به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، ، رهبر معظم انقلاب در اظهارات خود در اوائل سال جاری عنوان «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان شعار سال انتخاب کردند تا خطوط کلی و خط مشی‌های لازم برای مسئولین اقتصادی کشور ترسیم گردد. در راستای ارزش پشتیبانی از کالای ایرانی هم باید اظهار […]

پشتیبانی از کالای ایرانی با موعظه میسر نمی‌شود/ لزوم بازبینی در قوانین تولیدی کشور

به گزارش پایگاه خبری،فرهنگی شهرکریمه به نقل از ایکنا، ، رهبر معظم انقلاب در اظهارات خود در اوائل سال جاری عنوان «حمایت از کالای ایرانی» را به عنوان شعار سال انتخاب کردند تا خطوط کلی و خط مشی‌های لازم برای مسئولین اقتصادی کشور ترسیم گردد. در راستای ارزش پشتیبانی از کالای ایرانی هم باید اظهار کرد که امروزه واردات بی‌رویه کالاهای غیرضروری بیگانه و قاچاق کالا به معضلاتی جدی برای اقتصاد کشور مبدل شده که طبعا راهکار مقابله با این پدیده، پشتیبانی از کالای ایرانی، البته به شرط بهبود کیفیت آن هست. از سوی دیگر، این فرهنگ در میان مردم رایج شدن زیادی پیدا کرده که خرید کالای بیگانه مناسب‌تر از کالای ایرانی هست و در نتیجه زیادی از تولیدکنندگان کشور در آستانه ورشکستگی قرار گرفته‌اند؛ سوژه ای که نیازمند فرهنگ‌سازی صحیح در راستای روی آوردن مردم به استفاده کالای با کیفیت داخلی هست.
حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم، عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و تفکر اسلامی، در گفت‌وگو با ایکنا، در مورد ارزش پشتیبانی از کالای ایرانی و نقش آن در رشد و توسعه اقتصادی کشور اظهار کرد: چند گروه دربردارنده مردم، دولت، قانونگذاران و تولیدکنندگان، بیننده شعار سال کنونی می باشند و عمدتا این شعار خطاب به مردم هست که کالای ایرانی استفاده کنند اما تا وقتی اضلاع دیگر این مثلث به میدان نیایند، این انتظار رهبر معظم انقلاب تحقق پیدا نخواهد کرد.
لزوم بازبینی در قوانین تولیدی کشور
وی دنبال کرد: باید در قوانین و مقررات صادرات، واردات و تولید بازبینی جدی صورت گیرد اما هنوز در کمال تأسف حرکتی جدی را در این زمینه رویت نمی‌کنیم و قسمتی از قوانینی که در پشتیبانی از کالای ایرانی وجود دارد اجرا نمی‌شود. علاوه بر این نظارتی که در بخش‌های دولتی باید برای کمک به کالای ایرانی و پشتیبانی از تولید کالای ایرانی صورت گیرد هنوز بسیار ضعیف هست.
حجت‌الاسلام ذوعلم عنوان نمود: با این اوصاف، دولت، مجلس، قوه قضائیه و مجموعه دستگاه‌های حاکمیتی باید به طور جدی در راستای پشتیبانی از کالای ایرانی ورود پیدا کرده و خودشان ملتزم به این شعار باشند و زمینه تحقق این شعار را مهیا کنند.
آثار استفاده کالای ایرانی بر اشتغال و رونق اقتصادی
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و تفکر اسلامی یادآور گردید: طیف دیگری که بیننده این شعار می باشند، تولید کنندگان کشور می باشند. تا وقتی‌که تولیدکنندگان ما کالای با کیفیت، با دوام، مناسب برای صادرات و رقابت‌پذیر در عرصه بازار تولید نکنند نمی‌توانیم از جامعه انتظار دارا باشیم تماما به کالای ایرانی روی بیاورند. البته ورود تولیدکنندگان به این عرصه هم نیازمند برنامه‌ریزی و پشتیبانی سیاستگذاران هست.
وی در مورد ارزش پشتیبانی از کالای ایرانی نیز اظهار کرد: بسیار روشن هست که هر مقدار که کالای ایرانی استفاده گردد بدین معنی هست که تولید زیادتر و تقاضای زیادتر ایجاد می‌شود، تقاضای زیادتر به معنای اشتغال زیادتر هست و اشتغال زیادتر هم رونق اقتصادی زیادتر را به دنبال خواهد داشت.
پشتیبانی از کالای ایرانی منحصرا برای استفاده داخلی نیست
البته پشتیبانی از کالای ایرانی منحصرا برای استفاده داخلی نیست لکن همانگونه که رهبر معظم انقلاب اشاره کردند ما باید در بازارهای همسایگان و کشورهای دیگر هم ورود پیدا کرده و کالای با کیفیت ایرانی را به آنها هم ارائه کنیم تا چرخ تولید در کشور به حرکت درآمده و ظرفیت‌های اشتغال فعال‌تر گردد.
ذوعلم عنوان نمود: هر فردی که یک کالای غیر ایرانی استفاده می‌کند بدین معنی هست که یک مجال را از برادرهای و خواهران ایرانی خود به دیگران داده هست؛ در نتیجه همه ما در راستای همکاری در تقویت بنیه اقتصاد کشور باید استفاده کالای ایرانی، بالا بردن کیفیت کالای ایرانی و تدوین قوانین مناسب برای پشتیبانی از کالای ایرانی را در دستور کار خود قرار دهیم تا پویایی اقتصاد ملی ما ضمانت گردد.
پشتیبانی از کالای ایرانی با موعظه میسر نمی‌شود
وی در مورد ارزش فرهنگ‌سازی برای پشتیبانی مردم از کالای ایرانی اظهار کرد: بنده اعتقاد دارم دعوت مردم به پشتیبانی از کالای ایرانی از طریق رسانه و سخنرانی و موعظه، تا حدودی بُرد دارد ولی آنچه که دارای بُرد بیشتری هست، این هست که کالای ایرانی بتواند عملا با کالای بیگانه رقابت کند. امروزه استفاده کننده کالا، زیادتر از مارک آن کالا، به کیفیت آن توجه می‌کند. شاید در گذشته در ذهن مردم جامعه جا افتاده بود که هر کالایی که تولید خارج باشد دارای کیفیت بهتری هست اما این ذهنیت تغییر کرده و مردم به کیفیت کالا می‌اندیشند.
عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و تفکر اسلامی دنبال کرد: این انگاره و ذهنیت غلط را باید تولیدکنندگانی که کالای ایرانی تولید می‌کنند، اصلاح کنند و به همین سبب اگر قرار هست کار فرهنگی صورت گیرد باید کار عینی و عملی نیز هم‌زمان با آن صورت پذیرد در غیر اینصورت کارهای ما ثمربخش نخواهد بود و در حقیقت باید اظهار کرد به عمل کار برآید به سخندانی نیست.
انتهای پیام