سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند. ********* کیهان نظرسنجی زاگبی: ملت های خاورمیانه از آمریکا متنفرند نظرسنجی ها در منطقه نشان می […]

سرویس سیاست مشرق- روزنامه ها در لابه لای گزارش ها و سرمقاله ها، قسمتی از صفحات خود را به خبر ها روزهای گذشته یا خبر ها ویژه اختصاص می دهند که مشرق در ادامه به آنان اشاره می کند.

*********

کیهان

نظرسنجی زاگبی: ملت های خاورمیانه از آمریکا متنفرند

نظرسنجی ها در منطقه نشان می دهد که آمریکا مورد نفرت ملت هاست.

پایگاه اینترنتی کامن دریمز درج کرد: مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در قاهره در مورد سیاست بیگانه آمریکا سخنان شرم آوری ایراد نمود که احتمالاً بی اهمیت است… چون که مباحث کلیدی گفت وگو وی از موضع های دونالد ترامپ، دور بود.

پیام پمپئو به مصر این بود که آمریکا نقش مثبتی در خاورمیانه ایفا می کند وی ضمن حمله و اتهام پراکنی بر علیه ایران اظهار کرد؛ آمریکا قصد ندارد کشوری را اشغال کند. ایران هیچ کشوری را در خاورمیانه اشغال نکرده و به درخواست دمشق به سوریه کمک نظامی داده هست. اما آمریکا به عراق حمله کرد و این کشور را به مدت تقریباً یک دهه اشغال کرد. احساس های ضد ایرانی را برانگیزد.

طبق نظرسنجی مؤسسه تحقیقاتی زاگبی که اخیراً در ۸ کشور در خاورمیانه انجام شده، به نظر نمی آید مردم مصر با بعضی از سخنان پمپئو قبول کننده باشند.

مردم بخش زیادی از منطقه واقعاً سیاست آمریکا را دوست ندارند. طبق تحقیقات مؤسسه زاگبی «محبوبیت آمریکا در عراق و مصر تک رقمی است». در مصر بیشتر از ۹۰ درصد از مردم نگاهی منفی به آمریکا دارند. حمله و اشغال عراق یکی از علل این نگاه منفی به آمریکا در میان مردم خاورمیانه هست. سبب دیگر مبحث فلسطین هست.

دیدگاه خوب به آمریکا در مصر در دوران ریاست جمهوری ترامپ ۳۰ درصد کاهش یافته و به ۸ درصد دست یافته هست.

در کشوری که فقط ۸ درصد مردم تو را دوست دارند، سخنرانی در مورد اینکه چه طور باید در امور داخلی آنان دخالت کنی، مبحث خوبی نیست.

مردم ۸ کشور خاورمیانه که زاگبی پاییز گذشته در آنان نظرسنجی کرده هست، به هجوم و اشغالگری آمریکا در عراق بشدت نگاه منفی دارند.

در حالی که نیمی از عراقی ها در نظرسنجی سال گذشته در مورد نقش آمریکا در کشورشان نظر مثبتی داشتند، حالا نظر آنان کاملاً منفی شده هست.

مردم خاورمیانه می اندیشند حمله و اشغالگری آمریکا در عراق یک اقدام امپریالیستی بوده هست. نگاه زیادی از مردم در جهان عرب خارج از حوزه خلیج فارس به دخالت آمریکا در سوریه منفی هست.

زاگبی گزارش می دهد «آمریکا منفورترین بازیگر در سوریه تلقی می گردد.» ۹۳ » ۹۳ درصد در مصر، ۸۶ درصد در عراق، ۸۴ درصد در ترکیه، ۸۳ درصد در ایران، ۶۷ درصد در عربستان سعودی، ۶۳ درصد در لبنان، ۶۳ درصد در فلسطین و ۵۹ درصد در تونس اظهار کردند آمریکا نقشی منفی در سوریه داشته هست.

جوانان وقتی واقعاً شاد می گردند که به اشتغال و ازدواج و مسکن بها بدهید

روزنامه های زنجیره ای، ملاطفت و اغماض سردار کمالی با چند سربازی که هنگام تمرین مارش نظامی، اقدام به پایکوبی و رقص کرده بودند، مصادره به مطلوب خود کردند.

