×
×

ولایت‌عهدی امام رضا؛ نقطه عطفی در تجلی عقلانیت تشیع

  • کد نوشته: 31919
  • [ad_1] حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه کلام اهل بیت(ع) روشنگر راه انسان در رسیدن به کمال است، عنوان کرد: یکی از مشهورترین و مهم ترین روایات نقل شده از امام رضا(ع) روایت ایشان در خصوص خصلت های ده گانه انسان عاقل است. […]

    ولایت‌عهدی امام رضا؛ نقطه عطفی در تجلی عقلانیت تشیع
  • [ad_1]

    حجت الاسلام مرتضی وافی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری شهرکریمه، با بیان اینکه کلام اهل بیت(ع) روشنگر راه انسان در رسیدن به کمال است، عنوان کرد: یکی از مشهورترین و مهم ترین روایات نقل شده از امام رضا(ع) روایت ایشان در خصوص خصلت های ده گانه انسان عاقل است.

    استاد حوزه علمیه به ویژگی های کمال عقل در کلام امام رضا(ع) اشاره کرد و افزود: مردم نسبت خیرخواهی انسان عاقل امیدوار و از بدی او در امان هستند؛ انسان عاقل از رفع حوائج مردم ملول نمی‌شود و فقر در راه خدا را از توانگری بدون رضایت او بالاتر می داند.

    وی افزود: برای انسان عاقل گمنامی خواستنی تر از شهرت است و چنین انسانی خیر اندک دیگران را فراوان به حساب می آورد و خوبی های خود را هر چند زیاد باشد، کم می‌پندارد.

    استاد حوزه علمیه با اشاره به این که نعمت الهی عقل در میان اهل بیت(ع) به شدت مورد توجه است، گفت: مرحوم کلینی اولین بخش از کتاب شریف اصول کافی را به روایات عقل و جهل اختصاص داده که نشان از اهمیت بالای این موضوع دارد.

    وی با بیان اینکه ارزش و قیمت هر انسانی به استفاده از عقل بستگی دارد، عنوان کرد: آموختن آداب و سبک زندگی در دنیا بدون توجه به نیروی عقل امکان ناپذیر است.

    حجت الاسلام وافی با اشاره به اشتراکات انسان با ملائکه و حیوانات در بندگی و غریزه، اظهار داشت: توجه کافی به عقل می ‌تواند انسان را از مرحله حیوانیت عبور داده و به مقامی بالاتر از ملائکه برساند.

    حجت الاسلام وافی با بیان اینکه باید تأثیر استفاده از عقل، در رفتار انسان ها ظهور و بروز پیدا کند، گفت: یکی از نشانه های انسان عاقل در بیان امام رضا(ع) این است که تمامی اطرافیان خود را پرهیزگارتر از خود بداند.

    استاد حوزه علمیه یکی از معضلات جامعه کنونی را قضاوت های بی‌جای افراد نسبت به یکدیگر دانست و افزود: مسؤولان، مبلغان، افراد مشهور و سایر اقشار جامعه باید با رعایت تقوای عملی و زبانی از قضاوت های نادرست پرهیز کنند.

    وی پذیرش ولایت‌عهدی توسط امام رضا(ع) را نقطه عطفی در آشکار شدن عقلانیت تشیع دانست و اظهار داشت: امام رضا(ع) در ظاهر ولایت‌عهدی را پذیرفته بودند اما در زندگی شخصی ایشان ذره ای تمایل به مقام و شهرت نشان نداد.

    حجت الاسلام وافی درخواست عزت از خداوند متعال را نشانه جاری بودن روح عقلانیت در جامعه دانست و ابراز کرد: در تعامل امام رضا(ع) با حاکمیت جور و مقابله با فرقه های ضاله، مشخصه عقلانیت در سیره امام رضا(ع) به وضوح قابل مشاهده است./۱۳۵۰/ت۳۰۲/ف

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.