×
×

پیامبری که منادی رحمت و مهربانی بود/ اسوه‌ای حسنه برای مسلمانان – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان

  • کد نوشته: 21015
  • [ad_1] پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» آیه‌ای از قرآن کریم است که در ترجمه آن آمده: «به موجب رحمتی که خداوند به تو عنایت کرد، برای آنان نرم شدی و اگر خشن و تندخو بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند»، […]

    پیامبری که منادی رحمت و مهربانی بود/ اسوه‌ای حسنه برای مسلمانان – پایگاه خبری شهرکریمه | اخبار ایران و جهان
  • [ad_1]

    پایگاه خبری شهرکریمه – گروه استان‌ها: «فَبِمَا رَحْمَهٍ مِّنَ اللّهِ لِنتَ لَهُمْ وَلَوْ کُنتَ فَظًّا غَلِیظَ الْقَلْبِ لاَنفَضُّواْ مِنْ حَوْلِکَ» آیه‌ای از قرآن کریم است که در ترجمه آن آمده: «به موجب رحمتی که خداوند به تو عنایت کرد، برای آنان نرم شدی و اگر خشن و تندخو بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند»، این آیه و برخی از آیات قرآن کریم به بعد مهرورزی و دوری حضرت محمد(ص) از خشونت تأکید دارد، پیامبری که در دوران جاهلیت عرب به فرمان خداوند سکان‌دار دگرگونی و ایجاد یک انقلاب فرهنگی در آن دوران و مروج دین و آیینی شد که کمال آن موجب شد تا آخرین پیامبر(ص) و دین خداوند بر زمینیان نازل شود.

    دینی که اسلام نام گرفت؛ آیینی که محبت و عطوفت و مهربانی و دوری از تهمت و افترا و آبروریزی و خشونت بر پیشانی آن نقش بسته و انسان‌ها را به تعامل و دوستی با یکدیگر دعوت می‌کند تا جهانیان و انسان‌ها در مسیر تکامل حرکت کرده و به تقوای الهی ذکر شده در قرآن کریم دست پیدا کنند.

    امروز شیعیان می‌توانند به عنوان دوستداران و پیروان اهل بیت(ص) یک‌بار دیگر درس وحدت، بزرگی و بخشش را به سایر مسلمانان بیاموزند تا پیامبری که همه عمرش در همین مسیر گام برداشت و از خار مغیلان نهراسید، عزاداری آن‌ها را در روز ارتحالش پذیرا باشد.

     آیت الله العظمی جوادی آملی با بیان این مطلب که وجود مبارک رسول گرامی اسلام(ص) جلوه‌ای از صفات رحمت و رئوفیت خدای سبحان است، می‌گوید: وجود مبارک رسول گرامی اسلام را که ذات اقدس الهی در قرآن معرفی می‌کند او را شاگرد لَدنّی می‌داند که کلّ جهان را با کتاب خود هدایت می‌کند. ذات اقدس الهی وقتی از رسولش یاد می‌کند او را به عنوان رحمت جهانیان، رحمت عالمیان معرفی می‌کند.

    این مرجع تقلید شیعیان با اشاره به بیان قرآن کریم از حضرت رسول(ص) ادامه می‌دهد: قرآن از صدر تا ساقه پیامبر را معرفی می‌کند و به ما می‌فرماید شما در بخش نازلِ رسالت آن رسول قرار دارید آن بخش والایی رسالت رسول در دسترس شما نیست اینکه گفته شد خُلق رسول گرامی، قرآن کریم است؛ یعنی قرآن شناسنامه آن حضرت است اگر وجود مبارک رسول گرامی بخواهد به صورت یک کتاب در بیاید می‌شود قرآن و اگر قرآن بخواهد به صورت یک انسان متمثّل بشود، می‌شود رسول گرامی(ص).

    حضرت محمد(ص) فاتح قلب‌ها با مهر و عطوفت است

    عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه با بیان اینکه رسول اکرم(ص) با زور و قدرت‌نمایی جهان را فتح نکرد بلکه با مهر و عطوفت فاتح قلب‌ها شد، اظهار داشت: پیامبر اسلام فاتح قلوب تمامی انسان‌های آگاه، عارفان، بزرگان و اندیشمندان جهان و منادی انسانیت، برابری و صلح و آرامش است.