این نشریات در تیترها و یادداشت های القایی خود کوشیده اند مبحث را به دغدغه های هنجارشکنانه خود در حوزه فرهنگی سرایت بدهند. آنان مدعی شده اند «شادی را نباید از مردم بگیریم».

صرف نظر از معیارها و هنجارهای شرعی و عرفی و اخلاقی در مورد مرز شادی مباح و حرام، باید به این نشریات یادآور گردید شادی حقیقی و پایدار مردم- که حق آنهاست- هنگامی هست که عزت و ابهت کشور در سیاست بیگانه محافظت گردد، مقابل دشمن ناتوانی و انفعال نشان داده نشود و معیشت و زندگی مردم، مورد بی اعتنایی یا دهن کجی همین طیف مدعی «شادی مردم» قرار نگیرد.

شاد حقیقی جوانان (که سربازان هم جزء آنان هستند) وقتی هست که «اشتغال و ازدواج» به عنوان اولویت جوانان و مردم، در حاشیه سیاست بازی ها، حاشیه سازی ها و کوشش برای فریب مردم در دو قطبی های معجول فرهنگی قرار نگیرد، براستی آیا یک هزارم ظرفیت فضاسازی هایی که طیف ذکر شده در مورد کنسرت و کنسرت بازی و حواشی خوانندگان مبتذل انجام دادند، به مشکلات حقیقی مردم هم پرداخته اند؟! به چه سبب همین اولویت ها را از دولت مطالبه نمی کنند؟!

گفتنی هست بر طبق آمار مرکز آمار از سال ۹۶، ۹۵ درصد مردم در این سال اصلاً به کنسرت نرفته اند (حال آنکه رسانه های زنجیره ای، چندین ماه، مبدل به مساله اول کشور کرده بودند). بر طبق همین آمار، ۹۴/۹ درصد مردم در همین سال به تماشای تئاتر و ۸۱/۱ درصد به سینما رفته اند.

لایحه بودجه ۹۸ می گوید پرداخت یارانه، فاجعه عظما نبود

بعد از ۵ سال آشکار شده مصیبتی برای پرداخت یارانه ها در کار نبوده، اما یک عزا واقعاً وجود دارد و آن اینکه دولت به صیانت از خزانه اهتمام ندارد.

روزنامه رسالت در سرمقاله خود درج کرد: یکی از چالش های کلیدی دولت یازدهم و دوازدهم مبحث پرداخت یارانه ها طبق قانون هدفمندی یارانه ها بوده، هست و می باشد. ریاست دولت برای سرعت بخشیدن به توافق برجام یک روزی اظهار کرد؛ «خزانه تهی است» و به دشمن مجال داد، به لیست مطالبات غیر شرعی خود در گفتگوها بیفزاید، اما با همان خزانه تهی نزدیک به ۶ سال کشور را اداره می کند و آشکار شده خزانه هیچگاه تهی نبوده هست.

با آنکه مجلس تصویب کرد یارانه ثروتمندان حذف گردد و دولت با بانک اطلاعاتی که داشت، می توانست این کار را صورت دهد، اما این کار را نکرد و ثروتمندان همچنان یارانه بگیر دولت هستند.

جهانگیری معاون اول ریاست جمهور یک وقتی از پرداخت یارانه ها به عنوان یک درد یاد می کرد و اظهار می کرد: «یارانه ها از آن داستان هایی هست که وقتی مطرح می کنیم، انسان غصه اش می گیرد. » » طیب نیا وزیر اقتصاد وقت نیز چهار ماه بعد از بیان این غصه و درد اظهار کرد: «طی دو سال گذشته شب های واریز یارانه نقدی برای دولت، فاجعه عظما بوده هست.»

»توهم فاجعه، غصه و درد در روزهای نخست آغاز کار دولت برای این بود که آقایان یک جمع و تفریق آسان را که حاصل تقویم درست مراجع و مصارف قانون هدفمندی یارانه ها بود، نمی دانستند.

نگارنده همان وقت طی مقاله ای با استناد به صورت های مالی شرکت ملی نفت در سال ۹۱ حدود تقریبی مراجع حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها را ۸۱۷ هزار میلیارد ریال ذکر نمود و بنابراین اظهار کرد: دولت نه فقط در این مورد کسری ندارد، لکن یک مبلغ نجومی هم اضافی دارد.

