عضو مجمع تشخیص مصلحت، وحدت مسؤولان در حل مشکلات مردم را راه نجات انقلاب دانست و گفت: مشکل اساسی کشور اقتصاد است که همه گرایش های سیاسی باید در حل آن دست به دست هم دهند.

به گزارش شهرکریمه محمدباقر قالیباف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام پنجشنبه شب در نخستین جلسه از سلسله نشست های بصیرتی که به مناسبت گرامیداشت دهه مبارک فجر انقلاب اسلامی در مسجد چهارمردان قم برگزار شد،  با اشاره به اهداف انقلاب، بر ضرورت بازخوانی دستاوردهای انقلاب اسلامی تأکید کرد.

وی افزود: در آستانه چهل سالگی انقلاب قرار داریم و درباره انسان ها بر این عقیده هستیم که در سن ۴۰ سالگی به اوج بلوغ فکری و اندیشه ای می رسد، باید به نقاط قوت و ضعف در مسیر انقلاب نگاه کرد تا آینده ای روشن تر داشته باشیم.

مبانی و ارزش های انقلاب قابل تغییر و معامله نیستند

قالیباف با بیان این که هر پدیده طبیعی در گذشت زمان اگر برای آن چاره اندیشی نشود دچار سیر نزولی خواهد شد، اظهار داشت: انقلاب اسلامی یکی از پدیده ها است که باید به آن توجه کرد و این توجه مستلزم شناخت وضع موجود است تا نقشه مسیر پیش رو را ترسیم کرده و بر اساس آن حرکت کنیم.

وی ادامه داد: برای این شناخت و نقشه را دو نکته به عنوان اصل باید مورد توجه باشد، یکی این که انقلاب مبانی، ارزش ها و باورهایی دارد که قابل تغییر و معامله نیستند و اصول انقلاب هستند که برخاسته از اسلام سیاسی و منطبق بر سنت های الهی است.

شهردار سابق تهران با بیان این که بخش دیگر یعنی رویکردها، روش ها، ابزارها و شرایط زمانی و مکانی قابل تغییر است، ابراز داشت: برای تحقق مبانی و ارزش ها روش ها متفاوت است، یکی از اهداف انقلاب اسلامی استقلال بود که متأسفانه امروز کمتر به آن توجه می شود.

وی عنوان کرد: استقلال از نعمت های مجهول است و انسان تا سلامتی و امنیت را از دست ندهد نمی فهمد که چه نعمت های بزرگی را از دست داده است، نعمت بزرگ استقلال به برکت مبارزه و مقاومت به دست آمده و بسیاری از هزینه هایی که می دهیم و سختی هایی که داریم به دلیل استقلال است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: مردم بابت استقلال انقلاب و کشور مال و جان داده اند و پای آن ایستاده اند، نعمت دیگر انقلاب آزادی فکر، اندیشه و بیان است و خود مردم و مدیران تصمیم می گیرند و کارها را پیش می برند؛ آزادی ایران در برابر کشورها حتی مدعیان دموکراسی و آزادی کم نظیر است.

قدرت و حکومت سیاسی مبتنی بر اسلام باید رفاه و سعادت انسان را تأمین کند

وی اضافه کرد: کشورهایی که گاهی برخی غیرمنصفانه با ایران مقایسه می کنند سرسپرده آمریکا هستند و پیمان امنیتی، نظامی و سیاسی دارند و آمریکا با یک فشار تمام اقتصاد و کشور آن ها را بر هم می ریزد و کشور تحت سیطره تسلیم می شود، پیشرفت های انقلاب اسلامی در حالی بوده که با استکبار مبارزه کرده و می کند و در برابر ظلم علیه جامعه اسلامی می ایستد، برای ایران ادیان و مذاهب فرق نمی کند بلکه از مظلوم در برابر ظالم دفاع کرده و به آمریکا اجازه نمی دهد هر کاری انجام دهد؛ کدام کشور اگر در برابر آمریکا و صهیونیسم کرنش نکند می تواند کشور را اداره کند؟

قالیباف، استقلال و آزادی را از شعارها و دستاوردهای مهم انقلاب اسلامی دانست و گفت: فشاری که امروز در حوزه استقلال و آزادی بر نظام اسلامی وجود دارد به مراتب بیشتر و پیچیده تر از سال ۵۷ است، نباید یأس و ناامیدی در کشور رشد داده شود.

