حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: دشمنان خود را در جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران ناتوان می‌بینند زیرا می‌دانند در جنگ با ایران متحمل خسارت‌های عظیم مالی و جانی خواهند شد از این رو آمده‌اند تا به صورت‌های مختلف هسته‌ نفاق علمی را ایجاد کنند و با شبهه افکنی از درون ایمان جوانان را بگیرند. […]

حضرت آیت‌الله سبحانی تصریح کرد: دشمنان خود را در جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران ناتوان می‌بینند زیرا می‌دانند در جنگ با ایران متحمل خسارت‌های عظیم مالی و جانی خواهند شد از این رو آمده‌اند تا به صورت‌های مختلف هسته‌ نفاق علمی را ایجاد کنند و با شبهه افکنی از درون ایمان جوانان را بگیرند.

به گزارش شهرکریمه به نقل از رسا ،‌ حضرت آیت‌الله جعفر سبحانی از مراجع تقلید عصر امروز در آیین افتتاحیه سال تحصیلی مرکز تخصصی کلام اسلامی مؤسسه امام صادق(ع) با اشاره به امتیاز بشر نسبت به سایر جانداران خاطرنشان کرد: بشر در مقایسه با سایر جانداران امتیازی دارد و آن اینکه خداوند بشر را به واسطه عقل از سایر جانداران برتری بخشیده است.

وی وجود عقل را در تن آدمی کافی ندانست و تصریح کرد: وجود عقل به تنهایی کافی نیست زیرا اسلام عقلی را می‌خواهد که در مواجهه با مسائل تحلیلگر و غربالگر باشد تا بتواند حق را از باطل بشناسد و علم کلام این وظیفه را بر دوش دارد تا عقل را ملزم به تفکیک کلام حق از باطل سازد.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم در مقام لازمه تحلیلگر بودن عقل به سخن امام موسی‌بن جعفر(ع) با هشام اشاره و خاطرنشان کرد: امام در سخنی مفصل با هشام فرموده است: «إِنَّ اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى‏ بَشَّرَ أَهْلَ الْعَقْلِ وَ الْفَهْمِ فِی کِتَابِهِ فَقَالَ‏ فَبَشِّرْ عِبادِ الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ‏» بنابراین عقل باید تحلیلگر باشد، مسائل را تحلیل و حق و باطل را از یکدیگر بازشناسد.

وی بیان داشت: علم کلام از همان ابتدا دو وظیفه بر عهده داشته است: نخست تبیین عقاید اسلامی و دوم دفاع از شبهات دشمنان که وظیفه‌ دوم از عوامل پدید آمدن این علم است و معتزله و امامیه از پیشگامان پاسخ به شبهات بوده‌اند.

این مرجع تقلید به ضرورت تحلیل و تجزیه مسائل عقلی و فکری توسط پژوهشگران اشاره و تأکید کرد: در زمانه‌ای که هجوم به اسلام فراوان است مسائل عقلی و فکری را به شکل احسن تحلیل و تجزیه کنید.

وی آیه «الَّذِینَ یَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَیَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ أُولئِکَ الَّذِینَ هَداهُمُ اللَّهُ وَ أُولئِکَ هُمْ أُولُوا الْأَلْبابِ‏» را از بارزترین نمونه‌های هجمه دشمن برشمرد و یادآور شد: در محیطی که نمی‌گذارند صدای حق به گوش مردم برسد گاهی یک آیه می‌تواند در انسان ایمان بالایی را ایجاد کند و مردی را از الحاد به اسلام رهبری کند.

حضرت آیت‌الله سبحانی با اشاره به واقعه تاریخی جمل گفت: در واقعه جمل بسیاری از صحابه پیامبر(ص) به‌خاطر تحلیل نادرست در مسأله جنگ با دشمنان اسلام، با وجود علاقه به حضرت علی(ع) حاضر نبودند در کنار آن حضرت باشند.

وی ادامه داد: مشکل چنین افرادی این بود نمی‌توانستند تحلیل کنند چگونه باید با طلحه، زبیر و ام‌المؤمنین‌(عایشه) جنگید. چگونه می‌توان با شخصی(زبیر) جنگید که امام علی(ع) پس از مرگ او در وصف شمشیرش فرموده بود: این شمشیر غم و اندوه از چهره رسول خدا زدوده است.