سال کنونی نمی دانم چه رخدادی افتاده هست که سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور پرده از این معما برداشت و درقالب تبصره ۱۴ ماده واحده لایحه بودجه کل کشور در سال ۹۸، از مراجع و مصارف طی یک جدول کامل ریز دریافتی ها و پرداختی های قانون هدفمندی یارانه ها پرده برداری کرد.

آنالیز و تفسیر ارقام و ارقام این جدول، خارق العاده با اهمیت هست؛ در یک نگاه اولیه آشکار می گردد در سال ۹۸ مراجع حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها ۱۴۲ هزار میلیارد تومان هست و مصارف آن هم ۶۲ هزار میلیارد تومان می باشد. بنابراین دولت در سال آینده با ۸۰ هزار میلیارد تومان اضافی درآمد دراین زمینه روبه رو هست.

به همین سبب در همین جدول آمده تمامی وجوه دریافتی از فروش آب و برق به شرکت های ذی ربط بازگشت داده می گردد (بخوانید بخشیده می شود). مشخص نیست این بخشش و بازگشت وفق کدام قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان انجام می گردد؟

مشخص نیست این بخشش و بازگشت وفق کدام قانون مصوب مجلس و شورای نگهبان انجام می گردد؟اگر وجوه دریافتی از فروش آب و برق را هم از سرجمع مراجع حاصل از قانون هدفمندی یارانه ها کم کنیم، با بیشتر از ۴۵ هزار میلیارد تومان اضافی مراجع روبه رو هستیم. دولت برای تحقق عدالت، کاهش فقر مطلق، توسعه بهداشت و تندرستی مردم و تقویت دولت با مدیریت جهادی و تخصیص درست و عادلانه این مرجع شگرف توان دارد معجزه کند.

حدس درآمدها بیشتر از ۱۶۲ هزار میلیارد تومان هست و تخمین هزینه ها هم با توجه به اینکه قرار هست یارانه ثروتمندان کسر گردد، کمتر از رقم ذکر شده می باشد.

اما به هر ترتیب باید از آقای نوبخت و ریاست جمهور محترم بابت این پرده برداری تشکر نمود و آن را یک قدم به جلو برای واضح سازی بودجه تلقی کرد. بعد از ۵ سال آشکار شده هست مصیبتی برای پرداخت یارانه ها در کار نبوده هست و عزا هم مفهوم ندارد، اما یک فاجعه و عزا واقعاً وجود دارد و آن، اینکه دولت به صیانت از خزانه مملکت اهتمامی ندارد و نمی داند مراجع، درآمد و دریافتی های خزانه چقدر هست، اما کم و بیشتر از پرداخت ها و هزینه ها و مصارف خزانه مملکت باخبر هست.

بعضی با دولت و روحانی رودربایستی دارند که انتقاد نمی کنند

عضو هیئت تٲسیس کننده حزب اعتدال و توسعه اظهار کرد: با عملکردی که دولت از خود نشان داده، تقریباً هیچ حزبی از دولت روحانی راضی نیست.

مرتضی محمدخان، در اظهار کرد وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تصریح نمود: بعضی احزاب با دولت و شخص روحانی رودربایستی دارند.

وی درپاسخ به سخنان کواکبیان، یکی از نماینده های مجلس مبنی بر اینکه «حزب اعتدال و توسعه عددی بیش نیست و باپایان این دولت کارش به پایان می رسد»، افزود: اینکه بعضی اشخاص حدس می زنند که با به پایان رسیدن دوره دولت، کار حزب اعتدال و توسعه تمام می گردد، صحبتی غیرکارشناسی و غیرتخصصی هست.

محمدخان با اشاره به این نکته که اساساً اعتدال و توسعه، حزب دولت ساخته ای نیست که با اتمام دولت به پایان برسد، افزود: هیچ یک از اعضای حزب اعتدال و توسعه در دولت وزیر نیستند اما برای مثال از حزب کارگزاران شخصی مثل آقای جهانگیری را داریم که فرد مهمی در دولت هست و تصمیم های مهمی را می گیرند، بنابراین حزب کارگزاران اقدامات مهمی را در دولت برعهده دارد علیرغم اینکه منتقد دولت هم هستند.

