×
×

چرا پیامبر نام فاطمه علیها السلام را انتخاب کرد؟

  • کد نوشته: 4129
  • در چرایی انتخاب نام حضرت فاطمه علیها السلام توسط پیامبر گرامی اسلام می توان گفت:پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «انی سمیت ابنتی فاطمه لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار; (۶) من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم; زیرا خدای – عزوجل – فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است .»

    چرا پیامبر نام فاطمه علیها السلام را انتخاب کرد؟
  • امام صادق علیه السلام می فرمایند: «… فمن عرف فاطمه حق معرفتها فقد ادرک لیله القدر; (۱) هر کس به شناخت حقیقی فاطمه علیها السلام دست یابد، بی گمان شب قدر را درک کرده است .»

    آثار محبت به فاطمه علیها السلام
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «من احب فاطمه ابنتی فهو فی الجنه معی ومن ابغضها فهو فی النار; (۲) هر کس فاطمه علیها السلام دخترم را دوست بدارد، در بهشت با من است، و هر کس با او دشمنی ورزد، در آتش [دوزخ] است .»

    اطاعت از فاطمه علیها السلام
    امام باقر علیه السلام می فرمایند:
    «… ولقد کانت – علیها السلام – مفروضه الطاعه علی جمیع من خلق الله من الجن والانس والطیر والوحش والانبیاء والملائکه … ; (۳) اطاعت از فاطمه علیها السلام بر تمامی آفریدگان خدا از جن و آدمیان و پرندگان و وحوش و پیامبران و فرشتگان واجب است .»

    دستورهای فاطمه علیها السلام
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «… یا علی انفذ لما امرتک به فاطمه فقد امرتها باشیاء امر بها جبرئیل علیه السلام … ; (۴) ای علی! آنچه را فاطمه علیها السلام بدان امر می کند، انجام ده; زیرا من چیزهایی را به او امر کرده ام که جبرئیل علیه السلام به آنها امر کرده است .»
    خلقت فاطمه علیها السلام
    ۵ . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «ان فاطمه خلقت حوریه فی صوره انسیه … ; (۵) بی شک فاطمه علیها السلام حوریه ای است که به صورت انسان آفریده شده است .»
    چرا نام فاطمه علیها السلام
    ۶ . پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «انی سمیت ابنتی فاطمه لان الله عزوجل فطمها وفطم من احبها من النار; (۶) من نام دخترم را فاطمه علیها السلام گذاشتم; زیرا خدای – عزوجل – فاطمه علیها السلام و هر کس که او را دوست دارد، از آتش دوزخ دور نگه داشته است .»

    آثار نام فاطمه علیها السلام
    امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
    «لایدخل الفقر بیتا فیه اسم محمد او احمد او علی او الحسن او الحسین او جعفر او طالب او عبدالله او فاطمه من النساء; (۷) در خانه ای که نام محمد یا احمد یا علی یا حسن یا حسین یا جعفر یا طالب یا عبدالله و یا از میان زنان، فاطمه باشد، فقر [و تنگدستی] وارد نمی شود .»

    احترام به نام فاطمه علیها السلام
    امام صادق علیه السلام به شخصی که نام دخترش را فاطمه گذاشته بود، فرمود:
    «… اذا سمیتها فاطمه فلا تسبها و لاتلعنها ولاتضربها; (۸) حالا که نام او را فاطمه گذاشته ای، پس دشنامش مده، نفرینش مکن و کتکش مزن .»

    الگوی نمونه
    امام زمان علیه السلام در یکی از نامه هایشان می فرمایند:
    «وفی ابنه رسول صلی الله علیه و آله لی اسوه حسنه … ; (۹) در دختر پیامبر خدا صلی الله علیه و آله برای من الگوی نیکویی است .»

    یاور خوب
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله از حضرت امیرالمؤمنین، علی علیه السلام درباره حضرت فاطمه زهرا علیها السلام پرسیدند، حضرت پاسخ دادند:
    «نعم العون علی طاعه الله; (۱۰) [فاطمه علیها السلام] خوب یاوری در راه اطاعت و بندگی خداست .»