وی افزود: توجه به مردم از ارکان مهم انقلاب اسلامی است، از اهداف جمهوری اسلامی بوده که با حکومت ساحت دنیا و آخرت انسان ها را برای جامعه فراهم کند، وقتی قدرت سیاسی به نام اسلام در مسند قرار گرفت برای این است که هر دو مسأله را حل کند یعنی مردم رفاه و سعادت می خواهند.

در بخش اداره جامعه دچار اشکال هستیم | مسؤولان پا به پای مردم پیش نیامده اند

شهردار سابق تهران با بیان این که مردم خواستار عدالت و امنیت هستند، اظهار داشت: نباید نگران باشیم که در چهل سالگی انقلاب دستاوردها را بررسی کرده و آسیب شناسی داشته باشیم، اگر خطایی کرده ایم و مشکلی وجود دارد باید آن را اصلاح کنیم، در بخش نهاد دولت سازی و اداره جامعه که حوزه کارکردی و ساختاری می شود دچار اشکال هستیم و باید آن را بپذیریم، مسؤولان پا به پای مردم پیش نیامده اند.

وی ادامه داد: کسانی که ضعف مدیریت را به جای این که خود بپذیرند به اسم دشمن می گذارند به انقلاب و مردم ظلم می کنند، مسؤولان حق ندارند در موضع اپوزیسیون سخن بگویند بلکه باید پاسخگو باشند و اگر اشتباهی شده آن را  بپذیرند و اصلاح کنند نه این که فرار به جلو داشته باشند و به توجیه بپردازند.

مردم عملا از صحنه تصمیم گیری و تأثیرگذاری در کشور حذف شده اند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که یکی از اشکالات این است که مردم  از صحنه تصمیم گیری و تأثیرگذاری عملا حذف شده اند، ابراز داشت: استقلال و آزادی تا به امروز حفظ شده چون مردم در صحنه حضور دارند و پای آن ایستاده اند، مردم در جریانات اخیر به حق اعتراض به نارسایی ها داشتند که ریشه اقتصادی بود اما تا دشمن بر خواسته حق مردم سوار و تصمیم داشت به استقلال و عزت انقلاب ضربه بزند مردم در صحنه آمدند و در برابر آن ها ایستادند.

وی عنوان کرد: در قلب بحران منطقه کشور دارای امنیت است که این امنیت را مردم برقرار کرده اند، امنیت ثمره دفاع مقدس است که مردم اداره و با دشمن مقابله کردند، چرا این مردم در اداره کشور حضور ندارند؟  برخی می گویند اداره کشور پیچیده است و مردم نمی توانند از پس آن بر بیایند، آیا پیچیده تر از جنگ وجود دارد؟ جنگ سخت تر است یا اقتصاد و فرهنگ؟

وجود فساد در کشور به دلیل عدم حضور مردم در اقتصاد است

قالیباف خاطرنشان کرد: وجود فساد در کشور به دلیل عدم حضور مردم در اقتصاد است، وقتی می گویند اقتصاد و مدیریت را مردمی می کنیم تعریف متفاوتی دارند و ۴ درصدی ها را مردم می دانند، مردم در حوزه اقتصاد تولیدکنندگان هستند که این تولیدی ها تعطیل هستند یا به سختی کار خود را پیش می برند، می خواهند به کشور خدمت کنند اما در چرخه بانک ها زمین می خورند.

وی اضافه کرد: برخی رانت و دور زدن قانون انبوه ثروت نامشروع پیدا می کند و بدون وثیقه چند میلیارد وام از بانک می گیرند اما عده ای برای وام ازدواج چند سال در صف می ماند، ۴ درصدی ها زالو صفتانی هستند که خون مردم را در شیشه کرده اند و از راه های نادرست ثروت ناشروع به دست می آورند که از مردم نیستند.

شهردار سابق تهران گفت: چرا وقتی بحث دفاع، استقلال، آزادی، گذشت و ایثار است مردم محترم هستند اما وقتی موضوع اقتصاد است اداره کار مردم نیست، ضعف بزرگ امروز این است که مردم را از صحنه تصمیم گیری و اداره کشور در سطوح گوناگون عملا حذف کرده ایم.

وی افزود: اگر می خواهیم فساد حل شود باید مردم در صحنه حضور داشته باشند، ضعف دیگر در بخش نهادسازی سیستم ساختاری است که به اندازه ای متمرکز شده و اختیارات را به افراد داده اند و امضاها را طلایی کرده اند که فساد ایجاد می کند و هزینه های کشور را بالا می برد.