عضو هیئت موسس حزب اعتدال و توسعه با بیان اینکه با عملکردی که دولت از خود نشان داده، تقریباً هیچ حزبی از دولت روحانی راضی نیست، تصریح نمود: حزب کارگزاران سردسته تمامی احزاب منتقد دولت هست اخیراً آقای کرباسچی هم گفتگویی را انجام دادند و اعلام نمود که دولت سخنگو ندارد به سبب اینکه کاری انجام نداده هست بنابراین احزاب با کارکرد فعلی دولت مخالفند اما بعضی با دولت و شخص آقای روحانی رفاقت و رودربایستی دارند که از دولت انتقاد نمی کنند و این هم از حواشی دولت هست.

یادآور می گردد محمدباقر نوبخت، اکبر ترکان، محمود واعظی و مرتضی بانک من جمله اعضای مرکزیت حزب اعتدال و توسعه در دولت حاضر هستند.

مخالفت کرباسچی هم با آخوندی و هم با حناچی

دبیر کل حزب کارگزاران می گوید کم تحرکی دولت متاثر از سالخوردگی هست.

کرباسچی به ایسکانیوز اظهار کرد: دولت باید در دوره دوم تحرک بیشتری از خود نشان می داد؛ هر چند قدری از این مشکل به سالخوردگی دولت مربوط می گردد و نیروی جوان و شاداب آن طور که باید در دولت دیده نمی توان. یک جاهایی هم به ویژه در راستای اقتصادی نظرات کارشناسی نادیده گرفته می گردد و شاید در بخشی مورد ها دیدگاه های شخصی اعمال می گردد. منظور از دولت، شخص ریاست جمهور نیست؛

منظور از دولت، شخص ریاست جمهور نیست؛وی علاوه بر این در جواب این سوال که «بین عباس آخوندی و برنده حناچی کدام را لایق تر برای شهرداری تهران می دانستید؟» اظهار کرد: مقوله شهرداری با وزارت راه و شهرسازی متمایز هست. شهرداری مکان کار و عمل هست و به یک مدیر فعال احتیاج دارد؛ شهرداری جایی برای نشستن و تئوری بافتن نیست.

امید دارم که آقای حناچی هم چنین صفتی را نداشته باشد اما به طور مثال نمی پسندم که کسی شهردار گردد و برای تشویق مردم به دوچرخه سواری خودش این کار را انجام دهد، زیرا توقع مردم این هست که شهردار مشکلی را از مشکلات شهر حل نماید. وقتی که در شهرداری حضور داشتم، با این کارها مخالف بودم.

((با این توضیح هایی که دادید، پس با انتخاب آقای نجفی هم مخالف بودید.)

– بله، مخالف بودم

مشاور خاتمی: ریزش رای روحانی تقصیر اعتدال و توسعه هست نه ما

)عضو شورای سیاستگذاری اصلاح طلبان با انکار نقش طیف متبوع خود در ناخشنودی مردم مدعی گردید ضربه خوردن روحانی به علت حزب اعتدال و توسعه هست.

عبدالله ناصری در اظهار کرد وگو با نامه نیوز اظهار کرد: اصلاح طلبان سال ۹۲ و ۹۶ با روحانی وارد ائتلاف رسمی نشدند، فقط طبق نظرسنجی آقای عارف کنار رفت و همه از آقای روحانی پشتیبانی کردند. بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ آنچه باعث نگاه انتقادی اصلاح طلبان به دولت گردید، فاصله گرفتن آقای روحانی از شعارها و وعده های انتخاباتی اش بود.

وی اضافه کرد: نزدیکان آقای روحانی مشخصاً آقای واعظی اعتقاد دارند رأی های ۹۲ و ۹۶ بالاستقلال و بالکفایه رای خود آقای روحانی بود. متاسفانه هرچه جلوتر می رویم به دلیل موضع های آقای روحانی و اطرافیان او، موضع انتقادی اصلاح طلبان پررنگ تر می گردد.

عضو شورای مشورتی اصلاح طلبان با بیان اینکه حزب اعتدال و توسعه اعتماد به نفس کاذبی دارد، یادآور گردید: حزب اعتدال و توسعه خیلی خوب تر از این در ۶ سال گذشته می توانست از جامعه عضوگیری کند و جامعه تشکیلاتی خود را توسعه دهد. این حزب بعد از اردیبهشت سال ۹۶ رأی های ۲۴ میلیونی آقای روحانی را به حساب کار ساختاری و تشکیلاتی خود گذاشت. متاسفانه این نگاه به آقای روحانی ضربه زد و ضربه خواهد زد.