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم به پاسخ زیبای امیر‌‌المؤمنین(ع) در سوال کسی که از علت مبارزه با زبیر پرسیده بود اشاره کرد و اظهار داشت: امام به سوال آن شخص پاسخ دادند: «اِنَّکَ لَمَلْبُوسٌ عَلَیْکَ، اِنَّ الْحَقَّ وَ الْباطِلَ لا یُعْرَفانِ بِاَقْدارِ الرِّجالِ، اِعْرِفِ الْحَقَّ تَعْرِفْ اَهْلَهُ وَ اعْرِفِ الْباطِلَ تَعْرِفْ اَهْلَهُ» چرا که حق و باطل را با میزان قدر و شخصیت افراد نمی‌توان شناخت این صحیح نیست که ابتدا شخصیت‌ها مقیاس قرار داده شود و سپس حق و باطل با این مقیاس‌ها سنجیده شود چرا که عقل باید محلل باشد و بر اساس ظواهر تصمیم‌گیری نکند.

وی سبب گمراهی برخی مسؤولان کشور را تحلیلگر نبودن عقل آنها دانست و ابراز داشت: آنچه سبب گمراهی برخی در جمهوری اسلامی ایران شده آن است که عقل‌های خود را بسته‌اند و اهل تحلیل نیستند.

این مرجع تقلید بر ضرورت روحیه تحلیلگری مردم و رفع شبهات توسط روحانیت تأکید و خاطرنشان کرد: امروزه درک اهمیت این فرع و این شاخه بسیار مهم است چرا که دشمنان اسلام خود را در جنگ نظامی علیه جمهوری اسلامی ایران ناتوان می‌بینند زیرا می‌دانند در جنگ با ایران متحمل خسارت‌های عظیم مالی و جانی خواهند شد از این رو آمده‌اند تا به صورت‌های مختلف هسته‌ نفاق علمی را ایجاد کنند و با شبهه افکنی از درون ایمان جوانان را بگیرند.

وی فعالیت گسترده حوزه‌های علمیه را در پاسخ به شبهات ضروری دانست و تصریح کرد: دشمنان نظام جمهوری اسلامی شبهاتی در رابطه با قرآن کریم نوشته‌اند و مخفیانه از طریق فضای مجازی، شبکه‌های اجتماعی و سایر روش‌ها در میان مردم انتشار داده‌اند، هر چند پاسخ آن شبهات غالبا در کتب تفسیری شیعه آمده، اما ضروری است حوزه‌های علمیه وارد شوند و به جنگ با دشمنان رفته و آنها را سرجای شان بنشانند.
حضرت آیت‌الله سبحانی فعالیت‌های مؤسسه امام صادق(ص) را مثبت ارزیابی و خاطرنشان کرد: اساتید بزرگوار در این مؤسسه در طی ۲۴ سال گذشته با همت، تلاش و پشتکار شبانه‌روزی توانسته‌اند فارخ التحصیلان و پژوهشگران بسیاری را در زمینه پاسخ به شبهات تربیت کنند.

وی در ادامه خطاب به مسؤولان کشور گوشزد کرد تا فریب تعریف‌ و تمجید غرب را نخورند و اظهار داشت: در کلام امام موسی(ع) در نامه به هشام دیده می‌شود که می‌فرماید: «یا هِشامُ لَوْ کانَ فِی یَدِکَ جَوْزَهٌ وَ قالَ النّاسَ [فِی یَدِکَ ] لُوْلُوْهٌ ….» اى هشام اگر در دست تو گردوئى باشد ولى مردم بگویند گوهر است به حال تو سودى نبخشد با اینکه خود دانى گردو است و اگر در دست تو گوهرى باشد ولى مردم بگویند گردو است به تو زیانى نرسد با اینکه تو خود دانى گوهر است»

استاد برجسته درس خارج حوزه علمیه قم تکیه بر هستی و دانش بومی را ضروری دانست و تأکید کرد: باید بر هستی و دانش‌ خود تکیه کنیم چرا که تعریف و تمجید غربی‌ها به درد ما نمی‌خورد باید ببینیم آیا امروز به وظیفه خود عمل کرده‌ایم یا نه، اگر این‌طور بود خوشحال شویم.