نباید مردم را فصلی و مقطعی بخواهیم | ضعف مدیریت در کشور غوغا می کند

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام طرح این سؤال که چرا مردم برای یک کار ساده ساعت ها در چرخه سیستم اداری رفت  آمد کنند، اظهار داشت: چرا برای همه چیز در تهران باید تصمیم گیری شود، بخش عمده ای از تصمیمات را می توان به مدیر شهرستان و مردم واگذار کرد.

وی ادامه داد: مردم می توانند در رقابتی درست کارها را به پیش ببرند، چرا مردم باید رأی بدهند اما نتوانند از کسی که به او رأی داده سؤال کنند، نباید مردم را فصلی و مقطعی بخواهیم؛ حتی کار به جایی می رسد که وقتی کار به نتیجه می رسد آن را به پای خود می نویسند اما اگر نتیجه نداشت از دین هزینه می کنند، مردم نباید خسارت خطای مدیر را بدهند.

قالیباف با تأکید بر این که اشکالات ساختاری باید اصلاح شود، ابراز داشت: گاهی به این مشکلات ضعف مدیریت اضافه می شود و غوغا می کند، قبلا هم برف می آمد و امکانات هم نبود اما جاده ها اینگونه بسته نمی شد، ضعف های مدیریتی وجود دارد و امروز نمی توان حوزه مدیریت را بر اساس سال ها دور اداره کرد.

امروز با یک مدیریت بسته، خسته و نشسته نمی توان کار کرد

وی عنوان کرد: امروز با یک مدیریت بسته، خسته و نشسته نمی توان کار کرد، وقتی انسان کار نکند و فقط حرف بزند راهی به جز وعده توخالی دادن ندارد، مدیر باید از کار خود سخن بگوید اما وقتی کار نکند و مدیریت درست نداشته باشد رویکرد نامناسب انتخاب می کند و وعده بیهوده می دهد.

شهردار سابق تهران خاطرنشان کرد: اگر مدیریت صحیح نباشد از ابزار و روش ها به درستی استفاده نمی شود و در زمان خود تصمیم نمی گیرد و یک جا می ماند اما چون دوست دارد در قدرت باقی بماند بر مبانی و ارزش ها معامله می کند که قابل معامله کردن نیست؛ امنیت به برکت خون شهدا و مقاومت ملت به وجود آمده و قابل معامله کردن نیست.

وی اضافه کرد: در سیستم مدیریت بسته، جوان های خلاق، باتوان و با تحرک که می توانند گره از مشکلات کشور باز کنند خسته می شون، در قدرت ماندن به هر قیمتی ضعفی جدی است  وشایسته سالاری و شایسته گزینی را از بین می برد، رهبر انقلاب تأکید کردند که مبارز با آمریکا جز کار کردن برای جامعه نیست، ظرفیت های بالفعل اقتصادی قادر به حل مشکلات در این زمینه است اما باید ضعف ها را برطرف کرد، ناامیدی در انسان مسلمان و انقلابی راهی ندارد و به سرعت می توانیم به موفقیت ها دست پیدا کنیم.

وحدت مسؤولان در حل مشکلات مردم راه نجات انقلاب است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که تجربه های انبوه کشور باید در اختیار جوانان قرار داده شود، گفت: کشور به مدیریت جوان نیازمند است و نیروهای جوان آماده پذیرش مسؤولیت ها هستند اما باید آن را رها کنیم، گاهی به گونه ای به مسؤولیت چسبیده اند که تا آخر عمر آن را رها نمی کنند، نباید اجازه دهیم که زالوصفتان اقتصاد کشور را دچار مشکل کرده و ظرفیت ها را از بین ببرند.

وی افزود: باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم، مسؤولان باید در حل مشکلات مردم وحدت داشته باشند همانگونه که مردم وحدت دارند چرا که وحدت در پیشرفت انقلاب بسیار مؤثر است، رمز پیروزی و تداوم انقلاب وحدت است.

قالیباف با بیان این که مشکل جدی و اساسی کشور اقتصاد است که همه گرایش های سیاسی باید در حل موضوع اقتصاد دست به دست هم دهند، اظهار داشت: از انقلاب یاد گرفته ایم که اگر دولت در اختیار رقیب سیاسی هم بود باید در حل مشکلات مردم کمک کنیم اما این بدان معنا نیست که دولت از زیر بار مسؤولیت فرار کند، وحدت مسؤولان در حل مشکلات مردم راه نجات انقلاب است.