مشاور خاتمی اضافه کرد: انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ با اهمیت هست که اندیشه حاکم بر دولت دوم آقای روحانی با توجه به عملکردش موقعیتی نخواهد داشت. در طول ۴۰ سال موخر بجز یک مورد خاص، ما شعار تند بر علیه ریاست جمهور در هیچ دوره ای نداشتیم اما در این دوره ریاست جمهوری بود که در اعتراضات سال ۹۶ شعارهای تندی بر علیه ریاست جمهور سر داده گردید که این اتفاق بدی هست و حکایت از آن می کند که جامعه مدنی و قسمتی از جامعه رای آقای روحانی به صورت جدی مبدل به ضد او شده هست.

قدردانی روزنامه آمریکایی از تحریم ضدایرانی اروپا

یک روزنامه آمریکایی با قدردانی از تحریم جدید اتحادیه اروپا بر علیه ایران درج کرد: این اتحادیه باید برای دستیابی به توافقی جدید و خوب تر با ایران کوشش کند.

وال استریت ژورنال در سرمقاله خود با عنوان «گام های کوچک اروپا بر علیه ایران»، با اشاره به تحریم های جدید اتحادیه اروپا، بر علیه وزارت اطلاعات می نویسد: این نخستین بار بعد از «برنامه جامع اقدام مشترک» هست که این اتحادیه بر علیه ایران چنین تحریم هایی وضعیت می کند.

این اقدام اتحادیه اروپا هر چند با دیرکرد انجام گردید، اما موید این هست که توافق اتمی نتوانسته مشی ایران را تغییر دهد.

تحریم های ایران یک نهاد ایرانی و دو نفر از کارکنان آن من جمله «سعید هاشمی مقدم» معاون وزارت اطلاعات و مدیر دستگاه اطلاعاتی ایران را هدف قرار می دهد.

این روزنامه اضافه کرد: اروپایی ها با دور زدن تحریم های آمریکا و استمرار ارتباطات با ایران امنیت خود را به خطر می اندازند. خوب ترین گزینه، تشکیل جبهه ای واحد با آمریکا هست اروپا امن تر می باشد اگر با واشنگتن در مذاکره برای دستیابی به توافقی دائمی همکاری کند که از رفتارهای مخرب ایران در خارج و استمرار پیشبرد برنامه اتمی اش جلوگیری می نماید.

 

ایران

مدعیان دروغین در شهر قم

خبر اول اینکه، عضو هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه شهر قم اظهار کرد: جایگاه روحانیت اقتضا می کند که شخصیت پروری کند، وقتی که امام صادق (ع) می فرماید: اگر زراره و همانند او در بین ما نبودند اثری از احادیث پدرم نبود، بی تعارف باید بگوییم بحث کلام و امامت جایگاه بایسته را در حوزه نداشته هست.

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از رسا، آیت الله سیدهاشم حسینی بوشهری با اشاره به اینکه شرایط جامعه امروزی از جهاتی حساس تر از عصر امام صادق (ع) هست، اظهار کرد: امروز خیز شبهات بر علیه امامت دیده می گردد و در همین شهر قم مدعیان دروغینی دیده شده که حتی طلبه های غیرآگاه را به جرگه خود کشانده هست؛ چنین شرایطی اقتضا می کند که استوارتر و پایدارتر ایستادگی کنیم.

وزیر اسبق محاکمه می گردد

خبر دیگر اینکه، علی بخشایش، مدیرعامل سابق بانک سرمایه، پرویز کاظمی ریاست سابق هیأت مدیره بانک سرمایه و وزیر دولت نهم و محمدرضا توسلی عضو سابق حقوقی بانک سرمایه محاکمه می گردند.

