×
×

پرواز آجیل از سفره‌های یلدایی/ نظارت‌ها مانع افزایش قیمت‌ نشد – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 24732
  • [ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال از گذشته تاکنون برای ما ایرانیان محبوب بوده است و در این شب‌ها رسوم خاصی از جمله تدارک آجیل و تنقلات و میوه‌جات و شیرینی در آن دیده می‌شود؛ امسال آئین شب یلدا شاید برای بسیاری از خانواده‌ها برگزاری […]

    پرواز آجیل از سفره‌های یلدایی/ نظارت‌ها مانع افزایش قیمت‌ نشد – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    پایگاه خبری شهرکریمه، گروه استان‌ها – هیفاء پردل: شب یلدا به عنوان طولانی‌ترین شب سال از گذشته تاکنون برای ما ایرانیان محبوب بوده است و در این شب‌ها رسوم خاصی از جمله تدارک آجیل و تنقلات و میوه‌جات و شیرینی در آن دیده می‌شود؛ امسال آئین شب یلدا شاید برای بسیاری از خانواده‌ها برگزاری حتی ساده آن دشوار باشد.

    امسال زمانی شب یلدا را برگزار می‌کنیم که به دلیل فشار اقتصادی و تحریم و هم‌چنین اندکی به دلیل اصلاح نرخ بنزین باعث افزایش قیمت انواع آجیل و شیرینی و حتی میوه‌جات این شب شده است و یک خانواده برای تدارک سفره یلدا باید زیر بار هزینه‌های بالایی برود.

    هرچند از سوی ستاد تنظیم بازار استان قم و اتاق اصناف و اتحادیه خشکبار و خواربار گرفته تا اتحادیه شیرینی‌جات و میوه و تره بار نظارت‌های شدیدی بر عرضه این ارزاق شده اما باز هم میوه‌هایی مانند انار و هندوانه که جزو مهم‌ترین میوه‌های این شب هستند با افزایش قیمت روبرو بوده و آجیل هم که با وجود قیمت نجومی که دارد به کل از سفره مردم قم پر کشیده است.

    در آستانه شب یلدا و با توجه به اجرای سیاست‌های نظارتی اعضای ستاد تنظیم بازار استان به ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در بازار حضور یافتند و بر نحوه عرضه و قیمت اقلام ضروری شب یلدا را بررسی کردند.

    خبرنگار شهرکریمه بعد از مصاحبه میدانی با مردم و بعضی فروشندگان به سراغ اتحادیه‌ها و ستاد تنظیم بازار رفته و از نزدیک علت این افزایش قیمت را این گزارش جویا شده است.

    قیمت نجومی آجیل شب یلدا

    یک شهروند قمی می‌گوید: آجیل شب یلدا با قیمت بالایی که دارد توان خرید را از خانواده‌های قمی گرفته است به قدری قیمت آجیل بالا رفته که باید قید آن را در شب یلدا بزنیم؛ آجیلی که ما تولیدکننده مهم آن هستیم با این قیمت بالا به فروش می‌رود و شاید هم ارتباطی به تحریم و فشار اقتصادی ندارد؛ باید نظارت‌ها را بیشتر کنیم.

    علی عباسی با بیان اینکه به نظر باید در زمینه صادرات انواع خشکبار و آجیل بازنگری شود، گفت: آجیل درجه یک را صادر و آجیل نامرغوب با قیمت بسیار بالایی در بازار به فروش می‌رود که قیمت آجیل مرغوب شب یلدا ۱۳۳ هزار تومان و آجیل هفت مغز ۱۲۹ هزار تومان هم‌چنین انجیر خشک ۸۳ هزار تومان آب می‌خورد.

    آجیل شب یلدا با قیمت بالایی که دارد توان خرید را از خانواده‌ها گرفته است

    یک بانوی شهروند قمی نیز می‌گوید: انار تا چند روز قبل از شب یلدا مرغوب و درجه یک آن هر کیلو ۶ هزار تومان به فروش می‌رفت ولی چند شب مانده به یلدا این انار اکنون کیلویی ۱۰ هزار و شاید هم بالاتر به فروش می‌رود؛ هندوانه تا قبل کیلویی ۲ هزار تومان بود ولی اکنون تا ۴ هزار تومان هم فروش می‌رود، دیگر میوه‌ها مانند پرتقال و نارنگی و غیره تغییری نکرده است.

    ریحانه السادات موسوی می‌افزاید: اگر بخواهیم برای شب یلدا پسته بخریم به ازای هر کیلوگرم پسته بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار تومان باید هزینه کنیم، اگر هم بخواهیم پسته‌ای ارزان‌تر بخریم باید ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنیم و اگر نخواهیم زیر فشار قرار بگیریم باید این آجیل را از سفره یلدا حذف کنیم.

