[ad_1] به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر یکشنبه در سخنرانی که در حرم حضرت معصومه (س) انجام و از طریق رسانه‌ها و در فضای مجازی منتشر شد، با بیان اینکه هر کسی سوره انبیا را قرائت کند در روز قیامت حسابرسی آسانی خواهد داشت، افزود: فردی که سوره انبیا را […]

[ad_1]

به گزارش خبرنگار شهرکریمه، حجت الاسلام ناصر رفیعی بعد از ظهر یکشنبه در سخنرانی که در حرم حضرت معصومه (س) انجام و از طریق رسانه‌ها و در فضای مجازی منتشر شد، با بیان اینکه هر کسی سوره انبیا را قرائت کند در روز قیامت حسابرسی آسانی خواهد داشت، افزود: فردی که سوره انبیا را قرائت کند، تمامی انبیایی که نام آنها در قرآن آمده است به او سلام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه حضرت ابراهیم با بت پرستان و مشرکین سه نوع برخورد داشت، افزود: برخورد نخست حضرت ابراهیم با بت پرستان تذکر و استدلال بود.

این استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: مؤمنان باید در برخورد با هر منکری ابتدا استدلال کنند و دلیل بدی آن عمل بیاورند و با بیان نرم با منکر برخورد کنند زیرا هیچ گاه اسلام اجازه برخورد مستقیم با منکر به صورت فیزیکی را نمی‌دهد.

وی تصریح کرد: برخورد دوم حضرت ابراهیم با مشرکان توبیخ و برخورد سوم اقدام فیزیکی بود که به موجب آن تمامی بت‌ها را شکست.

توحید و خداشناسی در رأس اعتقادات است

حجت الاسلام رفیعی توحید و خداشناسی را در رأس اعتقادات عنوان کرد و افزود: توحید بر همه چیز مقدم است و تمامی انبیا و ائمه نیز برای آشنایی مردم با خداوند آمده‌اند بنابراین باید معتقد شویم که عالم را یک ذات بی نظیر و بی تشبیه که به هیچ چیز وابسته نیست، اداره می‌کند.

وی با اشاره به مطرح شدن بحث مدرنیته به معنی نوگرایی و نواندیشی از قرن ۱۹ میلادی تصریح کرد: مدرنیته محور عالم را انسان نامید تا خداوند را حذف کند.

این کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: یکی از ثمرات بیماری کرونا این بود که مدرنیته را به چالش کشید و نشان داد که بشر با این قدرت در برابر یک ویروس کوچک عاجز است.

وی بیان کرد: اسلام به شدت برای انسان در طول خدا مقام قائل است اما مدرنیته انسان را در عرض خدا و یا با حذف خدا قرار داد و هدفش کنار گذاشتن الهیات دینی و اسلامی است.

حجت الاسلام رفیعی با بیان اینکه خداوند بشر را خلیفه الله معرفی کرده و به او کرامت بخشیده است، افزود: خداوند عالم هستی را مسخر بشر قرار داده است اما انسان استقلال ندارد که توحید به این معنی است.

وی تأکید کرد: توحید ذاتی بدین معنی است که تنها وجود مستقل در عالم هستی، خدا است، توحید صفاتی نیز یعنی تمام صفات خداوند در ذاتش است، توحید افعالی یعنی تمامی اموری که در عالم واقع می‌شود به دست قدرت خداوند است و توحید عبادی نیز یعنی تمامی عبادت‌های ما برای خداوند می‌باشد.

عضو هیئت علمی جامعه المصطفی العالمیه ادامه داد: توحید افعالی شامل امور مثبت و منفی می‌شود اما در بخش امور منفی خداوند فرموده است که قدرتش را داده‌ام اما انجام ندهید بنابراین اگر انسان این امور را انجام دهد خودش مسئول است.

برخی جوانان تحت تأثیر شبهات دینی قرار می‌گیرند

وی بیان کرد: جوانان و نوجوانان زمانی که هیچ پیشینه مطالعاتی ندارند در فضای مجازی با مشاهده ایراداتی که نسبت به مسائل دینی گرفته می‌شود عقایدشان به هم می‌ریزد.

حجت الاسلام رفیعی گفت: متأسفانه بسیاری از جوانان دارای محتوایی دینی پایینی هستند بنابراین در سایت‌ها با مشاهده برخی شبهه‌های دینی و اعتقادی دچار تزلزل می‌شوند.

وی ابراز کرد: نشانه اینکه انسانی خداوند را می‌شناسد نخست این است که هر کسی خدا را بشناسد گناه نمی‌کند بنابراین خداوند در زندگی ما باید پررنگ باشد و خداوند را در زندگی خود قوی ببینیم، دوم اینکه کسی که خدا را بهتر بشناسد بیشتر با خداوند سخن می‌گوید، نشانه سوم اینکه هر کسی خدا را شناخت دوستش دارد و از پیامبر (ص) تبعیت می‌کند.

این استاد حوزه و دانشگاه گفت: انسان موحد خداترس و خدادوست است و کنترل زبان دارد که این نشانه توحید است، بنابراین چنانچه توحید در زندگی ما قوی باشد سختی‌ها برای ما روان و آسان می‌شود.

[ad_2]