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از مهر، در جلسه رسیدگی به اتهامات این متهمان که سه شنبه این هفته در شعبه سوم دادگاه ویژه جرم ها اقتصادی به ریاست قاضی مسعودی مقام برگزار می گردد، علی بخشایش فرزند روح الله به اتهام همکاری در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و همکاری در ۴۶ فقره خیانت در امانت، پرویز کاظمی فرزند درویش به اتهام همکاری در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و همکاری در ۴۱ فقره خیانت در امانت و محمدرضا توسلی فرزند غلامرضا به اتهام همکاری در اخلال عمده در نظام اقتصادی کشور از طریق اخلال در نظام پولی و بانکی و همکاری در ۴۰ فقره خیانت در امانت پای میز محاکمه قرار می گیرند.

نتانیاهو: دست از تسویه حساب با ایران برنمی داریم

دست آخر اینکه، نخست وزیر رژیم اسرائیلی با پذیرش مسیولیت حمله شنبه صبح به سوریه، مدعی گردید که انبار جنگ افزار ها ایران و حزب الله را در این حمله هدف قرار داده هست. به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایسنا و به نوشته روزنامه جروزالم پست، بنیامین نتانیاهو علاوه بر این اظهار کرد: این حمله های نشان می دهد که ما برای اقدام بر علیه ایران و سوریه تا چه اندازه مصمم هستیم.

ما تنها در ۳۶ ساعت گذشته این حمله های هوایی بر علیه اهدافی در سوریه را انجام دادیم و ثابت نمودیم که دست از تسویه حساب با ایران در سوریه برنمی داریم. وی در ادامه مدعی گردید که رژیم اسرائیلی در حمله های موخر خود انبار تسلیحاتی مربوط به ایران در نزدیکی فرودگاه بین المللی دمشق را هدف قرار داده هست.

این ادعاها در حالی مطرح می گردد که ایران به طور مستمر اهتمام کرده هست حضور خودش در سوریه تنها به صورت مستشاری بوده و این حضور کاملاً قانونی و بنا بر درخواست دولت دمشق، تنها برای مبارزه با تروریسم و افراط گرایی بوده هست.

خراسان

استفاده روحانی از مجوز سال ۱۳۵۸ برای یک تهاتر

بر طبق مجوز روزهای موخر حجت الاسلام روحانی ریاست جمهور که بنا بر پیشنهاد وزیر عضو کمیسیون لوایح هیئت دولت صورت گرفته، قرار هست به استناد مجوزهای شورای انقلاب در سال ۱۳۵۸، یک قطعه زمین به مساحت ۱۷ هزار متر مربع در استان گلستان که حالا مربوط به دولت جمهوری اسلامی ایران هست، به عنوان معوض و در مقابل واگذاری یک قطعه زمین به مساحت ۵۳ هزار متر مربع به دولت، به یک شخص حقیقی واگذار گردد.

فرمان ویژه دولت برای امحای سموم تاریخ استفاده گذشته

طبق ابلاغیه روزهای موخر یک مسئول ارشد اجرایی به وزارت جهادکشاورزی، اعلام گردیده حسب پیشنهاد وزارت کشور، مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از محل مراجع ماده ۱۰ قانون تنظیم مقررات مالی دولت، به منظور “امحای سموم سنواتی” طبق ابلاغیه روزهای موخر یک مسئول ارشد اجرایی به وزارت جهادکشاورزی، اعلام گردیده حسب پیشنهاد وزارت کشور، مبلغ ۳۰ میلیارد ریال از محل مراجع ماده ۱۰ قانون تنظیم مقررات مالی دولت، به منظور “امحای سموم سنواتی” در اختیار این وزارتخانه قرار گیرد تا برابر مقررات مربوط هزینه گردد و این سازمان باید گزارش کارکرد خود را در این مورد هر سه ماه یک بار به سازمان برنامه و بودجه اعلام نماید.

آرمان

ملی پوش اسبق پرسپولیس دستگیر گردید

شنیده گردید که ملی پوش سابق پرسپولیس که کارشناس یک شبکه تلویزیونی برای پخش بازی های تیم ملی در جام ملت های قاره آسیا بود با اتومبیل شخصی خود به محل استودیو رسید.

جماران درج کرد؛ هنوز یک ساعتی به آغاز بازی مانده بود و این ملی پوش (که اخیراً با یک گفت و گو در برنامه تلویزیونی و طرح ادعای پیشنهاد بی شرمانه به وی برای پوشیدن پیراهن تیم ملی، اسم خود را بر سر زبان ها انداخته بود) قصد داشت برای کارشناسی بازی تیم ملی به استودیوی تلویزیون اینترنتی در خیابان ولی عصر برود، اما همین که وارد کوچه گردید، مأمورین را در انتظار خودش دید.