    تشدید نظارت‌ها بر بازار در آستانه شب یلدا

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم می‌گوید: بازرسین این سازمان در مناسبت‌های خاص به ویژه در آستانه شب یلدا نظارت‌ها و بازرسی‌ها را شدت بخشیده و کنترل بیشتری را بر عرصه ارزاق خاص این شب دارد.

    محمود سیجانی می‌افزاید: عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه بیشترین تخلفات در طی بازرسی‌های چند روزه اخیر بوده است که واحدهای صنفی استان قم به خود اختصاص داده است.

    عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه با ۲ هزار و ۲۱۶ مورد، بیشترین حجم تخلف‌ها در قم است

    وی با بیان اینکه از ابتدای امسال تا پایان آبان ماه، ۶۴ هزار و ۸۹۴ مورد بازرسی از واحدهای صنفی استان به‌عمل‌آمده است، گفت: ۷ هزار و ۳۹۸ مورد تخلف ثبت شده و برای این تخلف‌ها ۵ هزار و ۲۷۳ فقره پرونده به ارزش ۳۸۶ میلیارد و ۸۵۸ میلیون ریال تشکیل‌شده است.

    رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قم ادامه داد: برای عدم درج قیمت هم ۲ هزار و ۲۱۶ مورد تخلف داشتیم؛ پس از گران فروشی رعایت نکردن دستورالعمل بهداشتی و عدم صدور صورت حساب و هم‌چنین تقلب و کم فروشی بیشترین حجم تخلفات ثبت شده در بازار قم بوده است.

    سیجانی افزود: در همین رابطه عدم درج قیمت و نصب نرخ نامه با ۲ هزار و ۲۱۶ مورد، بیشترین حجم تخلف‌ها را به خود اختصاص داده است.

    صادرات مقصر اصلی افزایش قیمت انواع خشکبار

    رئیس اتحادیه خشکبار و خواربار استان قم نیز به خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: افزایش قیمت خشکبار و انواع آجیل به این روزهای منتهی به شب یلدا مرتبط نیست و قبل از آن هم با افزایش قیمت بالایی روبرو بوده است دلیل آن به نظر عدم وجود ضابطه خاصی در زمینه صادرات خشکبار و آجیل است.

    مهدی رضوانی کاشانی بیان می‌کند: افزایش قیمت تنها به آجیل شب یلدا نیست بلکه تمام خشکبار و انواع پسته و بادام و فندق با افزایش قیمت روبرو بوده است، می‌توان گفت کم آبی و یا صادرات بی ضابطه و عدم نظارت دقیق عامل مهم این افزایش قیمت باشد.

    برای بررسی بازار میوه‌جات به ویژه انار و هندوانه به سراغ رئیس اتحادیه میوه و تره بار استان قم رفتیم؛ این مسئول معتقد است میوه‌هایی مانند انواع پرتقال و سیب و نارنگی تغییری نکرده و تنها قیمت هندوانه و انار که در شب یلدا با تقاضای فراوانی روبرو است با افزایش قیمت ناچیزی روبرو است.

    وی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه می‌گوید: هر کالا و خدماتی در مناسب‌ها به ویژه و خاص به دلیل افزایش تقاضا با افزایش قیمت روبرو می‌شود نظارت شدیدی بر بازار میوه‌جات و تره بارداریم و تنها قیمت انار و هندوانه افزایش یافته است.

    عباس موحدی مقدم اظهار می‌کند: هندوانه تا قبل از روزهای منتهی به شب یلدا ۱,۵۰۰ تومان عرصه می‌شد ولی به دلیل افزایش تقاضا بین ۳۵۰۰ تا ۴ هزار تومان به فروش می‌رود و بعد از شب یلدا دوباره روند کاهشی خواهد داشت.

    این مسئول با اشاره به قیمت انار بیان می‌کند: انار درجه ۱ و ۲ در بازار عرضه می‌شود که قیمت هر کیلو انار درجه ۲ تا قبل از یلدا از ۳ هزار تومان تا ۵ هزار تومان به فروش می‌رفت ولی اکنون با افزایش تقاضا و اینکه جزو میوه‌های مهم شب یلدا است اکنون از ۶ هزار تا ۸ هزار متغیر است و افزایش قیمت آن جزئی است.

    موحدی مقدم می‌گوید: انواع میوه‌هایی مانند سیب و پرتقال و نارنگی هیچ تغییری در نرخ آن نداشتیم.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.