حوزه/ مسئول دوره بین المللی کوتاه مدت شیعه شناسی، از برنامه های تخصصی و علمی دانشگاه ادیان برای پربارتر شدن این دوره برای پژوهشگران بین المللی خبرداد.

به گزارش شهر کریمه به نقل از خبرگزاری «حوزه» دکتر مهدی صالحی در حاشیه مراسم افتتاح دوره شیعه شناسی در دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی، در گفت وگو با خبرنگاران گفت: هدف ما از برگزاری این دوره آن بود که جای خالی دوره‎ای که در آن مرکزی بتواند یک دوره تخصصی شیعه شناسی را با زبان انگلیسی برگزار کند و اصول شیعه را از ابتدای شکل گیری شیعه و مباحث مرتبط با آن مطرح کند، واقعا حس می‎شد.

مسئول برگزاری این دوره بیان کرد: بررسی نقش و نگاه شیعه به زن، تفکر سیاسی شیعه و مباحثی چون عرفان و…. در عرصه نظریه متعالی شیعه از جمله مباحثی است که در این دوره بحث خواهد شد و نکته خاص این دوره برای شرکت کنندگان نیز آن است که این دوره در قم که مرکز تشیع است، در حال برگزاری است.

وی گفت: فرایند ثبت نام نیز به این شکل بود که با رایزنی با مراکز علمی و دانشگاهی در دنیا از طریق یک سایت زیر مجموعه دانشگاه از این پژوهشگران و اساتید خارجی ثبت نام شد و این افراد با پرداخت هزینه دوره به ایران دعوت شدند.

مدیرکل بین‎الملل دانشگاه ادیان و مذاهب اسلامی بیان کرد: دوره یک هفته ای در قم برگزار می‎شود و ۵روز دوره فرهنگی در تهران و اصفهان برگزار می‎شود که شامل نشست‎های علمی و دیدار از اماکن فرهنگی و تاریخی و دیدار با اقلیت‎های مذهبی است؛ همچنین افراد در یک نشست در مرکز دایره المعارف دانشنامه جهان اسلام در تهران با همکاری مرکز اطلاعات و مطالعات اسلامی شرکت می‎‏کنند.

وی گفت: در این دوره اساتید و پژوهشگرانی از کشورهایی چون آمریکا، انگلستان، آلمان، پاکستان، برزیل، ترکیه، کانادا، عراق و همچنین ۱۵ تن از اساتید و پژوهشگران داخلی حضور دارند.

صالحی اظهارکرد: ویژگی این دوره آن است که چهار زمینه کاری نیز برای شرکت کنندگان تعیین شده؛ یعنی شرکت کنندگان باید پروژه مطالعاتی که در خصوص تشیع داشتند را مطرح و ارایه کنند و پس از کار روی این پروژه پیشرفت کار نیز رصد خواهد شد.