گویا او قصد فرار داشت که یک نفر با لباس شخصی خودش را مقابل ماشین انداخت و پلیس هم مجبورش کرد از ماشین پیاده گردد. خبرنگار و عکاس هاج و واج مانده بودند، آنان از آن شخص که خودش را جلوی ماشین انداخته بود پرسیدند داستان چیست و جواب شنیدند: «حکم جلب سیارش را دارم.»

»دقایقی بعد این ملی پوش سابق پرسپولیس با دستبند سوار ماشین نیروی انتظامی گردید و وی را به کلانتری سنایی بردند. وکیل این ملی پوش سابق در کوشش بود وی را با وثیقه بیرون بیاورد، اما شاکی شخصی اش رضایت نمی داد.

کنسل کنسرت علی زند وکیلی در مشهد

شنیده گردید که معاون هنری اداره کل ارشاد خراسان رضوی از کنسل مجوز اجرای کنسرت موسیقی علی زند وکیلی در مشهد اطلاع داد.

محمدرضا محمدی اضافه کرد: برای برپایی این کنسرت بین اداره کل ارشاد و دستگاه های مربوط با روال کار همدلی وجود داشت و هیچ مشکلی با هیچ بخشی نداشتیم، اما بنا بر عللی که مربوط به حوزه کاری خود ما می گردد سر انجام این اتفاق نیفتاد و اجرای کنسرت موکول به زمان دیگری گردید. آن زمان به زودی اعلام و این کنسرت اجرا خواهد گردید.

وی دنبال کرد: جنس این علل زیادتر شبیه علل فنی هست و رابطه ای به هیچ حوزه دیگری ندارد. هیچ دخالتی از هیچ حوزه ای در این مورد صورت نگرفته هست و من به عنوان معاون هنری اداره کل فرهنگ و ارشاد خراسان رضوی می گویم هیچ فشاری از هیچ جا در این مورد بر ما وارد نشده و هیچ تماسی هم از هیچ جا گرفته نشده هست.

دستگیری مسئولان یک گروه تلگرامی

شنیده گردید که دادستان شهرستان امیدیه در استان خوزستان اظهار کرد: فرمان دستگیری مسئولان یک گروه تلگرامی در این شهرستان که سندهای محرمانه را صادر کرده اند و باعث تشویش اذهان عمومی شده اند صادر گردید.

یوسف فلاحی با اشاره به اینکه فرمان دستگیری این اشخاص از دادستانی استان صادر گردیده هست، اضافه کرد: مدت هاست که پلیس فتا این اشخاص را کاوش می کند. وی با بیان اینکه اشخاص اقدام کننده به انتشار سندهای محرمانه هنوز دستگیری نشده اند تصریح نمود: بیشتر از ۹ نفر از اعضای این کانال در فضای سایبری به مدت یک سال در پی تشویش اذهان عمومی هستند.

به گفته دادستان امیدیه هر فرد که سندهای محرمانه ای بر علیه دستگاه های اداری یا اشخاص دارد باید از طریق مراجع ذی ربط اقدام نماید نه آنکه با انتشار آنان در فضای سایبری جو روانی جامعه را مشوش کند. وی اظهار کرد اعضای این گروه تلگرامی متواری هستند ولی به زودی همگی دستگیر خواهند گردید.

گذر زیر پوستی از فردوسی پور

شنیده گردید که مرکز افکارسنجی صداوسیما چندروز پیش یک نظرسنجی با نمونه آماری ۴۰۴ نفر از اشخاص ۱۵ سال و بالاتر ساکن شهر تهران به انجام رساند. نکته قابل تأمل این نظرسنجی به جایگاه عادل فردوسی پور و برنامه «نود» برمی گردد که به نظر می آید اختلافات موخر این مجری با مدیر شبکه سه و خانه نشینی او در روزهایی که مسابقات جام ملت های قاره آسیا برگزار می گردد بی تاثیر نباشد.