    عزیزترین مردم
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «… فاطمه اعز البریه علی (۱۱) ; فاطمه علیها السلام عزیزترین مردم در نزد من است .»

    نور چشم و میوه دل من
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «… ان فاطمه بضعه منی و هی نور عینی وثمره فؤادی … ; (۱۲) فاطمه علیها السلام پاره تن و نور چشم و میوه دل من است .»

    خشم و خشنودی فاطمه علیها السلام
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «ان الله لیغضب لغضب فاطمه ویرضی لرضاها; (۱۳) بی شک خداوند با خشم فاطمه علیها السلام به خشم می آید و با خشنودی او خشنود می شود .»

    دشمن فاطمه علیها السلام در دوزخ است
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «… یا فاطمه! لو ان کل نبی بعثه الله وکل ملک قربه شفعوا فی کل مبغض لک غاصب لک ما اخرجه الله من النار ابدا; (۱۴) ای فاطمه! اگر تمام پیامبرانی که خدا برانگیخته و تمام فرشتگانی که مقرب درگاه خود گردانده است، برای هر کینه توزی که حق تو را غصب نموده است، شفاعت کنند، هرگز خدا او را از آتش [دوزخ] خارج نمی سازد .»

    اختر تابناک
    امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    «… فاطمه کوکب دری بین نساء اهل الدنیا … ; (۱۵) فاطمه علیها السلام اختری تابناک در میان زنان دنیاست .»

    سرور زنان
    امام صادق علیه السلام می فرمایند:
    «… فاطمه سیده نساء العالمین من الاولین والاخرین; (۱۶) فاطمه علیها السلام سرور زنان جهانیان از اولین تا آخرین است .»

    تسبیحات حضرت زهرا علیها السلام
    امام باقر علیه السلام می فرمایند:
    «ما عبد الله بشی ء من التحمید افضل من تسبیح فاطمه علیهاالسلام … ; (۱۷) خداوند در حمد و ستایش به چیزی برتر از تسبیح فاطمه علیها السلام عبادت نشده است .»

    درود بر فاطمه علیها السلام
    امام رضا علیه السلام می فرمایند:
    «اول من جعل له النعش فاطمه ابنه رسول الله، صلوات الله علیها وعلی ابیها وبعلها وبنیها; (۱۸) نخستین کسی که پس از مرگش برای او تابوت ساخته شد، فاطمه علیها السلام دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله بود; درود و صلوات خدا بر او و پدر و شوهر و فرزندانش باد .»

    نفرین الهی برای دشمنان فاطمه علیها السلام
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «ملعون ملعون من یظلم بعدی فاطمه ابنتی ویغصبها حقها ویقتلها … ; (۱۹) مورد نفرین است، مورد نفرین است هر کس پس از من به فاطمه علیها السلام دخترم ستم کند و حقش را غصب نماید و او را بکشد .»

    زیارت فاطمه علیها السلام
    پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله می فرمایند:
    «… من زار فاطمه فکانما زارنی … ; (۲۰) هر کس فاطمه علیها السلام را زیارت کند، مانند این است که مرا زیارت کرده است .»

    منابع به ترتیب:

    ۱) بحارالانوار، ج ۴۳، ص ۶۵ .
    ۲) همان، ج ۲۷، ص ۱۱۶ .
    ۳) دلائل الامامه، ص ۲۸ .
    ۴) بحارالانوار، ج ۲۲، ص ۴۸۴ .
    ۵) همان، ج ۷۸، ص ۱۱۲ .
    ۶) عیون اخبار الرضا علیه السلام، ج ۲، ص ۴۶ .
    ۷) کافی، ج ۶، ص ۱۹ .
    ۸) همان، ص ۴۸ .
    ۹) بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۸۰ .
    ۱۰) همان، ج ۴۳، ص ۱۱۷ .
    ۱۱) الامالی، شیخ مفید، ص ۲۵۹ .
    ۱۲) الامالی، شیخ صدوق، ص ۴۸۶ .
    ۱۳) الامالی، شیخ مفید، ص ۹۴ .
    ۱۴) بحارالانوار، ج ۷۶، ص ۳۵۴ .
    ۱۵) کافی، ج ۱، ص ۱۹۵ .
    ۱۶) معانی الاخبار، ص ۱۰۷ .
    ۱۷) کافی، ج ۳، ص ۳۴۳ .
    ۱۸) بحارالانوار، ج ۷۸، ص ۲۴۹ .
    ۱۹) همان، ج ۷۳، ص ۳۵۴ .
    ۲۰) همان، ج ۴۳، ص ۵۸ .
    —————————————
    بیان عظمت فاطمه (ع) از زبان پیامبر (ص)

    رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم)، بارها و بارها فاطمه (علیها السلام) را ستود و از او تجلیل نمود. در مواقع بسیاری می‌فرمود: “پدرش به فدایش باد” و گاه خم می‌شد و دست او را می‌بوسید. به هنگام سفر از آخرین کسی که خداحافظی می‌نمود، فاطمه (علیها السلام) بود و به هنگام بازگشت به اولین محلی که وارد می‌شد، خانه او بود. عامه محدثین و مسلمانان از هر مذهب و با هر عقیده‌ای، این کلام را نقل نموده‌اند که حضرت رسول می‌فرمود: “فاطمه پاره تن من است هر کس او را بیازارد مرا آزرده است.” از طرفی دیگر، قرآن کریم پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) را از هر سخنی که منشأ آن هوای نفسانی باشد، بدور دانسته و صراحتاً بیان می‌دارد که هر چه پیامبر می‌فرماید، سخن وحی است. پس می‌توان دریافت که این همه تجلیل و ستایش از فاطمه (علیها السلام)، علتی ماورای روابط عاطفی مابین پدر و فرزند دارد. پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نیز خود به این مطلب اشاره می‌فرمود. گاه در جواب خرده‌گیران، لب به سخن می‌گشود که خداوند مرا به این کار امر نموده و یا می‌فرمود: “من بوی بهشت را از او استشمام می‌کنم.” اما اگر از زوایای دیگر به بحث بنگریم و حدیث نبوی را در کنار آیات شریفه قرآن کریم قرار دهیم، مشاهده می‌نماییم قرآن کریم عقوبت کسانی که رسول خدا (صلی الله علیه و آله و سلم) را اذیت نمایند، عذابی دردناک ذکر می‌کند. و یا می‌فرماید کسانی که خدا و رسول را اذیت نمایند، خدا آنان را در دنیا از رحمت خویش دور می‌دارد و برای آنان عذابی خوار کننده آماده می‌نماید. پس به نیکی مشخص می‌شود که رضا و خشنودی فاطمه (علیها السلام)، رضا و خشنودی خداوند است و غضب او نیز باعث غضب خداست. به بیانی دقیق‌تر، او مظهر رضا و غضب الهی است. چرا که نمی‌توان فرض نمود، شخصی عملی را انجام دهد و بدان وسیله فاطمه (علیها السلام) را بیازارد و موجب آزردگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) گردد و بدین سبب مستوجب عقوبت الهی شود، اما خداوند از آن شخص راضی و به عمل او خشنود باشد و در عین رضایت، او را مورد عقوبتی سنگین قرار دهد. نکته‌ای دیگر که از قرار دادن این حدیث در کنار آیات قرآن کریم بدست می‌آید، آنست که رضای فاطمه (علیها السلام)، تنها در مسیر حق بدست می‌آید و غضب او فقط در انحراف از حق و عدول از اوامر الهی حاصل می‌شود و در این امر حتی ذره‌ای تمایلات نفسانی و یا انگیزه‌های احساسی مؤثر نیست. چرا که از مقام عدل الهی، بدور است شخصی را به خاطر غضب دیگری که برخواسته از تمایل نفسانی و یا عوامل احساسی مؤثر بر اراده اوست، عقوبت نماید.

    نوشته های مشابه

    دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.