    حجت الاسلام رحیم کارگر ادامه داد: عطوفت و محبت پیامبر اسلام(ص) در تأسی از رحمانیت و رحیمیت خداوند است که در سیره ایشان کاملاً قابل مشاهده بوده و هیچ کسی نمی‌تواند آن را انکار کند.

    عطوفت و محبت پیامبر اکرم(ص) در تأسی از رحمانیت و رحیمیت خداوند است

    وی افزود: رسول اکرم(ص) انسان‌ها را مرحله به مرحله پیش می‌برد تا آنها را به سمت طهارت، سلامت نفس و روح سوق داده و محبت و مهرورزی و برادری را در بین آنها تبلیغ می‌کرد؛ جنگ‌های پیامبر(ص) نیز به نوعی دفاع از مظلومان، مردم و ستم دیدگان و در راستای همان مهرورزی، عطوفت و دفاع از مظلوم بود.

    این استاد حوزه علمیه تصریح کرد: رسول رحمت و رأفت در اوج قدرت مرتبه اعلای از رحمت و گذشت و عطوفت و مهربانی را به نمایش گذاشت این رأفت و رحمت می‌تواند درس بزرگی برای بشریت و مخصوصاً مسلمانان باشد که می‌توانند با گذشت و رحمت بهترین زندگی را در کنار هم داشته باشند و مسلمانان با محور قرار دادن حضرت محمد(ص) قوی‌ترین اتحاد و انسجام را به وجود آورند.

    رسول گرامی اسلام اسوه حسنه مسلمانان است

    معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) نیز در گفت‌وگو با خبرنگار شهرکریمه گفت: قرآن کریم در معرفی پیامبر(ص) از ویژگی رحمه للعالمین سخن می‌گوید زیرا ایشان بسیار مهربان و رئوف بودند و از مسلمان شدن مردم خوشحال و از کفر و شرک آنان رنج می‌بردند.

    حجت‌الاسلام علیرضا ایمانی، با اشاره به اینکه خداوند در قرآن می‌فرمایند که پیامبری برای مردم فرستادیم که از جهل مردم ناراحت و نسبت به مومنین مهربان بودند، ادامه داد: از دیگر ویژگی‌های پیامبر(ص) صفت‌های اخلاقی ایشان بوده است به گونه‌ای که هر کس با ایشان صحبت می‌کرد مجذوب صفت‌های اخلاقی ایشان می‌شد.

    ملت­های مسلمان و آزادی خواهان باید با محوریت پیامبر(ص) و قرآن با هم متحد شوند.

    استاد حوزه علمیه افزود: بنابر آیه ۱۰۷ سوره انبیا، پیامبر(ص) رحمتی هستند برای عالمیان نه فقط برای حجاز یا خاورمیانه و یا حتی کره زمین؛ یعنی اگر خداوند رحمان و رحیم است، رسول او نیز تجلی رحمت است. جالب آنکه خداوند در سراسر قرآن بر این رحمانیت و رحیمیت تأکید دارد.

    معاون فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت(ع) تأکید کرد: وقت آن رسیده ملت­‌های مسلمان و همه­ آزاده­ی‌خواهان عالم با محوریت پیامبر عظیم‌­الشان و قرآن کریم با هم متحد شوند و به آیه واعتصموا بحبل الله جمیعاً ولا تفرقوا عمل نمایند.

    وی گفت: مسلمانان باید حضرت محمد(ص) رسول مکرم اسلام را که بهترین اسوه حسنه است الگوی خود قرار دهند و همواره مسیر زندگی جوامع اسلامی مزین به اخلاق محمدی شود. تا همگان بدانند دین مبین اسلام دین رحمت و محبت است.

    امید آنکه دلهایمان با عشق محمدی با یکدیگر انس و الفت گیرد و پرده های حجاب و تیرگی از زندگیمان زدوده شود.

    [ad_2]

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.