طبق این نظرسنجی، مسابقه «برنده باش» با اجرای محمدرضا گلزار با ۴۹ درصد مخاطب و برنامه های «حالاخورشید» با اجرای رضا رشیدپور با ۳۹ درصد، «نود» با اجرای عادل فردوسی پور با ۳۸ درصد از شبکه سه و به «خانه برمی گردیم» با ۳۱ درصد در رده های بعدی این نظرسنجی قرار دارند. در گذشته شرایط به گونه دیگری بود، به شکلی که برای دوره ای طولانی نود با اختلاف چشمگیری در صدر پرمخاطب ترین برنامه های تلویزیون قرار داشت.

بی اطلاعی حسین کعبی از برپایی دادگاه!

شنیده گردید که دادگاه کیفری استان تهران روز گذشته با حضور هیات منصفه مطبوعات تشکیل جلسه داد و به شکایت امیر قلعه نویی از حسین کعبی و روزنامه شوت ورزشی رسیدگی کرد. بعد از برپایی این دادگاه هیات منصفه مطبوعات با اتفاق رأیها حسین کعبی را مجرم شناخت.

حسین کعبی ضمن ابراز بی اطلاعی از برپایی چنین دادگاهی اظهار کرد: از دادگاه بی اطلاع بوده ام. هیچ نامه یا احضاریه ای برای من و یا وکیلم در مورد این دادگاه ارسال نشده بود. حسن زاده وکیل حسین کعبی نیز در این باره به ایسنا اظهار کرد: از برپایی دادگاه بی اطلاع بوده ام. الان ازشما می شنوم که چنین دادگاهی برگزار شده هست. وی دنبال کرد: هیچ احضاریه ای به دست من نرسیده هست و از پروسه این دادگاه اطلاعی ندارم.

مرگ ۷ نفر بر اثر استفاده مشروب های الکلی در فارس

شنیده گردید که معاون قضائی و پیشگیری از واقع شدن گناه دادگستری فارس اعلام نمود: از اوائل سال کنونی تا به حال ۷ نفر در استان فارس بر اثر استفاده مشروب های الکلی مرگ کرده و عده ای نیز دچار عوارضی مثل کوری یا مشکلات کلیوی شده اند.

احمد رحمانیان با بیان اینکه استفاده مشروب های الکلی علاوه بر اینکه از نظر شرعی و قانونی حرام و گناه بوده زمینه ساز زیادی از جرائم هست، اظهار کرد: تصادفات رانندگی، ضرب و جرح عمدی، بی احترامی و توهین، دعاوی خانوادگی و حتی کشتن من جمله جرائمی هست که بر اثر استفاده مشروب های الکلی اتفاق می افتد.

تکذیب خبر حمله قلبی سید حسن نصرا…

شنیده گردید که حسین امیر عبدالهیان دستیار ویژه ریاست مجلس در امور بین الملل در توئیتی ادعای رژیم اسرائیلی مبنی بر حمله قلبی سید حسن نصرا… را تکذیب نمود و آن را کذب سال جدید میلادی قرائت کرد. متن توییت به توصیف زیر هست؛ «ادعای صهیونیست ها مبنی بر مریضی و حمله قلبی سید حسن نصرا… دبیرکل حزب ا…لبنان، کذب بزرگ سال جدید میلادی هست. بی تردید روزی که سید حسن نصرا… »

ادعای یک زن در مورد متعرض شدن یک نماینده

»شنیده گردید که محمود صادقی از ادعای یک زن در مورد مورد تجاوز واقع شدن توسط یک نماینده اطلاع داد. محمود صادقی در حساب توئیتری خود درج کرد؛ چند ماه گذشته خانمی با من ارتباط برقرار کرد و ادعای تجاوز یکی از نمایندگان به خود را مطرح نمود. به وی اظهار کردم برای پیگیری باید به هیأت نظارت شکایت کند. مبحث را با سخنگوی هیأت درمیان گذاشتم. اما گویا نه آن خانم به هیأت شکایت نمود نه کسی از هیأت با اوتماس گرفت.

تجمع کارمندان یک موسسه مقابل مجلس

شنیده گردید که جمعی از کارمندان موسسه اعتباری آرمان مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند. تابناک درج کرد؛ کارمندان معترض موسسه اعتباری آرمان نسبت به اخراج شان بعد از ۱۰ سال پیشینه کاری اعتراض داشتند. معترضین خواستار توجه مجلس شورای اسلامی و نمایندگان به این مبحث گردیدند.