تومان از طرف قطب ها به پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی واگذار شد که پژوهشگاه با همکاری مؤسسه التمهید در قالب همایش علامه معرفت(ره) آن را برگزار کرد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در پژوهشکده تاریخ و سیره اهل بیت(ع) پروژه دانشنامه اهل بیت(ع)، همایش امیرالمؤمنین علی(ع) الگوی عدالت و معنویت برای جهان امروز به مناسبت هزار و چهارصدمین سال شهادت آن حضرت در حال پیگیری است و دبیری قطب نظام سیاسی و مسائل اجتماعی بر عهده حجتالاسلام والمسلمین مطهری است.

وی افزود: امروز برکات مسئله محوری را مشاهده می کنیم. امروز سطح مسأله محوری سطحی ملی است و دفتر تبلیغات اسلامی در صدد رفع آن مسأله در سطح ملی است. پژوهشکده مهدویت و آیندهپژوهی همایش بین المللی نظریه انتظار در اندیشه حضرت آیت الله العظمی خامنه ای را برگزار می کند و بسته جریان انحرافی احمد اسماعیل را در دست اقدام دارند که ۷ پروژه در حال اجرا است. در پژوهشکده فلسفه و کلام این پژوهشگاه، امور مربوط به تصویب کلان پروژه های «الحاد» و «سلفی پژوهی نوین»، کلان پروژههای «کلام کاربردی» و «شیعه پژوهشی مستشرقین»، همایش ملی «تصوف؛ شاخص ها و نقدها»، همایش ملی «علم دینی»، همایش بین المللی «جاودانگی نفس در اسلام و مسیحیت»، و همچنین رییسی قطب و میز و دبیری میز تعمیق و دبیری قطب بنیادهای نظری در این پژوهشکده دنبال می شود.

حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: در پژوهشکده اخلاق و معنویت راهبری پروژه های میز خانواده، پیگیری علمی و اجرایی پروژه های میز سبک زندگی، طراحی و پیگیری و اجرای کارگروه فرق در حوزه معنویت توسط گروه، مدیریت قطب اخلاق و خانواده و مدیریت میز در این پژوهشکده دنبال می شود. پژوهشکده فقه و حقوق اجرای کلان پروژه بزرگ «فقه هنر»، تصویب کلان برنامه «مسائل مستحدثه فقهی در حوزه سبک زندگی»، تهیه ویژهنامه عدالت(شماره ۷۸) مجله فقه با همکاری هسته عدالت پژوهی را بر عهده دارد.

وی گفت: در پژوهشکده علوم و اندیشه سیاسی کلان پروژه «ولایت فقیه»، کلان پژوه «کارآمدی نظام سیاسی و جمهوری اسلامی ایران»، برگزاری همایش «فاجعه منا» در سال ۹۵، برگزاری همایش حوزه انقلابی در سال ۹۶، برگزاری کارگاه «راهبرد نویسی» در سال ۹۶ بر تمامی پژوهشگران، فصلنامه مطالعات سیاسی اسلام به زبان عربی و انگلیسی و پیگری تأسیس قطب سیاست اسلامی در وزارت عطف انجام شده است. در پژوهشکده الهیات و خانواده کلان پروژه خانواده در حال پیگیری می باشد و امور دیگری هم در حال انجام است.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی تصریح کرد: در پژوهشکده اسلام تمدنی پروژه های قابل توجهی از جمله تهیه ویژه نامه عدالت برای مجله پژوهشگاه های قرآنی، برگزاری کرسیهای ترویجی و نقد و کارگاه های تخصصی در راستای مسائل میزها، تعیین رویکرد پژوهشکده اسلام تمدنی در راستای مسئله میز تمدن اسلامی و کتابخانه دیجیتال وهابیت با ۱۵۰۰۰ جلد در حال پیگیری است.

وی افزود: پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی سه کار قابل توجه پایگاه مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی تحت وب، مشارکت در پروژه علم سنجی دفتر تبلیغات اسلامی، اصطلاح نامه هنر اسلامی را در دستور انجام دارند. مرکز احیای آثار اسلامی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی آمادگی خود را برای انجام پروژههای قطبی موضوعی اعلام می کنند.
حجت الاسلام والمسلمین لک زایی اظهار داشت: در مرکز مطالعات اجتماعی و تمدنی فعالیت های خوبی از جمله مجله های علمی پژوهشی و ویژه نامه عدالت، تأسیس هسته های عدالت و جهان اسلامی، کلان پروژه عیار تمدنی جمهوری اسلامی، کرسی نظریهپردازی عدل شبکه ای، پشتیبانی نرم افزاری امتداد فرهنگی، ترجمه های جدید در حوزه فرهنگ و دین در جریان است.

وی گفت: در مرکز همکاری های علمی و بین المللی با همکاری پژوهشکده ها، برگزاری کرسی های نظریه پردازی و اجرای برنامههای چهلمین سال انقلاب را بر عهده دارد.

رییس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی به بیان ملاحظات و پیشنهادهایی پرداخت و تصریح کرد: در پایان پیشنهادهایی مبنی بر توجه به بسته خروجی ها در هر فعالیت(در راستای افزایش بهرهوری) دسترسی مخاطبان به خروجی قطب ها(بخشی در کتابخوان همراه پژوهان امکانپذیر شده و باید کارشناسی در این مسأله صورت بگیرد)، تعامل بیشتر صف و ستاد متناسب با مزیتهای نسبی(اعتماد به بخش های تخصصی و تمرکز در آن)، برگزاری جلسات برخی رؤسای میزها با پژوهشکده ها و مراکز(برخی انجام شده که اگر از سوی دیگر میزها هم انجام شود، اثرات خوبی را در بر خواهد داشت)، انجام امور مربوط به قطب ها از طریق ساختارهای جاری و افزودن پیوست فناوریاطلاعات به پروژه ها ارائه می شود./۱۳۳۰/د۱۰۲/ب۱

[ad_2]